Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Lurer litt på hvordan dere oppdaget det? Kom det plutselig med et akutt sykt barn eller var det mer snikende over litt tid? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en datter på 7 år som nå plutselig har begynt å tisse (og drikke) oftere- mye oftere enn hun pleier.. Jeg skrev et innlegg her en annen dag også da en lege på legevakten gav henne antibiotika mot urinveisinfeksjon som det viste seg at hun faktisk ikke hadde. Så er jeg så dum da- at jeg har lest litt om dia på nett... Vi har diabetes i familien (min bestefar og tante hadde det) og jeg ser at hun også har mange av de andre symptomene som vondt i hodet, klager litt på vondt i magen, hun blir fort trøtt og irritabel (har et voldsomt temerament...) Jeg lurte på å be legen skjekke blodsukkeret hennes, men jeg blir litt usikker også for hun har jo ikke blitt mye værre siden jeg ble obs på det (en uke siden) så kanskje jeg bare skal se det an? Noen med erfaring å dele?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Hvis ikke blodsukkeret ble målt ved disse symptomene, så har legen gjort en feil. Barn trenger ikke bli verre på en uke, selv om de har diabetes. Sørg for at blodsukkeret blir målt du, hvis du har noen i nærområdet med blodsukkerapparat, så kan jo de måle også. Så kontakter du lege hvis det er høyt.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Takk for svar! Nei- her ble hun satt rett på en kur etter at vi hadde ventet 2 timer på gangen. Vi hadde da levert urinprøve så jeg regnet da med at den hadde slått ut siden han satt henne på antibiotika.. Hun hadde da hatt 2-3 dager der hun tisset så ofte at hun flere ganger ikke rakk å komme på do.. Jeg følger jo henne ikke på do mer, men syns det virket som det hjalp mens hun gikk på kuren.. Hun tisset hvertfall ikke på seg mer. Men da kuren var avsluttet og hun fremdeles tisset ofte dro jeg til legekontoret og leverte en ny prøve og det var der jeg fikk beskjed om at det ikke hadde vært noe uvi. Urinprøven jeg leverte nå slo heller ikke ut på uvi.. Jeg burde kanskje måle blodsukkeret på henne nå da ja, men holder det med en gang fastene, eller burde jeg måle flere dager for å se?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Hvis hun har hatt det en stund, så vil det nok være høyt uansett når du måler. Kan være lurt å måle ca halvannen til to timer etter et måltid, da er blodsukkeret på topp. For å få et fastende blodsukker, måler du om morgenen før hun spiser. Lykke til!
Oj,nr3! Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har ei jente med diabetes, hun har hatt det i tre år. Vi fant det ut ved at hun var så slapp, orket ingenting etter skolen og var mye uvel. Hun tørstet ikke så voldsomt, men var ofte på do, måtte opp 2-3 ganger etter hun hadde lagt seg for kvelden. Hun hadde blodsukker på 32 da det ble sjekket hos legen, og det var ikke fastende. Jeg anbefaler deg å få målt blodsukkeret kjapt, men det skal også kunne sees på urinen ettersom denne inneholder svært mye sukker hvis bs er høyt. Særlig ettersom dere allerede har det i familien, da får du jo utelukket det om ikke annet. Send meg gjerne en melding hvis du har lyst, eller det er flere ting du lurer på. Vi har fått litt erfaring i løpet av tre diabetesår
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå