Gå til innhold

Kjempe,kjempe aktiv 5åring,what to do..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir 6år om noen mnd, men han er så utrolig aktiv,hele tiden,hele døgnet nesten... har vært slik siden han ble født, mistenker ikke ADHD eller noe,men har er forferdelig aktiv, og er forut sin alder i det meste av fysikk og fysiske ting, barnehagen skryter av hvor flink han er fysisk, han er ekstrem aktiv og elsker dette.

problemet er at vi har et barn til,som ikke er like aktiv og heller ikke like gamel, dessuten er jeg syk og klarer ikke så veldig mye, gjør det jeg kan,så overtar mannen resten, feks lange turer på ski,teltturer, fjellturer.

Men uansett hva vi gjør klarer vi ikke å slite han ut,han krever mer og mer og mer.. og når vi sier nok er nok og vil dra hjem feks. så blir han illsint og slår seg totalt vrang. forstår han godt,fordi han er jo ikke ferdig.. men han slår seg totalt vrang og det er flaut når det er fult av andre mennesker rundt oss, må bære 5åringen skrikende og hylende i bilen.

Tar opp et annet tema i samme slengen, han sier selv at han glemmer fort, altså kjempefort, kan sitte å snakke med han,og spør etter samtalen hva jeg sa.. feks om vi skal bli enige om hvordan ting skal være.. og han blir såååå frustrert for han husker virkelig ikke hva vi snakket om,dette er ikke noe nytt,har pågått i ca 6mnd kanskje mer,men er siste halvrået vi har registrert dette... gruer meg jo til skolestart om han ikke klarer huske lenger enn nesen rekker... selv sliter jeg med hukommelsen...

noen tips,råd,ideer til hva vi kan gjøre med både aktivitet han,for at det ikke skal slite oss ut, går litt utover forholdet mellom meg og mannen også,vi vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre.

og vær så snill å spar dere for kommentarer som ikke hører hjemme her,vi ha ordentlige råd og svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta han med til akebakke istedet for å legge ut på skitur? Da kan jo dere slappe av mens han aker, eller? Kan også ta med skiene et sted han kan gå alene mens dere ser på. Men han høres ut som en unge som greier å gå langt på ski, min største på 4,5 år greier knapt nok å gå rundt tunet her. Ikke såå flink motorisk.

Hvis du virkelig er bekymret for hukommelsen, ville jeg tatt det opp med helsesøster eller lege eller begge to. Men min gutt har prestert å si ting som har fått meg til å stusse på hukommelsen også. F.ks: hadde kommet hjem fra bhg for 10 min siden. plutselig ser han på meg og spør: mamma hvordan kom jeg meg hjem fra bhg egentlig? HAn påsto at han ikke husket at faren hadde henta han og at de hadde gått hjem. Har vært småting etter dette også, men ikke noe som egentlig gjør meg bekymret. Følg magefølelsen ihverfall, ikke la det ligge om du mistenker at noe kan være galt.

Tja, ble kanskje ikke så mye klokere men..

Skrevet

ja,vi går i akebakker og slik også,men han er jo over alle hauger før vi nesten får satt oss, og ja,han kan gå laaaaangt på ski, i sommer gikk feks en 3timer tur på fjelle, gikk stortsett i ett, da vi kom hjem var det rett på trampolina å sto å hoppet der i en time til... fatter ikke hvor han får energien fra, han har alltid hatt mye energi,veldig rastløs i kroppen,klarer kanpt å sitte stille når han spiser...

vet liksom ikke om jeg mistenker noe galt eller ikke... eller om det er bare han..men merker jo han blir fortvilt, hadde en diskusjon idag med han, ang hva som er lov å ikke lov, og når vi var ferdig å snakke husker han ikke hva vi hadde snakket om, og var tydelig frustrert, kom da på at dette har han sagt så mange ganger før, men om det er fordi han ikke lytter eller,selv om jeg ber han se på meg og ikke fikler/tulle med andre ting mens vi prater...

skal de ikke på sånn kontroll hos helsesøster før de begynner på skolen..kanskje ta det opp da...

Skrevet

Han høres ikke skolemoden ut, så kanskje det skal få lov å vente et år?

Han høres faktisk mer ut som et ADHD-barn, mht raserianfall osv også, og at det er umulig å føre en samtale der han er konsentrert/følger med.

Men aktiviteter som skal slite ham ut, tja, kanskje svømming? Og se nøye på kostholdet hans. Fjern alt kunstig søtstoff og alle tilsetningsstoffer i en periode, for eksempel.

Skrevet

Tar det siste først jeg. Når det gjelder hukommelse så vet jeg ikke om jeg ville bekymret meg, for meg høres dette helt normalt ut. Jeg har nå en 9-åring som jeg av og til kan forsøke å snakke til om det samme og spør jeg han med en gang jeg er ferdig med å snakke så kan han også si at det aner han ikke....jippi....hehehe. Men det positive er at gutten faktisk er veldig smart og får med seg det han lærer på skole og slikt, men jeg tror rett og slett at barn av og til har så mye i hodet at de ikke klarer å slutte å tenke på det som opptar de der og da for å høre hva du/dere sier.

Også ville jeg sett på kosten hans som en annen nevnte her også. Hva er det han spiser til daglig? Er det noe i kosten som gjør at han blir så aktiv? Søk litt på nettet så får du kanskje forslag til hvilken mat man bør ungå og hva som er bra for f.eks. hukommelse og konsentrasjon.

Det at han er aktiv ville nå jeg bare vært glad for. Finnes det noe trening han kan begynne med? Har dere mulighet til å finne en barnevakt 2-3 timer i uken som kan ta han med ut og leke med han?

Hvordan gjør dere det når dere drar på tur da? Snkker dere på forhånd om hvor lenge dere skal være der? Sier dere fra når det f.eks. er en halv time igjen før dere skal hjem? Når det gjelder det siste kan det være lurt å sørge for å få øyekontakt med han og sørge for at han skjønner det. Si også i fra når det er 15 min igjen, 10 min osv så han rekker å forberede seg på dette. Tenk selv om man er med på noe som vi synes er utrolig artig også må vi pluttselig gå uten at en får tid til å forberede seg på det? Første gangen han kommer uten å hyle så fortell han hvor flink dere synes han var på vei hjem, gjerne mange ganger ;-)

Når det gjelder skolestart så ville jeg heller ikke bekymret meg, er minst 2 gutter i klassen til sønnen min som stort sett hele tiden er overaktiv, men det går jo bra uansett og desse guttene er jo nå 9 år og klarer seg helt fint når det gjelder fag.

En annen ting dere kan begynne med er jo at han må hjelpe til med noen oppgaver hjemme. Da er det jo flott at han er aktiv, han er da 6 år og kan jo hjelpe til med å vanne blomster, rydde litt, bære ut søppel (kommer litt an på hvordan dere bor så klart)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...