Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Jeg blir så utrolig provosert. Her er en tenåring som risikerer å miste livet pga sykdom som følge av den ekstreme vekten. Foreldrene skylder på gener og fraskriver seg alt ansvar for vekta. ....???!???!!??!! Barn spiser maten de får hjemme! At det går an å være så egoistisk... Nå skal ha operasjon for å bli tynnere. Bra å lære at man slipper å gjøre en innsats. Bare operer så blir alt bra liksom. Grusomt!
Lammelåret Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Barn spiser ikke bare den maten de får hjemme... Hvem er egoistisk?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 Når man først har kommet opp på en vekt som snart bikker 180kg, skjønner jeg svært godt at man vil operere seg. Er ikke bare å "gjøre en innsats" så er man slank.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 Herregud, HI...du mangler totalt mennskelig innsikt og empati. Bare vent til dine barn blir tenåring så ser du at de gjør MYE utenfor hjemmets fire vegger og ikke minst gjør alt det foreldre råder de til.... MEn den evnen mangler du til å forstå...så regner med at du ikke skjønner.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #6 Skrevet 30. januar 2011 Gener stemmer. Jeg kan barre lukte på ein sjokolade så 2 kilo opp. Er kjempe aktiv og har ein jobb som er tung og kan vere opp i 80 grader.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Hadde engang en nabogutt som var så stor, han hadde en eller annen sykdom som gjorde at han alltid var desperat etter mat. Husker ikke om det var en stoffskiftesykdom eller hva det var, men foreldrene kunne jo ikke passe på han 24 timer i døgnet.. Han spiste alt han kom over, tinte mat han fant i fryseren, tømte kjøleskap og skap for alt han fant. De hadde hengelås på fryseren og kjøpte inn minimalt med mat, men han spiste alt han fant, spiller ingen rolle om det er sunt når det er sånne mengder. Helt utrolig hvor mange steder en tenåring kan få tak i noe å spise. Nå var ikke naboen vår 100% som han skulle da, men hjelpes som de slet med å holde vekten hans nede.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Er ikke alltid bare å si svisj, så er man slank eller normalvektig om man er så tung. Selvfølgelig bør alle familie spise sunn mat, og om de er overvektige bør de være ekstra obs på hva de spiser. Og det er faktisk foreldrenes ansvar å fraråde tenåringen til å kjøpe junk food og mye godteri. Evt. ta bort ukepenger om tenåringen spiser usunt utenfor hjemmets fire vegger. Men enkelte er faktisk syke og kan ikke gjøre så mye annet enn å endre på kostholdet. Jeg har et søskenbarn på 18 år som er veldig overvektig, men som har hatt problem med føttene hele livet som gjør at han ikke klarer å trene annet enn sittende. Og uten trening går man ikke ned, det er den harde sannhet! Riktignok har han ikke så sunt kosthold og livsstil, men jeg tror han har gitt helt opp..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 Moren hadde vært gjennom samme operasjon tidligere på grunn av egen vekt.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 takkars gutt, selvfølgelig skulle foreldrene ha grepet inn MYE før så hadde han slippet operasjon. Hvis mine barn hadde begynt å legge på seg, hadde jeg ikke bare latt det forsette til dem veide 170 kilo... Enig med HI.. Hvor har foreldrene vært????
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 HI: Morsomt at dere går til angrep på meg.. kanskje dere har store barn selv? Jeg har vært tenåring og er ikke dum, jeg vet at man spiser mye av det man vil. Men foreldre skaper faktisk grunnlag for matvaner. Han her var dessuten overvektig fra han var 7 år. Dette var en dokumentar som gikk i går. Han hadde ingen sykdom, og han spiste MASSE mat.. Jeg har vært overvektig, og vet at dette var svikt fra min fars side da han lot meg få ubegrenset godteri de helgene jeg var hos han. når man er liten tar man imot når man får sånn. Det finnes unntak, HERREGUD, slapp av hormonelle kvinner Men jeg vil si at det som regel er foreldre som har stoor påvirkning på det.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #12 Skrevet 30. januar 2011 Ja nettopp.. hun har brakt sine dårlige matvaner videre på han.
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 Helt enig med deg her HI. Et enormt omsorgssvikt av foreldrene. Barnet hadde ikke vært så stort om foreldrene hadde hatt gode matvaner.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #14 Skrevet 30. januar 2011 Er det TENÅRINGENS feil at mamma og pappa ikke har paasset godt nok på, gitt ham oppfølging, tatt ham med til lege og ernæringsfysiolog? Trukke det gitt! Mamma og pappa skulle tatt tak i dett leeenge før, sånn ca for 100 kg siden! Jeg blir KVALM rett og slett, av slik ansvarsfraskrivelse. Det går bare ikke ann å snu blikket vek fra helsen til barnet sitt på en så grov måte. Hadde det vært motsatt, at foreldre hadde snudd hodet vekk og ikke sett og gjort noe med en jente som var svært anorektisk i en alder av 13, så hadde dere hylt og skreket barnevern og omsorgssvikt med en gang. Men det er visst lov ågjøre barna sine fete... Helt enig med HI. FY SKAM for noen dårlige foreldre! Min sønn har biltt sjenket gener som fort kan gjøre ham overvektig hvis vi ikke passer på. På min fars side av slekten er alle gode og runde i kanta, meg selv inkludert. Og min sønn har god apetitt. Likevel har han kun vært over vekstkurven sin en periode i livet, og det var ved 7-9 mndrs alder. Etter det har han ligget på normalkurven. Vi må være veldig nøye med hva vi gir ham av mat, og passe på at han ikke legger til seg dårlige vaner. Det er vår plikt som foreldre å passe på barna, på alle måter!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #16 Skrevet 30. januar 2011 Slik ser jeg saken: Foreldre har ansvaret for barnas fysiske og psykiske helse. Som tykk kjenner jeg veriden av mosjon og sunt kosthold, og forsøker for familiens beste å etterleve dette. Og likevel er jeg tykk. Jeg har vært tykk siden jeg var liten, og ønsker selvfølgelig at noen hadde grepet inn da jeg var 9 - men leger og helsesøstre vet ikke hvordan de skal håndtere tykke barn. De vet ikke engang hva de skal gjøre med tykke voksne. Som tykk er man overlatt til seg selv, det er ingen oppfølging, ingen kontroller, ingenting. Jo, operasjon. Vi får stå i kø i par-tre år for å bli operert. Det er så absolutt foreldres ansvar å se til at barna er ved god helse. En slankeoperasjon er ikke den lette utveien, for mange er det den eneste utveien. Det er ingen som VIL få koblet bort et par meter av tynntarmen og store deler av magesekken, man gjør det fordi det til slutt blir den eneste utveien. Hvordan tror du en 178 kilo tung tenåring føler seg? Verdsatt? Elsket? Som en vanlig tenåring? Det skal så ufattelig mye mye mer til enn "en innsats" for å gå så heftig mye ned i vekt - det skal til MANGE innsatser, og kroppen vil i all hovedsak forsøke å være i balanse med seg selv mens man forsøker å gå ned i vekt. Operasjonen er ikke den enkle veien - la meg si det igjen: For svært store mennesker kan det være den eneste veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå