Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #1 Skrevet 29. januar 2011 Hei! Jeg er ei bortskjemt jente i 20 årene,som ikke duger til noe på egenhånd. Saken: Jeg og min samboer er foreldre til to søte små ->førstefødte er akkurat 2år ->nr 2 er 4mnd Jeg er hjemmeværende,og har aldri vært alene med mine to små. Nå dro pappaen på jobb(har vært permittert) for første gang på 4mnd. -altså,pappaen har alltid vært her,tilstede 24/7 i minstemann sitt liv. Og vi har fordelt oppgavene som det innebærer å ha lite barn+baby i hus. Pappaen dro på jobb igår(blir borte i 14 dager) og her sitter jeg igjen med fulle og hele ansvaret og tenker"HVORDAN I F*** SKAL JEG KLARE DETTE?????" Jeg fatter ikke hvordan dagene skal gå rundt! :'( :'( Barn nr 1(førstefødte): trass,roper,roter og er veldig sjalu! Barn nr 2(sistefødte): har hatt kolikk,som har ført til lakenskrekk,må vugges i søvn,tar iallefall en halvtime. Når jeg skal legge nr 2,må jeg gå opp trappa-og på soverommet,deretter vugge vognbaggen oppi senga.(kan ikke vugges nede,for da blir mini vekt av nr 1. --Og hva gjør 2åringen i mellomtiden: ROPER og klikker i vinkel,slenger alt h*n kan finne ut over gulvet etc. I tillegg sitter jeg i senga,og ønsker at mini bare kunne blitt lagt ned i sengen,og jeg kunne gått ut av rommet,og ned til nr 1,istede må jeg sitte å vugge-å høre at huset nærmest blir bombandert. Hvordan i svarte-unnskyld ordbruket skal jeg klare å ta vare på begge,på best mulig måte? Det var min første dag for å prøve meg igår alene-det endte med at størtemann måtte være til farmor/farfar. Jeg rett og slett klarer det ikke, og er uegnet som mor,slik jeg ser det nå.. Himmel når far er hjemme,helvette når han jobber(tydligvis!) Hilsen fortvilet mamma!!! :'(
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #2 Skrevet 29. januar 2011 Uff, vet hvordan det er, men her har det heldigvis blitt bedre etterhvert.. Jeg kan anbefale en meitai eller en annen god bæresele, så du kan ha mini på ryggen! Det hadde jeg utrolig god hjelp av da de var mindre her! Etterhvert kan nr. 2 vennes av med å vugges i søvn.. Lykke til! Det kommer til å gå bedre enn du tror
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #3 Skrevet 29. januar 2011 Det går seg til, de dagene far er borte går fort. Før du aner det er han hjemme igjen Prøv å få litt hjelp av evt søsken om du har det eller spørre din familie/venner om de kan ha eldste noen dager innimellom så du får litt avlastning?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #4 Skrevet 29. januar 2011 Huffda, kjenner følelsen. Fikk to tette selv, 1 år og 5 mnd mellom. Første dagen pappan var på jobb her så ringte jeg han midt på dagen og grein, og sa at dette kommer jeg aldri til å klare... Og jeg hadde bare hatt han hjemme i to uker. Her klikket nr en i vinkel når jeg ammet, jeg satt og ammet og så på storebror som vrælte og lå å sparket og slo og raste på gulvet... Men det går seg til!! Du skaper deg rutiner og barna blir vant til å kun ha deg og forholde seg til. Du lærer deg metoder for å håndtere begge på en gang. Men et tips, legg nr to og sove i nærhten av nr 1 sitt "bråk" og venn han til det. For da slipper du å la nr 1 være alene under legginga. Min nr 2 sov seg gjennom utrolig mye bråk, og våknet aldri av de lydene hun kjente til. Lykke til, dette kommer til å gå supert!! Men det er tøft i starten med to tette
