Gå til innhold

Er bading hver dag ok for baby 3,5 mnd?


Novadona

Anbefalte innlegg

Vi bader nå hver andre, men har litt lyst å innføre hver dag mht rutinen og den gode repitisjonen før leggetid. Vi bader i vann med olje og bruker babyshampo, hver fjerde dag. Vi bruker også shampoen i halsen på valkene.

 

Vil det være dårlig for huden, eller er det helt greit? Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg badet datteren min hver dag fra hun var ca to uker til i dag (9 mnd) og har ikke hatt noe problem med henne. Jeg brukte bare rent vann i begynnelsen (som jeg også brukte på klutene hennes når jeg vasket henne fra dag en til nå) og etterhvert varierte jeg med litt babyolje i vannet og sånn babyskum/såpe greie fra natusan.

 

I valkene på halsen brukte jeg bare vann/ evt olje på en bomullsdott. Så sørget jeg for å lufte godt, evt tørke godt. Om babyen ofte blir irritert der, dryss på potetmel i valkene. Er billigere og bedre enn babypudder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det holder ut fra renslighetssynspunkt og lignende, men jeg så på det som et rituale før legging. Fungerer veldig bra for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke direkte anbefalt, fordi det tørker ut huden deres, men helt OK hvis du føler at det er viktig for leggerutinen hans. Men hva med å kikke litt i en pekebok eller synge en fast nattasang istedet, det vil jo ha samme repeterende effekt, hvis det er det du tenker på?

 

Her bades hun 1 gang i uka, synes det er helt passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min bader 1-2 ganger i uka. Han er snart 9 mnd og dette har vi gjort fra han ble født. Litt redd for å bade han hver dag, pga at det skal ødelegge det naturlige fettlage på huden. Men alle har jo forskjellig hud. Noen tåler det sikkert bra, andre ikke.

 

Bruker også badesåpe for babyer i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bades hun 1-2 ganger i uken. Er ikke bra for huden deres de skal ha mest mulig av fettet på kroppen ikke vaske det bort hver dag det beskytter dem mot vær og vind. Hvor møkkete blir egentlig en baby på den alderen.. For mye bading tørker ut huden og kvitter seg med babyens fettlag som beskytter de. Ta heller å innfør en sang eller to ved legge tid det setter de pris på og husker når de blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minstemann bader hvertfall annenhver dag, ofte hver dag, for han er så varm av seg og svetter lett og lukter rett og slett svette av han :P han har bare body og sprømpikk på seg, og jakke og bukse når vi går ut, han er snart 3 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har badet lillegutt hverdag siden vi kom hjem fra sykehuset. Han er nå 10 mnder gammel. Vi har alltid olje i vannet. og har ikke hatt problemer med tørr hud på baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fortalte at da jeg og søskenene mine var små så lærte de at babyene skulle bades hver dag! Nå fikk jeg høre på barselhotellet at det holder med 1-2 ganger i uka, men at det er helt greit med oftere også, om vi hadde lyst til det. Om man ser at huden blir tørr av det, så er det jo bare å revurdere det. Hvis ikke skal det ikke være noe problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bading 1 gang i uken. Hun trenger ikke mer og dessuten så trenger de det naturlige fettlaget. Fikk beskjed om at det var dumt å bade så mye,iallefall nå på vinteren som det er så kaldt og det fettlaget bør være der:)

 

Ellers bruker jeg bare mild såpe som blir anbefalt nå. Olje legger seg bare som en film utenpå huden og det gjør at huden ikke "puster" like bra. Men dette er HS sine ord,jeg har ikke peil,bare gjør som anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat på "The DR`s" på tv nå. De sa der at babyer ikke bør bades mer enn 2 dager i uken, siden babyhud produserer sin egen olje som beskytter og ikke bør vaskes bort. Da blir huden tørr og irritert.

Sa også at dersom man må bade oftere er det best å bare bruke vann, ikke olje eller såpe/shampo.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader min 2-3 ganger i uke, men vasker henne hver morgen og kveld med en våt klut.. Når jeg sier bader, så er også dette inkludert de gangene jeg har henne med i dursjen.. Hun elsker det.. Hun er nå 6 1/2 mnd..

 

Nr 1 badet vi ofrere. Hun skrek mye, sov lite og dårlig og var generelt en urolig unge. Bading var en av de tingene som kunne funke for å roe henne ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...