Gå til innhold

Min mann, han med 25 timer overtid inkludert i lønna....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, etter et kjapt regnestykke på januar mnd viste det seg at han hadde netopp det, 25 timer overtid (og nei, det er ikke styrt fra sjefene, for de vet ikke hvor lenge han jobber)

En annen på jobben har 15 timer inkludert i lønna, og har jobbet 14 timer over det igjen i januar mnd. Altså 15 inkludert, og 14 utover det. Han sa at han ønsket å ta det i avspassering (må jo ikke få lønn, må vite) men nei, det kunne han ikke. For det jevnet seg ut??

Til min mann ble det sagt at dersom han jobber 20 timer i januar, og 30 i februar, så har det jevnet seg ut, og at han da ikke skal ha overtid for de 5 timene over i februar??

Jeg vet at det ikke er lov å ha overtid inkludert i lønna med mindre man har en meget viktig stilling. Og jeg vet at det ikke er lov å jobbe mer enn 25 timer overtid i mnd, og 200 i året.

Men hvordan i alle dager skal man løse dette da? Det er tydeligvis et par av dem som syns det er helt greit, og et par som rynker litt på nesa, men blir avfeid når de tar det opp....

Forstår godt at mannen min er redd for å ikke ha noe jobb der når han er ferdig med prøvetiden, og det er veldig veldig vanskelig å skaffe jobb her vi bor nå....

Hva gjør man, og hvem henvender man seg til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo helt merkelig ut! Gå inn her http://www.fellesforbundet.no/Finn-din-avdeling/ og finn telefonnummeret til din lokale avdeling. Disse folka vet det meste av det som kan vites om slikt ;-) Spiller ingen rolle om du er medlem eller ei.

Finn ut hvilke rettigheter han har, så kan han ta stilling til dette etter han er ferdig med prøvetida og har fått fast ;-)

Skrevet

Ja, han har tenkt å sende en mail til Parat og spørre. Han vil jo nødig skape noe kaos der før han er fast ansatt, hvilket jeg jo forstår.

Når han signerte kontrakten fikk han beskjed om at "alle andre" også hadde 25 timer inkludert i lønna, og det var helt normalt. Men det viser seg at det er INGEN som har 25 timer inkludert. Noen har 15, en har 10, og de fleste har bare 5.....

Og hadde jobbene vokst på trær her hadde det jo ikke vært noe problem ;)

Han tjener mye dårligere enn han gjorde i den forrige jobben, men som sagt, det er dårlig med jobber så han må bare ta det han kan. Dessuten er det 25 timer JEG ikke kan jobbe (er vikar på sykehjem i tillegg til 50% jobb)...og 25 timer utgjør endel penger for meg, og mye mye mer for han....

HI

Skrevet

Overtid inkludert i lønna er lovlig, men 25 timer er jo endel da.....

Alternativet er jo mindre fastlønn og heller overtidsbetalt for de timene han jobber ekstra.

Skrevet

Er det lov altså? 25 timer er jo max for hva som er lov pr mnd....

Overtid inludert i lønna er lov så lenge man har en lederstilling, eller en stilling hvor det forventes at man er tilgjengelig store deler av tiden (Hvertfall sånn jeg har tolket det, men mulig det er feil??)

Har du isåfall en link hvor det står at man som vanlig arbeidstaker kan ha det? Sist jeg spurte om dette her inne fikk jeg nemlig beskjed om at det ikke var lov....*frustrert*

Gå ned i lønn er ikke aktuellt, det er såvidt vi får det til på den skarve lønna han får nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...