Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Når løsnet språket? Hvilken hjelp fikk dere?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Har en på snart 4 som sliter. Til han var 3 år var det helt uforståelig det han sa, han hadde diktet opp et eget språk som bestod utelukkende av lydene han hørte fra ting. (fly=waaoow, hane=gaggelegaggelega, tog=dut-duut). I tillegg diktet han opp lyder som skulle forestille ting uten lyd (møbler, hendelser osv). Hans ord inneholdt verken konsonanter eller vokaler fra ordet han skulle frem til, så det var en smule vanskelig å forstå... Jeg, som visste hva han hadde opplevd og skjønte hva han ville frem til forstod til en viss grad, men for andre var det meste ubegripelig. Vi bad helsesøster om hjelp, og hun anbefalte en språktest som het Askeladden. Barnehagen fikk tatt denne på ham, og de henviste ham videre til PPT, ettersom han scores ufattelig dårlig, hehe... Nå er han altså snart 4, og har fått innvilget hjelp 3 timer i uken, men det har tatt laaang tid, og de er enda ikke begynt... I løpet av det siste året er språket hans blitt veldig mye bedre, vokalene er for det meste på plass, men han strever enda. Det løsnet på vår/sommer-halvåret, like etetr han var fyllt 3 år. Da klarte han å si JA for første gang! Før det sa han AM;) Litt skuffet over at ting tar så lang tid, for jeg vet at de har ansatt en pedagog som skal jobbe med min sønn i bhg, så jeg skjønner ike hvorfor jeg ikke har fått noe opplegg enda=(
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Jeg har en gutt på straks 5 som har språkvansker. Han har støttepedagog i bhg 16 timer i uka. Det har han hatt siden han var 3. De tok tidlig tak i det, fått god oppfølging fra PPT. Det har enda ikke løsnet ordentlig for ham, men det går stadig fremover Han kommer nok til å fortsatt henge etter når han begynner på skolen, så det gruer jeg meg litt til egentlig. Han har heldigvis bursdag tidlig på året, og får litt ekstra med tid (aldersmessig) før skolestart i 2012.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 Har gutt på 5. Han har 15 timer i uka med spes.ped og ass.timer hjelper veldig. Søker nå logoped. Når ting tar tid mas litt. Fikk nå høre at de timene fra PPT en får innvilget går til en felles pott får alle som trenger PPT i bhg, du vil da neppe få alle timene som er innvilget. Vi var hos tannlegen da han hadde vondt i en tann, fant da ut at tungen er feilplassert i munnen og har fått gom, spennende å se om den virker. Gutten min fikk problemer med sråk og motorikk etter sykdom som 2 åring.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Jeg har en gutt på 3,5 år. Han sliter fortsatt litt med språket, men det går bedre og bedre for hver dag som går. Vi tuller mye med "baby" lyder, slik at han skal lære seg bokstavlydene. Vet ikke om det har noe for seg, men det er jo verdt et forsøk. Hver gang han sier noe "feil" så gjentar jeg det rette ordet. Feks kan han si: "det var dott" jeg svarer var det godt? slikt at han skal høre det rette ordet. Hvis du mener at barnet ligger ekstra etter så ta kontakt med helsestasjon og krev å bli henvist til ppt. Slike ting tar evinnelig lang til. Her i kommunene er det over 3 mnd ventetid på saksbehandlingen...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 Har en gutt på 4 som ligger litt etter med språket. Han har spesped/logoped (hun er utdannet begge deler) 2timer i uken. Lydene er nå stort sett på plass, men han snur forsatt en del om på setninger og glemmer lyder når han blir ivrig. Han ble meldt opp av barnehagen til ppt da han var ca 2,5å. Da alle tester var tatt, observasjoner og sakkyndig raport ferdig, fikk han innvilget timer til spesped like etter at han var 3år.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Det er vel i hovedsak barnehagen som henviser til ppt? Er en helsesøster kompetent til det?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 har en datter på 3,5 år. Hun har frem til i sommer bare snakket babbel og uforståeelig. Vi var på barneavd på sykehuset og der krevde vi å få tatt en hørselsstest på henne. Legen ville først ikke da hun var for liten. Men den ble tatt og de testene som ble gjennomført avdekket væske på bekke mellomørene. Hun ble operet og fikk satt dren inn i ørnene i juni og nå snakker hun helt flytende. Få sjekket hørselen på deres barn. Ved dårlig hørsel blir språket dårlig også
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 Mitt barn har dren i begge ørene. Men søker nå logoped. Er så redd hun ikke vil prate bra til skolestart om bare 1 1/2 år.. HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 anonym 22:55 her. De 16 timene i uken er kun til mitt barn. De inngår ikke i noen felles pott. Hvert vedtak ang timer er pr. barn og vedtaket gjelder kun det barnet som har vedtaket. Vet ikke hvordan ting bedrives andre steder, men sånn er det nå her i allfall (og sånn skal det være). Jeg har vært i systemet ang dette i lang tid, og vet hvordan ting fungerer. Masing er alltid bra nr det gjelder kommunen, og det har jeg gjort mye av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå