Gå til innhold

Lite gjennomtenkt?! nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Les som svar til lite gjennomtenk?!, og ikke som ett enkeltstående innlegg;)

Hvorfor velger noen med å vente å bli foreldre til de er ferdige å studere, har fått en rik mann, kariere, ett stort hus, bil, hytte på geilo, hund og penger på bok?

Skjønner dere ikke at biologisk er man satt sammen til å få barn i 20-årene og ikke når man er 35 år......?

Dere har mye større sjanse for å få barn med kromosonfeil (koster samfunnet og skattebetalerene MYE) om dere da klarer å få barn i det hele tatt! Hvor mye koster det OSS (skattebetalerene) med prøverørsbehandlinger i hytt og pine fordi eggene deres har råtnet på rot? (Kvinner er født med ett gitt antall eggceller som blir DÅRLIGERE MED ÅRENE) Hvor mye koster det ikke arbeidsgivere og samfunnet i tapt fortjeneste fordi dere takler svangerskapet dårligere med eldre kropper og er MER sykmeldt under svangerskapet!? Hvor trist er det ikke for BARNA å ha "besteforeldre til foreldre"?

Hilsen snart ferdig marstestudent i 20-årene som er mamma og aldri har tatt i mot en øre fra nav og som SPARER samfunnet for mange penger ved å bli mor i "riktig" alder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...[mastergradsstudent]

HI

Skrevet

huff da ....litt sint?

Stor trøsteklem fra 36 år gammle småbarnsmor

Skrevet

Fint innlegg!

Det har nok mye med hvor man bor, noen steder er det nesten bannlyst å få barn i "tidlig" alder. Andre steder er det omvendt.

Selv er jeg fra akershus, men bor i hordaland. Her kjenner jeg mange som nå får barn i min alder, 25år. Men der jeg opprinnelig er fra ser de på det å få barn i den alderen, som altfor tidlig. Synd! Mine tidligere klassekamerater/venninner fra barne og ungdomsskolen vet ikke hva de går glipp av. Når de selv får barn, kommer de til å være utslitt. De kommer også til å føle et vanvittig press fra arbeid o.l.

Det er faktisk fåtall som er i et stabilt, langvarig forhold "der borte". De har vel ikke tid til sånnt når de studerer å skal være så trendy, singel og være sosial på fester/byn etc. ;)

Skrevet

Nei ikke i det hele tatt.

Men som man spør får man svar.

:)

HI

Skrevet

Noen tror jo de er like fruktbare til de er 40..! Reality check..

Skrevet

Bare en liten opplysning HI : Det er en stor stigning i unge mødre som får barn med kromosonfeil, nettopp fordi eldre mødre er dette bevisst og får det oftere undersøkt tidlig i svangerskapet.

Hilsen en kromoson-mamma i 20.årene, med en mini som hittil har kostet samfunnet flere mill.

Skrevet

Jeg håper du leste det opprinnelige innlegget som ble postet først og skjønner ironien i innlegget mitt. Når det er sagt....

Klart eldre mødre sjekker det oftere - gravide under 35 (38?) får jo ikke tilbud om testing, og det er jo også en viss risiko (og økonomisk vurdering) med å utføre tester på gravide.

Det er nok ikke en stigning i antall yngre kvinner som får barn med kromosonfeil - men heller ett lavere antall eldre kvinner som får barn med kromosonfeil, fordi de tester og evt tar abort ved avvik (Som også koster samfunnet penger!)

Risikoen for at kvinner over 30 år blir gravide med barn med kromosonfeil er fortsatt MYE høyere enn for de under. For de som nærmer seg 40 er det ikke uvanelig at risikoen for å få ett barn med downs kan være så mye som 20% (dvs 1 av 5)

Skrevet

Finnest ingen fasit på når man skal ha BARN.

Snakk om og vere teit.

Skrevet

Spør bare jeg korfor er kroppen laga til og få barn på rett måte til man er 45 år ?

HM HMMMM

Skrevet

mener å ha lest at yngre mødre er mer sykmeldt enn eldre..............

Skrevet

Opp gjennom alle tider har kvinner fått barn når de er fruktbare - og for de fleste betyr det mellom ca 14-45 år.

Det er faktisk ikke "nytt" at kvinner får barn når de er i slutten av 30-årene. Mange har Besteforeldre eller Oldeforeldre som var 10-12 søsken og hvor de yngste barna ble født når mødrene var rundt 40 år.

Skrevet

Hehe - der fikk gammlemor høre det :)

Hilsen studentmamma.

Skrevet

Jævla bra innlegg. Snakkes om 10 el 15 år kansje du har ny type og han ingen barn. kva då ? Framtiden veit ingen alt kan sje. Kan legge fram innlegget ditt da.

Skrevet

Til opplysning var det var ett svar til ett enda teitere innlegg som påstod at man burde skaffe seg utdanning, bolig og jobb før man fikk barn.

http://www.dinbaby.com/forum/thread/142847797

Om du leser innlegget mitt engang til med den tråden i hodet kanskje du skjønner ironien min.

Jeg er forøvrig helt enig med deg - det finnes ingen fasit på når man bør få barn.

Skrevet

"For de som nærmer seg 40 er det ikke uvanelig at risikoen for å få ett barn med downs kan være så mye som 20% (dvs 1 av 5) "

-Dette er heldigvis svada. Risikoen stig med aukande alder, men ikkje så ille som du skal ha det til. Ved 40 år er det ca 1:120, altså under 1% sjanse for Downs, og ved 46 har den auka til 1:26. Resten av hovudinnlegget ditt talar vel for seg sjølv når det gjeld seriøsitet...

Skrevet

Aldri mottatt et øre fra NAV?

Hvor tror du barnetrygden kommer fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...