Gå til innhold

Behandlingstid på søknad av Eingangstønad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nokon som veit pr i dag kor lang tid det tar. For 2,5 år sidan tok det 3 dager frå eg leverte inn søknad og pengene var på konto. Eg føler at det tar litt lengre tid denne gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kopiert dette fra nav:

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon

Engangsstønad gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til foreldrepenger.

Hvem kan få engangsstønad?

Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad.

Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder.

Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene.

Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad.

Riktig søknad gir raskere svar

Du må sette fram skriftlig krav om engangsstønad. Krav settes fram på blanketten "Søknad om foreldrepenger eller engangsstønad ved fødsel og adopsjon" - NAV 14-05.05

Søknaden sendes til NAV-kontoret der du bor.

Hva kan du få?

Det er Stortinget som fastsetter engangsstønadens størrelse. Se satser.

Stønaden er skattefri.

Når blir pengene utbetalt?

Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker.

Krav om engangsstønad må settes fram senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon.

Hva sier loven?

Les mer om regelverket for engangsstønad i §14-17.

Satser

Engangsstønad ved fødsel eller adopsjon

Beløp pr barn

35 263 kr.

Skrevet

Her står det jo ingenting om det HI spør om!!

Det kan jo søkes om i god tid, slik at du faktisk får pengene to mndr før termin, men jeg tviler på at akkurat dette er noe som tar veldig lang tid.

Skrevet

Stemmer det.... Eg fekk sjokk sist gang når det kun tok 3 dager frå eg leverte inn søknad og fekk pengane på kontoen. Er det fleire som har hatt like kjapp behandlingstid? Denne gangen trur eg det tar lengre tid. Eller til dei som har søkt om eingangstønad, kor lang tid har behandlingstida tatt? Eg er i veke 36 no, så eg er ikkje noko kjapp med å levere inn søknadsskjema.

Skrevet

Skal vi se.. Jeg leverte søknaden så tidlig som mulig (uke 30 kanskje?)

Pengene kom da ungen var nesten 2 mnd. (han kom til termin)

På vårt navkontor må de nemlig ha papirene liggene i en måned før de kan se på de, så må de legge de i en annen bunke i åtte uker før de faktisk kan gjøre noe.

Argh

(men jeg har hørt om flere som har fått pengene fort altså! spørs vel litt hvor du bor)

Skrevet

At det går an....... NAV kunne ikkje svare meg skikkeleg på det. Men, eg håper jo at det ikkje tar altfor lang tid.

Skrevet

Husk på at du må ha termin bekreftelse som er utstedt etter uke 26 da. Det måtte jeg denne gangen men ikke sist. Jeg husker fra forrige svangerskap at jeg fikk det innbetalt i uke 27 og søkte i uke 18 :)

Skrevet

Sjølvsagt har ein levert inn søknaden med det ein må ha med seg. Eg berre lurte på kor lang tid behandlingstida varte eg. Ikkje noko meir enn det. Alt det andre veit eg. For sist gang for ca 2,5 år sidan så tok det kun 3 dager frå eg leverte inn søknad til eg fekk pengene inn på konto.

Var innom NAV i går og fortalte det, og dei var meir eller mindre sjokkert at det tok så kort behandlingstid.

Skrevet

Når jeg fikk min sønn i 2005 fikk jeg vite at de kjørte stønaden en gang pr.mnd. (husker ikke datoen) Jeg fikk de i uke 26 denne gangen ivertfall. Vist jeg ikke husker feil leverte jeg den inn ved den tiden jeg skulle på ultralyd. ( uke 16-18 var det denne gangen) De beregnet utbetalingen ut i fra ultralyd terminen min.

Skrevet

Lurer også på dette, har selv levert inn engangsstønad (1 uke siden) og e i min (snart) 31. svangerskapsuke. Under første graviditet tok det 1 måned fra jeg sendte inn søknaden til jeg fikk pengene (fikk måneden før fødsel), andre gangen tok det 2-3 dager fra jeg sendte inn til jeg fikk pengene (i november 2008). Er litt spent på hvor lang tid det tar denne gangen.

Skrevet

Da jeg nylig sendte inn min søknad om foreldrepenger fikk jeg til svar at det var en måneds behandlingstid. Skulle vel være det samme for engangsstønaden, vil jeg tro?

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Var innom nav-kontoret i dag, og dei hadde ikkje sett på søknaden ein gang heller. Så dama bak skranken skulle ta kontakt med dei å få purra på dei. Det er jo kun 2,5 veke til termin no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...