Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 hvordan er det medrutiner og tilvenninger? klarer dere dere bra? jeg blir alenemor om kort tid og ønsker å forberede meg på best mulig måte, og tenke på hva jeg må forberedemeg exstra på.. Hvordan erøkonomien deres?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Hei, Jeg har aldri vært noe annet enn alenemor, men svarer nå likevel! Jeg har en sønn på 15 mnd som jeg forguder! Han er så herlig, altså. Vi klarer oss utrolig bra, til tross for at jeg er ung og ikke har noe særlig med utdannelse. Jeg jobber 100% og tjener såpass godt at jeg ikke får en krone fra NAV. Økonomien er under kontroll, og jeg har godt med penger igjen på slutten av måneden. Det handler om hvordan man forvalter det man har. Det krever litt planlegging og balansering for å komme seg gjennom hverdagen, og i begynnelsen er det en stor overgang. Man må egentlig bare prøve seg litt frem. Lag matpakker dagen før, legg frem rene klær så det er klart til morgenen, beregn god tid til levering i bhg/på skolen, og husk å dra fra jobb tidsnok når du skal hente ungene! Planlegging er alfa og omega, men av og til er det helt greit å ta ting litt på sparket også! Og husk - det er greit om huset flyter litt, ikke stress med husarbeid og rydding. Det kan du gjøre når ungene har lagt seg Lykke til, dette går nok helt fint, skal du se!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Har du og barnefar (BF) god kontakt dere i mellom eller er det gnisninger? I så fall, husk å ta vare på all dokumentasjon (sms og ordrette referater fra samtaler) og oversikt over samvær, i allefall frem til du ser hvordan det går og om både du og barna syns det går greit. Skulle du havne i omsorgstvist er slike ting viktige. Videre fikk jeg selv beskjed på at det var viktig å være åpen for sorgreaksjoner hos barna. Få dem kjapt inn til psykolog om det trengs. Husk og at uansett hvordan forholdet mellom deg og BF er, la aldri barna havne midt i mellom. La de tro det beste om sin far inntil de skjønner selv at han ikke er så god som de tror, dersom det er tilfelle. Håper ikke det er tilfelle da... Vær og forberedt på at far kan ha sagt stygge ting om deg for å kunne så tvil om deg som mor i barnas øyne... Mye å huske på. Stønadsmessig; Ta kontakt med NAV snarest og få time for å finne hva du kan få, og hvordan og hvor du søker. Noen dager kan bli ensomme og tøffe, men det er mange gode dager man kan ha med å ha full kontroll over eget liv og planer for både deg og barna når de er hos deg. Husk barna vokser fort. Ta vare på gode minner nå, selv om det kan være vanskelig i en sånn tid. Masse lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå