Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Jenta mi er tettere enn noen gang før, hoster og hoster og hoster til hun spyr opp masse slim. Gang på gang. Synes hun blir bare verre og verre og så tett har hun aldri vært før. Har trappet opp til max dosering på Ventonlinen, men merker ikke særlig forskjell. Hun sliter veldig og jeg ser at brystet blir trukket innover når hun puster. Burde jeg ringe legen i kveld eller vente til i morgen da? Hun er 3 år og har hatt astma siden hun var baby, men har aldri vært så tett som hun er nå.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Ring legevakten. Det hjelper ikke med max dose sier du, og da trenger hun annen hjelp. Det er vondt og skummelt for barnet å ha det sånn. Godt mulig dere blir innlagt på sykehuset. Lykke til, og god bedring
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 IKKE RING LEGEVAKTEN.....DRA NEDOVER. Ditt barn trenger forstøver behandling. Jeg har en sønn med de samme symtomene. Han var 7.mnd da han ble innlagt med alvolige astma problemer. Dine beskrivelser er de samme som min sønn hadde.Han ble behandlet med forstøver vær time til han begynnte å bli bedre. Etter det økte de men vær 2 time, så vær 3.time så vær 4. time. Nå er han 5 år og får forstøveren vær 3-4 time hele døgnet når han har sine dårlige perioder. Jeg har selv alvolig astma og vet godt om symtomene på astma. Fikk også henvist mitt kjære tantebarn som slet på samme måte, som din datter og min sønn. Han fikk også forstøver og merket godt effekten. (men desverre døde han i krybbedød da han var 5.mnd gammel.) Heldigvis var han ikke syk da han døde. Opduksjonsrapporten hadde ingen funn... Lykke til og god bedring til datteren din. Håper vi får høre hvordan det går vidre med dere. Slitsomt når små barn sliter og ikke kan fortelle noe om hvordan de har det.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 bruk mamma følsen din å kjenn etter i deg selv hva dere burde gjøre. jeg hadde dratt på legevakta med henne om det var min unge,. det er alvorlig når en liten unge holder på sånn,. kom deg til legen,.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 Du merker hvordan ditt barn har det vist du setter en klipe på nesen din og et sugerør i munnen som du puster igjennom. Er helt enig.. dra på legevakten snarest.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #6 Skrevet 30. januar 2011 nå har jeg snakket med legevakten og de sier vi ikke skal komme, bare gi henne ventolin og hostesaft og gå til legen i morgen. Jeg spurte om forstøverapparat, men de sier det er ikke nødvendig. Jeg blir så usikker...hun har det for øyeblikket ikke så verst, sitter og ser på tv og klager ikke selvom hun hoster med 10 sekunders mellomrom hele tiden. Hun får nesten ikke snakket fordi stemmen forsvinner i hosting og hun har nesten ikke spist noe i dag heller. Drikke får hun i seg da. Natta blir nok tøff....
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Neineinei!! Du SKAL på legevakten med henne. Herlighet! Vi gir forstøverapparat til barn som er langt mindre plaga enn det der (jobber på legekontor) Når du tydelig ser brystet heve og senke seg, og hun er mye verre enn du har opplevd henne, så skal dere inn. Sett dere i bilen, kjør, og ring på veien og si fra at dere kommer. Ikke spør, bare dra.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Husk at de som jobber på legevakt ikke nødvendigvis er spesialister på astma!!! Hostesaft??? Når begynte det å hjelpe på astma da?? Jeg hadde aldri godtatt dette uansett. Man må ofte kjempe for sine barn og dette er et godt eksempel. Håper du ikke gir deg. Hilsen mor med et barn som har alvorlig astma
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 Oi, nå ble jeg nesten sjokka. Jeg er den som gav det første rådet om å ringe legevakta. Her funker det nemlig sånn at man uansett ringer før man drar dit. Men det funker kanskje ikke sånn andre steder. Jeg hadde dratt på legevakta med mitt barn. Jeg har to astmabarn, og når de er så dårlige så får de forstøverapparat (vi har hjemme da) Hostesaft????????? Det hjelper jo ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 Her er det også sånn at man ringer først. Har snakket med dem på nytt nå da jenta våknet etter å ha sovet i 30 minutter. Hostet og hostet og kastet opp masse slim igjen. Hun var så utslitt stakkars at hun bare rullet med øynene og sovnet igjen. Og hoster fremdeles. Nå sier de at vi kan komme senere i kveld hvis hun våkner og hoster veldig igjen. HI
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Jeg har astma selv og får panikk av tanken på at hun har astma-anfall nå og at medisinen ikke fungerer. Det er helt forferdelig å ikke få puste når man har astma. Dra til legevakten.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #12 Skrevet 30. januar 2011 Vet du hvis de ikke klarer bedre, så hadde jeg ringt 113 NÅ!! Som regel litt mer oppegående enn legevakta.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 Da ringer du bare å sier at NÅ kommer vi dersom du føler for det.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #14 Skrevet 30. januar 2011 Dere må til lege, ikke lek med din datters liv. DRA!!!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #15 Skrevet 30. januar 2011 Enig med 21.28 (jeg som har barn m/alvorlig astma). Jeg gjorde som deg en gang. Fikk beskjed om å vente osv. Da jeg endelig kom til legevakten spurte legen til og med om jeg hadde noen idè om hva som feilte barnet!!! Min fastlege hørte 2 dg etterpå at hun hadde hatt et alvorlig anfall. Legevakten var helt ubrukelig. Jeg burde ringt 113 og fått hjelp av barnelege eller noen som kan barn og astma. Skal aldri aldri gjøre samme feil igjen!!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #17 Skrevet 30. januar 2011 det var da veldig dramatikk her? Mor virker til å ha full kontroll! Om hun sover er det ikke nødvendig å vekke henne. Lykke til, men om du bestemmer deg for å gå, så bare si at du MÅ få forstøver, for nå er hun for tett! =) Og IKKE gi hodtesaft! Astmabarn skal ikke få hostesaft, men VENtolin o.l når de er tette =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå