Gå til innhold

Noen her som har tatt gastroskopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed av legen i dag om at jeg må ta gastroskopi pga endel problemer med vondt, mye syre osv.

Har alltid tenkt at det må være helt forferdelig, og må innrømme at jeg er nervevrak allerede - selv om det nok tar noen uker før jeg får time.

Så kan noen snille sjeler fortelle meg hva som foregår, og om det er så forferdelig som jeg tror?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om litt beroligende! Jeg har tatt gastroskopi flere ganger, men har de tre siste gangene fått litt dormicum først. Da har det gått hjelpe fint:)

og så må man huske å puste under undersøkelsen. og det tar ikke mange minuttene før det er over.

Skrevet

Takk for svar;)

Er dette noe jeg må spørre om på forhånd, eller kan jeg gjøre det når jeg ankommer sykehuset?

Skrevet

Jepp, jeg har tatt gastroskopi, det kan se ut som om jeg har tatt gastroskopi av samme grunn som deg.

Du ligger på siden, på en benk. Du får et "munnstykke" i munnen som du skal bite rundt. I midten av dette munnstykket er det ett hull slangen skal gjennom. Slanken er sånn ca. like tykk som en lillefinger. (en normal lillefinger) Beklager å måtte si dette, men jeg syns det var helt for jævlig. Syns det kjentes ut som jeg skulle bli kvelt av både slangen og brekninga som kom da slangen passerte halsen. Ett passende ord på reaksjonen min var vel panikk.

Skrevet

Hjelp, det hørtes ikke noe hyggelig ut! Er litt redd for at min reaksjon blir den samme som din ja.....

Skrevet

Vel, jeg synes det var forferdelig. Men det gikk fort heldigvis. Måtte legge meg på siden på ei seng, legen førte slangen baki halsen og jeg måtte svelge den ned. Jeg brakk meg to-tre ganger, det var veldig ekkelt. Jeg rapte også som bare juling. En sykepleier sto bak meg og beroliget og sa at jeg måtte puste etc, hun var veldig flink og det gikk bra. Fikk påvist refluks.

Du får sikkert beroligende om du vil, bare ta kontakt i forkant. Men da må du ha sjåfår + ikke være alene etterpå leste jeg i brosjyren.

Jeg var plaget med halsbrann leenge, til slutt sa legen jeg måtte på gastroskopi. Etter det fikk jeg medisin på blå resept, fantastisk. Ikke plaget siden.

Skrevet

Vet ikke om jeg har så mye beroligende å komme med :s men hadde gastroskopi i forbindelse med nedlegging av sonde i mitt første svangerskap (hyperemesis..). Da hadde de jo både en slange i halsen og den sonden med ståltråd igjennom nesa som de brukte 20 min på å feste i tynntarmen, så det er nok godt mulig at det var ganske mye verre enn det du skal igjennom om det bare er en kort undersøkelse ;)

Tror ikke akkurat det er uvanlig å grue seg til en gastroskopi, og det er jo temmelig ekkelt, men det varer ikke så alt for lenge og de gir deg nok helt sikkert noe småbedøvende før de setter igang.. Jeg fikk ettellerannet i veneflonen, men hadde denne fra før fordi jeg allerede var innlagt til væskebehandling, så vet ikke hva du vil få evt..

Det som skjer er at du får bedøvende, de ber deg bite på en ring med hull i slik at du ikke biter i stykker slangen med kamera, og så kjører de slangen ned i halsen på deg. Det er ikke så ille når de ikke beveger masse på slangen og jeg regner med at de bare skal fort ned og ta noen bilder og så opp igjen, så det går sikkert bra.. Men noe å glede seg til, det vet jeg ikke desverre :s

Men jeg har overlevd i hvertfall! :D (med to slanger tilogmed...)

Det går nok sikkert veldig bra, og det er uansett ikke noe vits i å gå og grue seg (vet det er lett å si, og gjorde det selv..) men det er jo tross alt lenge til, og det beste er nok å ta det som det kommer.. Og så får de kanskje løst opp i problemene dine (syre etc..) også ;)

Masse lykke til, og spør gjerne om det er noe mer du lurer på, men jeg har nok fortrengt en del..

(husker at han som skulle kjøre meg tilbake på rommet etterpå var dødelig kjekk og der lå jeg med en slange ut av nesa... hehe.. )

Skrevet

Haha, da får jeg krysse fingrene for en dødelig kjekk sykepleier jeg også, så kanskje jeg får noe annet å tenke på;)

Takk for svar alle sammen!

Ser ut som om det kan bli en litt "ekkel" opplevelse, men ser jo at dere har overlevd den... så da gjør vel jeg også det! Og nå har jeg slitt med syre og div andre ting så lenge at jeg egentlig gjør alt for å bli bedre.

HI

Skrevet

Jeg har tatt gastro, og må si at det er en ubehagelig opplevelse, men under VELDIG trygge omgivelser.