Gjest Skrevet 29. januar 2011 #5 Skrevet 29. januar 2011 Klart det er fint med avlastning, men til syvende og sist så er vel det beste om du klarer det selv. 1. Venn baby til å sove i stua med lyder rundt seg. Det får du igjen for i årevis. 2. Inkluder eldste så mye som du kan. Når du ammer har du en arm ledig der du kan sitte og snakke med eldste i armkroken. La eldste få hjelpe til med ting som h*n kan. Feks finne gulpeklut, være håndtlanger under bleieskift osv. Og skryt av hvor stor og flink eldste er. 3. Når lille sover gjør noe med eldste. les en bok eller noe. Si at dette skal dere gjøre sammen siden lille er så liten og ikke kan annet enn "å ligge og spise og bæsje og sove". 4. Ta med eldste på leggerutinen. Gi eldste ansvar og la h*n få være med på vuggingen. Premier det hvis h*n er flink til å være rolig og stille, si at dere skal ned og gjøre noe koselig etterpå, bare dere to.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Okei! men jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det kan gå opp i teorien engang:S *sikker på at baby kan klare å sovne i stua,med HØY ropestemme,hele tiden,når man ikke er vant til det? =/ *hvordan få baby til å klare å sovne uten vugging????? (det er nok den jeg må bryne meg på først.. *jeg har alltid brukt å gjort et eller annet med nr 2,når nr 1 sover, MEN jeg får ikke nr 1 til å sovne ordentlig :S *nr 2 er flink til å hente bleier,våtservietter-kaste de++ og største føler seg stor.. *nr 2 kan ikke bli med på leggingen som det er nå, nettopp fordi det er såååå arti å rope" hysj,baby vil sove vet du vennen" nr2: "vræææææææl" etterfulgt av nr 1 som vræler til av full hals, fordi h*n neesten var i søvn=/ *sjal prøvde jeg før med nr 2,men det falt ikke i smak.. ble bare siiint! nå husker jeg ikke helt hva mer som ble sagt opp her! uff,jeg må finne ut konkrete ting jeg kan gjøre på dagtid .. Får nr 1 tilbake imorgen,for å prøve på nytt(og for at farmor og farfar skal på jobb) Hilsen HI.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 feil opp her så jeg: våtservietter-selfølgelig nr 1. og nr 1 som ikke kan være med på legging Dette blir bare tull: nr 1:jente(størst) nr 2:gutt(minst) HI
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #8 Skrevet 29. januar 2011 Det første jeg ville gjort er å legge minste i stua. Kan du ha vugge eller vogn der? Så busser du barnet med fote/en hånd mens du leker lego/briotog/annet som barnet liker med eldstemann. Venn minsten til å sove i lyder, det får du mye igjen for. Du må tåle at babyen blir vekket innimellom til å begynne med, etter en stund vil ikke babyen reagere. Er ikke rart 2 åringen "klikker i vinkel" når han blir forlatt i 1. etasje alene. Han er jo ikke gamle karen. Legg lista lavt til å begynne med. Gjør kun det du må av husarbeid, ta deg av barna først og fremst. Jeg har 4 barn, og min mann er mye borte i jobb. Du får det til å funke -helt sant
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #9 Skrevet 29. januar 2011 Her er et tips som kan fp det til å gå opp, både i teori og praksis Først: ved leggetid, ha begge barna på soverommet ditt Kjøp en hengevugge på stativ eller heng den opp i taket (pluss en ekstra knagg eller 2 på stue og soverommet til minsten) Da kan du henge opp minsten, og vugge ham med lite anstrengelse mens du leser eller snakker med storebror. Da gjør du og storebror noe sammen, uten at du må stå ver lillebror (du kan bare lett dytte vugga med en finger eller en fot) Så: for å lære ungen å sove i støy. Sett på støvsugeren, sett den under vogga, slå på den laveste hastigheten (evnt finn noe annet som durer, sett på musikk eller noe) og vugg som vanlig. For å så slutt på noe av sjalusien: Siden minsten begynner å bli ganske stor baby, begynn så smått med flaske. Da kan storebror gi litt flaske, og snart kan minsten holde flaska selv, slik at du kun kan overvåke matingen mens du og storebror koser dere. Det er vanskelig å få det hele til å gå opp når man blir 2 barnsmor, men du er snart mor til en stor baby og et stort småbarn, da blir det lettere Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #10 Skrevet 29. januar 2011 Du har ikke ei lekegrind med lokk på toppen å ha eldste i når du trenger det som mest :-) Eller f.eks. en inngjerdet hage kunne vært ypperlig å springe, hoppe og sykle på trehjulssykkel i. Da kunne barnet fått ut mer energi. Høres nesten ut som sukkersjokk.