Gå til innhold

dere som jobber, hvordan gjør dere det med permisjonen?


Løvinna82

Anbefalte innlegg

Ser jo at vi ikke klarer å komme oss over til 15 august 2012 med permisjonen når termin er 18 april. Vurderer å prøve å få bhg plass fra nyåret 2012, men det har man jo ikke rett på, slik at det er litt gambling rett og slett. Det er slik det fungerer i kristiansand iallefall. Vi har tenkt på tidskonto, men da må jeg begynner å jobbe i september, det er altfor tidlig synes jeg. Babyen er bare snaue 4 mnd da. mannen min har en jobb som gjør det vanskelig å ta alle 10 ukene sammenmhengende, og det har jeg forståelse for. Noen må jo drive firmaet liksom. Kan ikke gå for lut og kaldt vann i over 2 mnd. Blir han hjemme en dag i uken, må han ta det igjen de andre 4 dagene. Det fører til at han er hjemme når jeg er på jobb da, og jobber ræva av seg de andre dagene slik at vi nesten ikke får sett hverandre ellers i uken. Ingen god situasjon spør du meg. Han er fleksibel og mener jo at vi skal få det til i en overgang, men kanskje det rett og slett er like greit å drite i hele pappa-permen for oss. Ikke noe optimalt, men det er jo ikke alle som har jobber i store firmaer eller kommunen. noen andre som har tanker rundt disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har måttet tenke igjennom akkurat det samme som deg. Syns det er veldig vanskelig å bestemme alle disse permisjonsgreiene. Samboeren min kan heldigvis ta sin pappapermisjon og i tillegg få fri tre uker ekstra da han går skift og kommer midt mellom noen friperioder, men problemstillingen om barnehageplass kommer likevel opp hos oss også fra mai til august. Jeg tror rett og slett at jeg enten tar ulønnet permisjon frem til august (det har man rett på dersom det er økonomisk mulig for den enkelte) eller prøver å få noen til å passe knøtten de dagene jeg og samboeren min jobber begge to. Vil forsåvidt ikke at hun skal begynne å barnehagen før inntaket i august heller så det får bli sånn. Jeg har faktisk hørt om at noen kan "få" fars permisjonsuker dersom det ikke er mulig at han kan ta de ut selv. Jeg ville ringt ditt lokale NAV kontor og spurt de om dette :) Du får forklare situasjonen deres og høre med de om mulighetene som finnes :) Syns ikke dere skal drite i de 10 ukene iallefall. Dere får de tross alt lønnet og for at dere skal få være sammen med barnet deres :) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå iallefall ut 56 uker perm med 80% lønn, så er du et godt stykke på vei ute mot mai 2012 mht barselpermen... så kan dere evt ta litt tidskonto fra våren 2012 og utover mot sommeren for å strekke tiden litt (hvem sier at du må starte å jobbe i september??? TIDSKONTO START BESTEMMER DERE SELV, bare meld fra til nav i tide). I tillegg kan dere kanskje begge 2 få til å få overført all ferie dere skal (skulle ha tatt ut i 2011) som ferie med betaling i 2012, slik at dere får mere uker hjemme med baby (det tilsier jo selvfølgelig ingen ferie og feriepenger på mor og far i 2011). Jeg har termin medio mars, og har gjort dette, og har ingen problemer med å få permisjon/ og ferien til å strekke til, slik at baby kan starte i bhg i midten av august 2012 uten å være innom dagmamma el. Pappan og jeg har i vårt tilfelle tenk å ha tidskonto sammen fra 1/1 2012 og fram til sommerferien 2012. Det er nok uker igjen av permen + overført ferie til dette, så du som har termin en mnd etter meg må jo kunne få til det samme..!!?? Jeg bor også i samme kommune som deg...

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tidskonto?

