Gå til innhold

UL og vekst estimering... store avik eller ca likt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om noen har fått en unge som hadde en helt annen vekt enn estimert ? evnt hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nr 1: 3 dager før fødsel ble han estimert til å være 3800gr - han var 4200gr

nr2: 1 dag før fødsel ble hun estimert til å være 3700gr - hun var 4140gr.

Så med begge mine har estimeringen ved ul vært ca 500 gr feil...

Skrevet

Jeg var på maaaaaaaaange ultralyder pga risikosvangerskap. Likevel bommet de med 1 kg på vekten til barnet.

Skrevet

1 uke før fødsel ble min yngste estimert til ca. 3500g +/- 500g.. Han var 5370, så ja, det var STORT avvik!

Skrevet

huff!

jeg fikk vite på ul at ungen var 7% over normalen, da ville hu ved termin veie ca 4000....

redd de har bommet helt!

HI

Skrevet

For min del bommet de med 700 gram 3 uker før fødsel, baby kom ut myye mindre enn forventet :)

Skrevet

Ofte er det en feilmargin på +/- 500 gram. Det kan selvsagt være mer eller mindre.

Skrevet

Til meg sa fødselslegen at jo større barnet er jo større feilmargin blir det. Mye vanskeligere å estimere størrelsen til et stort barn som ligger i en krøll enn et lite barn. Det er også større sjanse for å få det riktig om de følger barnet gjennom hele svangerskapet (mange ul), da ser de veksten til barnet. Men har barnet et "lite" hode i forhold til kroppen blir det gjerne feil.

Hos meg har det stemt veldig bra, siste ble estimert til over 5 kilo til termin, og var 4800 da hun kom i uke 37 (drøye 50% avvik)

Skrevet

Da de målte til meg sa legen at vet 1mm feilmåling fikk de et avvik på 10% Så det er ikke mye som skal til før de kan få feil estimering...

Skrevet

vet om flere tilfeller de har tatt feil med 1 kg, med min første fks ,han ble estimert til å veie 3500g dagen før han ble født, men veide bare 2400g...! ei jeg kjenner fikk ungen sin estimert til 4500g og ungen kom ett pr dager senere og veide 2800g. ei annen veninne av meg som fikk nå i januar fikk barnet sitt estimert til å veie 5000g ved termin, hun fødte 13 dager over og ungen veide 4200g. så i de fleste tilfeller så bommer de mye...både den ene og den andre veien...

Skrevet

Vekt estimering 3 dager før fødsel: 3700 +/- veide derimot 3100 ved fødsel, estimert 600 g mer enn hva h*n egentlig veide.

Skrevet

Svigerinnen min sin datter estimert til 3 kg, grundig oppfølging grunnet komplikasjoner med nr 1. Da nr 2 skulle fødes satte hun seg fast i fødselskanalen og de prøvde gang/ kopp osv. Til slutt drog legen barnet ut med hendene. Barnet var 4050 gr. Hun har pr i dag pleksusskade i venstre arm og nakkeskader. Går regelmessig til fysiotherapi, og hun har hatt 3 operasjoner til nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...