Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Jeg er rett og slett dritsur nå. Nå har leieboerne våre dratt på 14 dagers sydenferie, det visste vi at de skulle. Det vi derimot ikke visste var at hennes lillesøster og kjæreste har fått tilbud av dem om å bo i leiligheten mens de er borte. Og de har besøk av andre venner døgnet rundt og de bråker litt mer enn jeg setter pris på. Vi har felles yttergang med hybelleiligheten noe som gjør at jeg blir ekstra provosert, vi har tross alt valgt våre leieboere med omhu fordi de er mennesker vi føler vi kan stole på, noe jeg synes er viktig når de kommer så tett på. Har de egentlig i det hele tatt lov å låne ut leiligheten uten vårt samtykke? Vi har i kontrakten at fremleie ikke er lov, men leie / lån.... blir litt usikker jeg. Hva ville du / dere gjort? Burde jeg ringe leieboeren vår?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Ja, de kan låne bort leiligheten og så lenge de ikke tar betalt (fremleie) så har dere ikke noe dere skulle ha sagt. Men dere kan gi beskjed ang. bråk og støy og be dem om å dempe seg.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Jo, du har noe du skulle ha sagt. Dettte er jamgodt med framleie, uansett om de ikke tar betalt. Ettersom de ikke er hjemme selv har de ikke besøk, de bruker leiligheten til noe annet enn det dere leide den ut til.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Gråsone dette .... jeg mener det står i loven at leietaker kan ta opp i sin husstand et annet familiemedlem....og det kan dette gå under...eller var det at leietaker kan ta inn andre folk uansett, og huseier kan kun nekte hvis det er tungtveiende årsaker til det...sjekk det...huseiere har uansett lite rettigheter, det er skummelt å leie ut! Hvis leietaker f.eks. driver prostitusjon i leiligheten er huseier ansvarlig...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Det er lov å ta inn familie selv om det står dette med framleie. Det har vært en del oppe i mediene for en stund siden med utenlanske familier som plutselig får inn foreldre, søsken, søskens barn osv selv om leiligheten kun har et soverrom og er leid ut til et menneske. Det med bråk kan du nok gi beskjed om. Du kan også ta opp med den oprinnelige leieboeren når de kommer hjem at det har vært mye folk og bråk.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Nei, nei, nei. Å "ta inn" et familiemedlem betyr at vedkommende bor der sammen med deg (flytter inn) ikke at leietaker låner ut en leilighet som han/hun ikke er eier av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå