Gå til innhold

hard mage - trenger råd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

noen som har tips mot hard mage ?? sliter forferdelig med avføringen.... spiser grovt brød, kornblanding, masse frukt osv.

 

tror jeg trenger noe ekstra i uken for å kunne gå på do, dette er forferdelig ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tar du jern? Dette kan gi veldig hard mage, så om du tar jerntabletter, ta en liten pause, evt ta bare annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt med det samme, selv om jeg spiser mye fiber...

Løsningen ble å kjøpe Laktulose på apoteket, tok 1 fullt målebeger 4 kvelder på rad, det fikk fart på sakene, samtidig har jeg innført all-bran (de groveste) til frokost hvr dag, samt litt biola drikke youghurt og 1 activia youghurt nesten hver dag. Kiwi og pære hjelper også mot hard mage. Nå er magen i fin fin firm, jeg er på do 1 til 2 g daglig :-) Fremdeles litt hard i magen til tider, men aldri forstoppet. Blir jeg litt treg, tar jeg igjen 3-4 kvelder på rad med 1/2 beger laktulose. La det aldri gå lenger enn 2 dager uten avføring!

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, får vel ta meg en tur på apoteket.

 

nei jeg tar ikke noe jern. mener å huske at jeg slet med dette i de tidligere svangerskapene også, men da helt på slutten...... er noen uker igjen så jeg får kjøpe meg noe på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis et måltid fra mc donalds :) setter alltid fart på magen min ;) Når du spiser grovt brød er det veldig viktig å drikke nok, helst ikke søt melk, bananer skal visst også gjøre at magen stopper litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ikke glem å bevege deg også - en gåtur eller to om dagen kan gjøre underverker! (Det merket jeg etter en stillestittende juleferie, hvor jeg prøvde alt fra svisker til vann til gudene-veit-hva, med det resultatet at jeg bare følte meg enda mer utstoppet. Men da jeg begynte på jobb etter ferien og måtte gå til toget, så løste problemet seg av seg selv ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rådene trenger jeg også nå...

Fy asså, at det er mulig..

 

Var på do istad, og hadde så hard mage at det var så vidt jeg klarte å gå på do ! Og det værste var at vi var hos svigers når det skjedde.

Sorry detaljer, men bæsjen var så hard og stor at jeg tettet doen! Og det var ikke bare litt flaut da :S Uff, måtte rope på mannen min og han måtte komme til unsettning.... Så i morra skal jeg iaf prøve noen av rådene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var forstoppet/hard mage så anbefalte legen meg rett og slett til å ta meg tid til å gå på do...

ta med ei god bok og bli sittende i fred og ro.. :)

jeg måtte smile for meg selv, fordi jeg kjente meg så igjen med det å ikke ta seg tida... og drikke mye vann, spise svisker osv... :)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kun 1 ting som hjelper på meg for at jeg skal kunne gå normalt på do og ikke "føde" ut avføringen, og det er at jeg drikker ca 1,5 - 2 liter vann hver dag. Ikke brus eller juice eller slikt, men vann. Så fort jeg gjør det, så tar det max 1 dag og så føles det bedre. Det hjelper også for den hevelsen jeg får i kroppen og jeg føler meg faktisk bedre. Har hatt en periode hvor jeg drakk mye brus, men måtte slutte for ble så stinn i magen og følte meg så .... tung. Nå har jeg kun drukket vann i 3 dager og stinnheten er over, fått mere energi og ikke minst jeg går på do normalt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...