Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Leste nettopp en artikkel i Dagbladet der det sto at det visstnok er statussymbol å ha flere enn fire barn. Dårlig med statusen her i gården da... Men jeg må si at det virker som det er veldig mange her inn som har mange barn. Jeg trodde ikke det var så vanlig jeg. I vår omgangskrets er det ingen som har flere enn tre, og det er bare to familier som har tre, de fleste har to.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Hmm.. Vi venter nr fire og føler ikke at det er noe statussymbol for vår del. Vi har knapt om plassen og må bo her i sikkert 5 år til om det ikke skulle dukke opp noe spesielt. Eller vi kan kjøpe noe større, men da må vi flytte til et annet sted hvor husprisene er langt billigere enn her. Mulig vi må det uansett når jeg skal begynne å søke på jobber etter permisjon, men da blir det jo flytting grunnet annen jobb enn akkurat det at vi må ha større plass. 79 kvadrat er vel ikke akkurat status.. Dessuten får vi fire barn på 5 år, så hverdagen går ikke akkurat med til "plei deg selv" eller noe sånt;)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Jeg forbinder status med å overgå normalen på en positiv måte. Status kan være stort hus, flott hus, god jobb, jobb der man blir sett opp til, god råd, reise mye, flink til noe eller liknende. Det å ha mange barn er for meg status dersom alle er skjønne, flinke og veloppdragne. Dersom man ikke har plass til menge barn, sliter økonomisk og barna er ufyselige så er det heller lav status i mine øyne. Jeg tenker at man kan ha samme lønn, hus, yrke osv med to barn og ha høyere statys enn samme situasjon og fire barn (koster med barn og de trenger plass). Men hvem bryr seg egentlig om status. Det er viktigere at man tar vare på barna enten det er 1 eller 10.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 barn på 5 år..?? oii... det hørtes knalltøft ut.. joda det er status i visse kretser. Men det er da blant de som har råd til at mor er hjemmeværende mens praktikanten passer på hjem etc.... og 2 7 setere står plassert i garasjen...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 Nei, jeg har ikke akkurat inntrykk av at det er status for folk flest. Veldig mange som har flere enn tre barn, sliter både med tid, penger og overskudd, så hvordan kan det da være status?? I denne artikkelen ble det henvist til kjendiser med mange barn, men jeg føler ikke akkurat at folk flest kan sammenligne seg med Beckham, Brad Pitt eller det danske kronprinsparet..I allefall kan ikke vi det
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #6 Skrevet 30. januar 2011 http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/wwwlammelretbloggno/archive/2010/07/14/f-248-lger-du-trebarnstrenden.aspx Trebarnstrenden er blitt til firebarnstrend. Å gjøre barna til visningsobjekter for vellykkethet er forkastelig, jeg synes heller ikke det er realt mot barna å gjøre dem til foreldrenes selvrealiseringsprosjekt. Folk burde istedet kjenne etter hva som virkelig er viktig for dem og være ærlige med seg selv på om de vil ha et barn til fordi "alle" andre har det og om de har ressurser til å ta seg av flere barn. Å håndtere barnehageunger gir andre utfordringer enn større barn. For mange er det når barna begynner på skolen og får diverse fritidsaktiviteter de virkelig merker presset. Det er lett å overse, eller ikke se i det hele tatt, når en har små søte barn som ikke gir særlige utfordringer og en ikke er langtidssliten.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Helt enig med deg!! Hvem bryr seg om status og hva andre mener og syns? Det viktige er vel at man har så mange barn som det riktig for en selv å ha, og ikke så mange som det forventes eller som gir status (for de som mener at det er status). Dårlig med status dersom man får fire barn som man egentlig ikke har kapasitet til å ta seg av. Men mulig det menes at det er status fordi mange kjendiser har det? Men disse kjendisene har også ofte mange millioner, barnepike og mere til.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Ja, ja, nå må nå den journalisten få mene det Skulle gjerne hatt 4+ barn selv, men for meg er det ikke noe status. 19:52: Jøss, hvordan klarer du å tenke ut det der? Det er nå greit nok at enkelte foreldre lever ut sine drømmer gjennom barna, men det mener jeg har ingen forbindelse med hvor mange barn en har.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 Jeg skulle gjerne rukket å få tre barn i hvert fall. Men siden jeg fikk mitt første som 31, så blir det litt liten tid. Synes ikke barna bør ha så "gamle" foreldre heller. Ikke at 37-38 er gammelt da. Men det blir litt "gammelt" når ungen blir 20 liksom og ungen kanskje har en mor eller far på snart 60 år.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 tøys og tull, jeg er 39 selv og har venninner på snart 60 som ser superfreshe ut og er aldeles ikke gamle. De har barn mellom 15-25 og det er da virkelig ikke noe problem. 