 

Jeg har termin i mai og skal ha 46 uker perm, fordi vi har ikke råd til å "miste" de kronene ved 56 uker. Det vil si at jeg må ha en løsning fra mars - august når det gjelder barnepass/bhg plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidskonto het det sist jeg var i permisjon - nå har nav byttet navn på dette til noe annet, MEN prisippet er fremdeles det sammen.

 

Når man tar ut permisjon, enten 46 uke med 100% dekning - eller 56 uker med 80% dekning, er kravet at disse ukene må brukes opp før barnet fyller 3 år, og at far må ta sine uker, mor sine uker, og resten av ukene er til fordeling mellom mor og far, slik det passer best for hver enkelt familie.

 

Med tidskonto, kan man alstå velge å strekke tiden litt utover eksempelvis 46 uker i ett strekk sammenhengende, altså ikke ta 46 uker perm mandag-fredag, 46 uker i strekk. Man kan eksempelvis etter 28 uker hjemme i full tid (mandag-fredag) velge å ha barnepass på mandager, og da arbeide, og derav bare bruke 4 dager perm i uken. Da vil permisjonstiden vare tidsmessig mer enn i 46 uker sammenhengende.

 

Velger mann i uke 30 å starte med arbeid 2 dager i uken, bruker man 3 dager perm i uken.... og slik går no dagane :-) De dagene man arbeider, kan "bestemor" passe barn, eller man kan velge dagmamma og få kontantstøtte, eller bhg og ikke få kontantstøtte.

Far og mor kan også ta ut permisjon samtidig, men ikke på samme ukedag i samme uken, mor kan ta perm mandag og tirsdag, far onsdag, og man kan ha dagmamma torsdag og fredag, på den måten skyver man de opprinnelige 46 ukene til å vare mer enn 46 uker, samtidig som man er hjemme med den lille så lenge som mulig, selv om man benytter seg av litt barnepass.

 

Hvis du prioriterer tid med baby, ville jeg anbefalt deg å ta 56 uker med 80% dekning, det er jo ikke mer en ca 1 mnd lønn utbetalt du taper, men du får jo ganske mange flere uker med baby. I tillegg får du jo barnetrygt på 970 i mnd, fra baby blir født, og i løpet av 56 uker, utgjør dette ca 12000 kroner, så litt ekstra penger kommer det jo inn... Mars til august er jo 6 mnd.... tar du 56 uker blir det jo mai til august, og det er kanskje mer overkommelig...?

Lykke til :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi skal også ha 46 uker med 100% lønn og 10 uker ulønnet permisjon, er det som lønner seg somregel. å når vi begynner å jobbe igjen finner jeg dagmamma frem til august når vi forhåpenligvis har fått barnehageplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ta 56 uker med 80% lønn. Også tar jeg ut 4 uker ferie i permisjonstiden, slik at den blir forlenget tilsvarende. Også tar jeg 1 mnd med ulønnet permisjon, har begynt å spare nå når vi begge har 100% lønn til den måneden med ulønnet permisjon. Så tar vi sommerferie i juli. Da klarer vi å strekke det til august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk dere vil kunne sitte igjen med ca 10 000 kr mer i permisjonspenger totalt om dere velger 100% lønn og heller tar ut ulønnet permisjon i 14 uker... Det kan vel variere litt alt etter hva en har i lønn - men kan være verdt å regne på :-) Da får dere jo "tjent inn" en del av lønnen til den siste mnd på den måten. På nav sine sider kan dere regne på hvor mye dere vil få utbetalt med de ulike løsningene.

 

Og så får vi vel kontantstøtte også, om barnet er over ett år og ikke er i barnehage - og en slipper å betale for barnehagen. Så alt i alt blir vel ikke regnestykket så aller verst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg vi skal se litt mer på. Regnet kjapt ut på NAV sine sider nå at vi totalt vil få ca 10.000 mer ved 100% dekning enn ved 80% før skatt da. Vi tjener begge over 6G og arbeidsgiver utbetaler det så da vil vi kanskje spare enda mer på det. Hm, tror jeg og mannen får sette oss ned å regne på dette i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...