Legen og pleierne vet godt at pasienten får det ubehagelig, og er veldig beroligende og snille. det er viktig at du hører på deres instrukser, da går det ganske greit.

Det gode er at du overlever uten varige men, og det er over ganske kjapt;-)

Skrevet

Slangen er mye tjukkere enn en lillefinger! Den jeg fikk ned halsen må ha vært rundt tykkelsen på tommelen eller større.

HI, ikke for å skremme deg - men jeg brakk meg helt sykt (selv om jeg fikk bedøvelsesspray) og var sikker på at jeg kom til å dø da jeg opplevde en voldsom kvelningsfornemmelse.

Tårene sprutet og jeg fikk nok panikk...kommer ALDRI til å gjøre dette igjen i våken tilstand.

Vil heller føde 10 ganger enn å ha denne undersøkelsen igjen.

Koloskopi var ikke noe problem, kun litt ubehag, men gastroen var det verste jeg noen gang har vært med på.

Så lykke til HI, håper du får en bedre opplevelse enn meg!

Skrevet

20.59, det går ann å pakke sannheten inn LITTEGRANN, da!!

du kan forresten be/kreve spedbarnsslangen hvis panikken tar deg;-) Det gjorde jeg, og jeg fikk spedbarnsslangen. den er mye tynnere.

Skrevet

Ta den drammen du får så dovner svelget vekk på ein måte. Jeg rapet som barre det.

Skrevet

Finnes det en spedbarnsslange??

De har snakket mye om å legge ned sonde i dette svangerskapet også, men jeg har klart å unngå det såvidt hver gang.. (meg som hadde den kjekke kjekke portøren :P )

Enig at den slangen er som en tommelfinger, men om det går ann å få gjort undersøkelsen med spedbarnsslange ville jeg nok spurt om det ja ;)

Dessuten er bedøvelsesspray og beroligende ikke det samme!! Så be om begge deler du.. Den beroligende var veldig grei, men virket desverre bare de første minuttene på meg (de brukte jo over 20!! min), men det blir jo ikke noe problem i ditt tilfelle da det bare er en kort undersøkelse..

Du kommer nok til å brekke deg et par ganger, men det er absolutt overlevbart, og igjen, ikke noe vits i å la det prege hverdagen frem til undersøkelsen akkurat.. Såå ille er det ikke!! ;)

Skrevet

Ja, det fins en spedbarnsslange. Da jeg kom inn og så at det hang en tykk og en tynn slange på veggen, var jeg ikke i tvil om hvilken jeg skulle ha!!

Jeg hadde panikk, og sa bare "Jeg tar den TYNNE slangen, takk!" Hehe, pleieren ble lettere forvirret, og sa "men..men..eh...du skjønner, den der bruker på på babyer og små barn....DENNE er til voksne" og dinglet med den tykke slangen foran meg!

Da gjentok jeg bare bestemt at jeg tok den tynne (huff, hun trodde nok jeg kom til å lage scene hvis ikke jeg fikk den....:-D), og da ble det sånn.

Men for å si det sånn; det var ille allikevel..........

Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi to ganger. Den første gangen uten bedøvelse eller beroligende (ikke noen som sa at det var mulig). Det var ille, tårene sprutet og jeg brakk meg konstant så kroppen ristet. Husker det var nummeret før jeg røsket ut slangen og ba legen dra en viss plass. MEN andre gangen ba jeg om bedøvelse og det gikk aldeles strålende. Det var bare litt ubehagelig når slangen ble ført ned og dratt opp igjen, men jeg kunne glatt gjort det igjen uten å grue meg det minste.

Skrevet

Det er så forferdelig som du tror, det er ikke å legge skjul på.

Men det er fort over, og du blir såå lettet når de drar slangen ut igjen!

(husk å IKKE dra i den selv!!)

Det er dog bedre enn å pumpes, og slanger er tynnere enn ved pumping:) (... Er det en trøst? :P)

Skrevet

Takk for beroligende innlegg, følte nå at dette kom til å bli ille. Spesielt etter å ha googlet det, og lest alle skrekkhistoriene. Noe jeg ikke burde;)

Hva er forskjellen mellom bedøvelse og beroligende middel? Er bedøvelse den sprayen de bruker? Og burde jeg be om begge delene?

HI - som skal slutte og google ting*s*

Skrevet

Be om begge deler!!

Beroligende gjør jo deg rolig, mens bedøvelsen bare bedøver LITT der bak;)

Skrevet

Bedøvelse er den sprayen ja. Jeg synes den fungerte veldig bra. Følte meg tykk og rar i halsen selvfølgelig, men det var ikke veldig plagsomt. Jeg fikk ikke tilbud om noe beroligende i tillegg, men savnet det heller ikke.

Skrevet

Det går egentlig veldig greit. Du får først beroligende, lyset blir dempet og de passer godt på deg. Man føler seg trygg. Det eneste som var litt uggent, var da de dro opp slangen. Var dessuten spennende å få titte ned i sin egen mage :)

Lykke til, det kommer til å gå helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...