60 i da er ikke grått hår og kjipe klær, det er freshe damer med ungt sinn.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Jeg synes det var bra det som sto nederst i den linken til 19:52. Jeg vet om flere som har fått barn nr tre selv om de hadde mer enn nok med de to de hadde. Jeg har venner som synes at det er et visst press utenfra på å få flere barn, og det synes jeg er synd. Det MÅ jo være opp til hver enkelt hvor mange barn en får og hvor mange en rett og slett har kapasitet til. Og jeg tror det er riktig som en lengre opp skriver, at en glemmer at det faktisk er når barna begynner på skolen og utover at det kreves mest. Det kan sikkert være fristende å få en baby nårnbarna en har begynner å bli litt store, men hvor lenge er de baby? Nei, jeg har iallefall nok med de to jeg har. Så har jeg aldri brydd meg om status heller da
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #12 Skrevet 30. januar 2011 Ser at du skriver "for mange", og må si at jeg ihvertfall ikke er en av de mange. For meg er det når barna er små at utfordringene er absolutt størst - må si at utsagnet med søte små som ikke gir utfordringer virker noe menigsløst fpr meg. Og, ja, jeg har barn helt opp i tenåringsalder.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 Det er uansett et faktum at folk på 60 stastistisk sett har kortere levetid igjen enn "unge" folk. Dessuten går de aldringsprosessen raskere i møte. Det kan være vanskelig for barna, som kan få store omsorgsoppgaver for foreldrene sine mens de selv er unge. Og som får besteforeldre som antakelig kan delta mindre i sine barnebarns hverdag. Om jeg kunne velge ville jeg foretrukket å ha mest mulig tid med barna mine og dermed fått de tidlig i livet.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #14 Skrevet 30. januar 2011 Det er nok "noe på gang" der ja... Ser det at her ut på "bøgda" er det fler som har 4, og noen flere tror jeg gjerne kunne tenke seg det også.... Jobbet i Oslo i bhg i -88, da var det stopp med 2 barn, IALLeFALL visst det var gutt og jente.. I -98, var jeg også tilbake til Oslo, og DA hadde de begynt å hive seg på den "trenden!" Og 3 var jo "normalt" hjemme da... Og nå er dt som sagt flere og flere som får nr 4... Jeg begynte for sent og var heldig og fikk en, (og mistet i uke 9 etter det) Men, minimum tre ville jeg gjerne hatt... Så dt kan nok stemme bra!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #15 Skrevet 30. januar 2011 hmm.Kan ikke helt forstå det. jeg synst synd i alle som har over tre barne jeg..Er bare så ufattelig gla for at d ikke er meg;)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #16 Skrevet 31. januar 2011 Skjønner det ikke jeg heller... Synes to er nok:)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #17 Skrevet 31. januar 2011 Og hvorfor er det synd på oss?? Blir like dumt å si som at jeg skulle sagt at jeg synes synd på deg som bare har to (for eksempel). Jeg er ihvertfall glad for de jeg har fått. Alle må vel få kunne bestemme hvor mange de vil ha, uten at andre trenger å blande seg inn i det vel. Så lenge man greier å ta seg av sine barn på en god måte, så er det vel ikke synd på noen. Før jeg valgte å få flere barn, forhørte jeg meg med flere som har oppvokst i familie med mange søsken. Selv var jeg enebarn, og jeg syntes alltid det var noe som manglet. Følte meg til tider ensom. Spesielt i ferier. Jeg ønsker mange søsken for mine barn. Men vi stopper nok på fire.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 Jaa, poenget mitt kom ikke frem ser jeg. De som var vokst opp i større familier kunne fortelle at de alltid har stortrivdes med det. Alltid noen å leke med, prate med etc. De setter stor pris på i voksen alder å være nært knyttet til søsknene sine. 17.45.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #19 Skrevet 31. januar 2011 Kommer kanskje an på hva man ser på som status.. For meg er det mer rikdom å ha flere barn enn masse penger. Det er klart det koster mer å ha mange barn, men føler meg rikere på annen måte da. Noen er opptatt av stort hus, ha råd til dyre ferier etc. Det er ikke helt meg da.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #20 Skrevet 31. januar 2011 Men det er vel ikke akkurat bare pengene som avgjør om man skal ha flere barn... Vi har absolutt råd til å ha flere enn de to vi har og mer enn nok plass har vi også, men jeg har rett og slett ikke energi eller overskudd til å følge opp flere. Jeg vil at de jeg har skal få mye oppmerksomhet og at de skal få være med på det de har lyst til. Det tror jeg ikke jeg har mulighet til med flere.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #21 Skrevet 31. januar 2011 Status nei prøver på nr 5. Men er glad i barn og etter mistet min sønn på 3 år vart jeg styren. Måtte ha barn. Ingen status
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå