Gå til innhold

Noen som har erfaring med svangerskapsdiabetes??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist det i dag, hadde 10 et eller annet etter sukker drikken.

Jeg forstår at jeg må holde meg unna sukker og hvetemel/stivelse osv.

Men i hvor stor grad???, kan jeg fks spise et eple om dagen? Kan jeg drikke et glass saft? Osv... får ikke ny time før fredag og aner ikke helt hvor jeg skal legge listen...

Og nå har jeg veldig lyst på chips :( :( Det er jo ikke sukker da?? men likevell ikke så bra kansje??

Åhhh, synes dette var vanskelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde be om å bli henvist til en ernæringsfysiolog hvis ikke legen din gjør det av seg selv.

Du skal spise mat tilsvarende en med diabetes type 2.

Se f.eks på www.diabetes.no. Eller google diabetes 2, så får du masse informasjon.

Spis regelmessig hver 3-4time. Ikke spis noe mellom måltidene.

Generelt skal du holde deg unna sukker i så stor grad som mulig. Sukker er ikke bare hvitt rørsukker, men finnes i masse mat. Særlig i mat med raske karbohydreter. Frokostblandinger er som regel fulle av sukker, selv om det står at de skal være sunne. På brødpakkene, velg de brødene med 4 firkanter. Surdeigsbrød som ingers rugbrød og knekkebrød som rugsprø er supert. Havregryn og havrebrød er også flott.

Du må i størst mulig grad velge grove kornprodukter, grov pasta, brun ris eller basmatiris, rene kjøtt- og fiskeprodukter.

Grønnsaker kan du spise så mye du vil av. Frukt er maks 2 om dagen. Og helst i forbindelse med et måltid. (en porsjon frukt =knyttneven din). Dvs, en porsjon banan er som regel kun en halv.

Maks 2 glass melk om dagen. Spiser du yoghurt (kun yoghurt naturell og matyoghurt er ok), dropper du det ene glasset med melk.

Kun sukkerfri brus og saft.

Juice er strengt forbudt.

Til middag tar du en potet i steden for to og heller en ekstra bunt brokkoli.

Fett bryter ned sukker i kroppen, og er veldig bra å spise (sunt fett, vel og merke), som nøtter, bønner, fet fisk, avokado, osv.

Velg magre produkter, som f.eks. margarin i stedet for smør.

Hvis du MÅ ha godteri, spis bare litt, og ikke hver dag.

Husk at hvis du skeier ut, kan du være fysisk aktiv etterpå, så hjelper du blodsukkeret ditt ned igjen.

Generelt burde du prøve å være mer fysisk aktiv, da kan du også unne deg mer.

Sukkerfrie pastiller og tyggis inneholder sukkeralkoholer som øker blodsukkeret, altså må du holde deg unna dette.

Det er litt å sette seg inn i i begynnelsen, men du blir fort vant til det. Trøst deg med at det forhåpentligvis bare er for en kort periode av livet ditt. Når babyen er ute kan de aller fleste med svangerskapsdiabetes spise som før. Det blir en skikkelig bra slankekur, gjort på en sunn måte for deg og babyen.

Men be om kostveiledning, for det trenger du:)

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde sv.sakps diabetes i forrige sv.skapet.

Jeg måtte da få et blodsukkerapp og måle bl.s før og etter hvert måltid en stund, til vi så at det ble tilfredsstillende resultater, dvs at når du klarer å spise slik at det ikke stiger for mye (får for høye verdier). Jeg klarte meg bra med å spise mindre mat og minimalt med søtsaker, kaker og frukt, og lett mosjon som turgåing. Så etterhvert målte jeg før og etter frokost og middag hv annen el hv tredje dag. Men mange må fortsette å måle flere ganger daglig.

De som allikevel fåtr høye bl.s verdier må over på insulingbehandling.

Jeg gikk ofte til kontroll på dia poliklinikken på sykehuset, og ble også fulgt opp ekstra med ultralyd, da fosteret lett blir stort når mor har dia.

Som Stranloppa sier, er det litt å sette seg inn i til å begynne med, men lettere etterhvert!

-og ja, for meg ble det en "slankekur" - gikk opp kun 1-2kg iløpet av hele sv.skapet!

Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar, jeg ble litt klokere :)

Jeg håper håper for all del at det forsvinner etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...