Gå til innhold

svangerskapsdepresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

er nå i 3trim, men slitt siden starten av graviditeten.

prøver å finne noe om dette på nettet, behandlingsmetoder ol.

står bare snakk med fastlege el.jordmor overalt!!!!

noen som har erfaringer med svangerskapsdepresjon selv og har noen konkrete råd og gi?

en svangerskapsdepresjon arter seg vel anderledes enn en depresjon ellers?

har snakket med jordmor, flink hun altså, men kvier meg for å være til bry og ringe og be om en ny time sånn med en gang.

hadde det vært god hjelp med noen råd fra noen som har hatt dette selv.

det jeg sliter med er at jeg omtrent ikke har lyst til noen ting, økt apetitt, trett/utmattet, mye sint, lett frustrert, selvbildet er dårlig, sover dårlig,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har hatt dette selv, og det gikk over til fødselsdepresjon ved fødsel.. Turte faktisk ikke å be om hjelp fra noen, så det var ingen som oppdaget det før baby var blitt over 1 år..

Har dessverre ingen spesielle råd å komme med.. Du må liksom få til å bryte tankemønsteret ditt som du har i dag...

Jeg fikk f.eks beskjed om at jeg skulle sette av 15 min hver dag der jeg kunne tenke på det som brøt meg ned... Men måtte sette av ett spesifikt tidspunkt til dette.. F.eks fra 17.00 til 17.15.. Om jeg glemte av å tenke på slike ting da, så måtte jeg utsette det til neste dag... Ikke så lett i starten, men etterhvert gikk det faktisk.. Oftere og oftere glemte jeg å tenke på slike ting i det tidspunktet...

Lykke til! Håper du klarer å komme ut av depresjonen!

Skrevet

Jeg har slitt endel i puberteten, men har vært frisk helt til jeg kom til 14uke i graviditeten. Jeg er også i 3.trimester nå, og merker at noen dager er verre en andre. Har ikke orket å barbere leggene og under armene på et par uker, så nå tror jeg at jeg må ta meg en tur og få pratet med noen jeg også..

Om du har god kjemi med jordmoren din vil jeg anbefale deg å prate med henne! Jeg syns det er lettere en å prate med psykologer, for det er jo ikke mye annet en å prate man kan gjøre med det når man går gravid..

Håper det bedrer seg for deg, og ikke vær redd for å være til bry! Helsepersonell er her for å hjelpe oss vettu :)

Skrevet

Er strax i 2.trim. Og har lurt siden begynnelsen om det er sv.depresjon jeg har.

Har mistet totalt interesse for omverdenen og til og med megselv. Orker ikke å gjøre kropps-eller hudpleie- helt simple ting. Var en periode der jeg dusjet bare ca 2 ganger i uken, måtte tvinge megselv til å reise meg opp av senga, gikk rundt bare i nattkjole...

Orket ingenting, var så deppa...

Nå er det litt bedre, men kjenner jeg har 0 energi, nesten ingenting som engasjerer meg, klarer liksom ikke å se den positive siden med hele situasjonen...

Er totalt likegyldig på jobben, orker ikke å tenke, men går greit å snakke med venninner og kollegaer, det er det eneste som jeg liker...

hva er dette? En svangerskapsdepresjon?

Skrevet

Godt mulig. Jeg hadde det på samme viset.

Men fikk det aldri konstantert fra eksperter, for jeg holdt kjeft om det. Var alene i svangerskapet også.

Tror også jeg hadde fødselsdepresjon, men har heller ikke fått dette diagnostisert, fordi jeg har holdt kjeft om dette også.

Tror jeg har det litt fortsatt, men jeg prøver å jobbe meg igjennom det, og håper det til slutt går over av seg selv.

Merker forbedring. 16 mnd siden fødsel.

Skrevet

Dere må ikke gå å holde dette for dere selv, det trenger dere ikke! Gå til fastlegen og si at dere tror er deperimerte, h*n kan hjelpe-

Det er helt normalt og det går raskere over om dere lar noen få vite om det. For det går over!

Ca. 10 % av alle gravide blir deprimert , og for både legen og jm er det ikke rart eller merkelig om dere forteller hvordan dere har det. Ikke gå og hold det for dere selv, det er ikke nødvendig å være helt alene om sånt!

Skrevet

Ja, bør kanskje ta det opp med legen.

Todde det ville gå over sammen med kvalmen, men neida...kvalmen er borte vekk, men depresjonstilstanden er nok fortsatt der...

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor min depresjon kom inn, men den har forsterket seg etter jeg fikk mitt første barn. er mye opp og ned og venter nå baby nr 2... Jeg går til psykolog og får god hjelp. Det hjelper å prate ut.

Men som jeg skrev i et annet innlegg, anbefaler jeg denne boken på det sterkeste. Jeg holder på med den nå, og satser på jeg klarer å snu min tankegang til det bedre før småen kommer.

Boken heter Mindfulness - en vei ut av depresjon og nedstemthet.

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8282200182

kommer med en cd med meditasjonsøvelser.

Og jeg har aldri forstått meg på meditasjon før, men her forstår jeg det og klarer det! Er så godt forklart i denne boken.

Ønkser deg lykke til og sender deg en varm god klem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...