Gå til innhold

Klarer vi 3 mill i lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 mill per i dag og tenker på å øke til 3 mill.

Vi har 49.000 kr utbetalt inkl. barnetrygd for to barn.

Vi har 2 mill i egenkapital og huset vi tenker på å kjøpe koster 5 mill.

Banken sier ja, men jeg er litt i tvil. Hvor mye må vi forsake da? Mister vi muligheten til å dra på ferie hvert år f.eks.

Noen med tilsvarende inntekt og lån som vil dele erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere har så masse egenkapital, får dere vel gunstig lån. Du må nesten se på hva dere må betale i mnd, og avgjøre om det føles ok for dere.

Skrevet

glem ikke å tredoble renteøkning i regnestykket!

Skrevet

renten nå er latterlig lav. viktig! Slik at om 1 r når renten er oppe igjen på 6-7-8 så er dere fucked. (sorry ordbruk)

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke tråden fra tidligere i dag?

Ingen ting i veien for at dere skulle klare det med 2 mill i egenapital. Hva dere må gi opp er jo avhengig av hvilke utgifter dere ellers har.

Skrevet

Fant den ikke:)

Husker ikke helt vinklingen på den tråden jeg hadde. Er besatt av tanken på dette huset:)

Er nå mest interessert i å høre hvordan andre familier lever med tilsvarende inntekt og lån.

Hi

Skrevet

Vi har 2,9 mill i huslån i tillegg til studielån og billån- ca 3,3 til sammen. Inntekten vår er samlet på vel 47 500 i mnd. Vi har valgt å binde renta på deler av huslånet, dvs at vi betaler litt mer rente enn den flytende, men til gjengjeld har vi forutsigbarhet noen år fremover. Vi har et forholdsvis stramt budsjett, dvs ikke rom for store uforutsigbare utgifter eller sparing, men vi føler vi lever normalt godt. Blir nok ikke sydenturer hvert år, men jeg tenker at det er hvordan vi har det i hverdagen som er viktigst.

Jeg tror nok dere vil klare dere fint med 3 mill i lån - det er vel helt vanlig for barnefamilier med enebolig i dag.

Skrevet

Takk for svar 00.58! Vi har ikke andre lån enn huslån, så da vil vi få litt mindre enn dere. For oss er det viktig å kunne dra på ferie hvert år. Vi bruker ca. 30.000 kr på reise hvert år (dvs. nå bruker vi mer, men denne hovedreisen er den viktigste). Denne ferien er vi ikke villige til å forsake.

Flere som vil svare?

Hi

Skrevet

Hei:)

vi har to boliglån. ett på ca 1,75 mill og ett på ca 1,3 mill. i tillegg har vi studielån på ca 200 tusen.

Inntekten vår er på ca 65 tusen pr mnd. Vi betaler ca 20 tusen i lån hver mnd, bruker ca 20 tusen på mat ol. dette regnestykket går helt fint for oss:)

det viktigste å tenke på er renteøkningen som vil komme. gå inn på lånekalkulatorer og finn ut hva lånet vil koste om renten øker til feks 6-7 prosent vil dere da klare å leve?

Skrevet

videre fra 1325

høyere lån som dere betaler på gir lavere skatteprosent. Noen ekstra kroner å ta med seg

Skrevet

Takk for svar! Dere har jo vesentlig høyere inntekt enn oss, så ikke så lett å sammenligne. Banken sier vi vil klare det fint, men jeg syns bankene til tider er helt ukritiske til hva de gir folk i lån.

Hi

Skrevet

Vi har gjerne høyere inntekt, men totalt forbruk pr måned er ca 40 tusen:) Resten går på sparekonto.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som at dette er litt på smertegrensen sånn økonomisk sett. Jeg tror ikke jeg ville risikert det med tanke på hvordan denne renta kan fly opp og da skape noen bølger... Og en ferietur til 30000 krever da noe sparing når dere i tillegg har 2 barn som skal ha sitt. Noe vil dere nok må forsake ett sted da tenker jeg, men det er jo dere som må finne ut hva som er viktigst for dere. Dere har jo ikke så veldig høy inntekt da, ligger på ommentrent det samme som oss, men vi er jo så heldige at vi bor i nordnorge og har stort hus med bare 1 million i lån. Sett opp et grundig budsjett, se hvor mye dere bruker i året på klær, reise,mat regninger og alt annet av utgifter. Gå igjennom bankutskriftene for fjoråret og få en grundig oversikt. Deretter må dere se på hvordan renta har vært og hva det er sansynlig den vil bli i årene fremover, den vil ikke holdes på dette nivået evig desverre. Først da tror jeg at dere faktisk kan se om boligdrømmen er reell for dere eller ikke. lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...