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #11 Skrevet 29. januar 2011 Leikegrind med lokk på topp??? Du fleiper nå sant?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #12 Skrevet 29. januar 2011 Jeg syns du er flink, jeg, og antar at dette kommer til å gå strålende etter hvert og at du egner deg svært godt som mor allerede! Grunnen til at jeg sier det er at du tar fullt og helt ansvar for at din egen skjebne. Det er ikke kommunen, staten, barnefar, svigermor, eller fanden og hans oldemor som er grunn til at du sliter nå, det er rett og slett deg selv - og da tenker jeg at du kommer til å fikse dette veldig bra, når du får prøvd og feila alene en stund. Det står respekt av grunninnstillingen din, du virker som en kul kråke som kommer til å fikse det meste du mener du bør fikse. Heia deg!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #13 Skrevet 29. januar 2011 Er tre år mellom mine men har hatt mine kvelder der jeg bare har hatt lyst til å lukke døra til begge rommene og gå meg en tur Men det er viktig å holde hodet kaldt og prøve ut forskjellige rutiner også ser du hva som passer best. Hos oss ble det slik at yngste sov i stua mens jeg la eldstemann. Våknet hun så bare hentet jeg henne, la henne i senga med oss og fortsatte med boklesing osv. Så sa jeg god natta til eldste og tok med mini opp i stua. Der lot jeg henne sovne og tok henne med meg ned når jeg skulle sove. En på 2 år har ikke vondt av å ligge i senga og klage så lenge du har vært klar på at nå er det er natta.(og at det ikke er noe som plager barnet)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #14 Skrevet 29. januar 2011 Jeg ville ha brukt aktivitet som belønning til eldste dersom han venter mens du legger yngste. Bruk også tv,dvd med god samvittighet dersom det kan roe huset litt mens du er opptatt med babyn. Vår fikk en ipod toutch når han var 2 som vi lastet inn puslespill og diverse spennende. Den er vårt lokemiddel for å forebygge vanskelige situasjoner. Dvs at skal du låne den så må du feks kle av,på deg, pusse tenner osv. Prøv å beholde roen så du ikke overfører den på barna. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #15 Skrevet 29. januar 2011 Du er ikke udugelig, du er bare i en håpløs situasjon. Jeg skjønner hvordan du føler det på en måte. Jeg har en 3,5 åring og tvillinger på 17 mnd. Jeg trenger ikke gå i dybden på alle de frustrasjonene jeg har vært igjennom. Jeg blir urolig i hele kroppen hver gang jeg er alene med dem, og det merker de veldig godt. De gråter aldtid rundt meg selv om jeg gjølr alt jeg kan for dem hele tiden. Slik oppfører de seg ikke med min mann. MEN han har en annen ro med dem. Men som noen sier over her det blir bedre, når barna blir større. Håper du har noen som kan hjelpe deg litt. Masse, masse lykke til.
Gjest Skrevet 29. januar 2011 #16 Skrevet 29. januar 2011 Hengevugge fra www.purnatur.no Rimelig og kvalitet. Trenger ikke madrass hvis du har lammeskinn i bunn. Vi hadde en krok i taket på soverommet og en krok i stua. På det viset kunne vi ha vuggen der vi måtte ønske.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #17 Skrevet 29. januar 2011 oi,mange svar *frister med sånn vugge,men han er en stoor gutt på 4mnd, vokser sikkert ut av den snart uansett tenker jeg. (?) litt dyrt og egentlig *vi har plass til vognen i stuen ja, for deg som lurte på det lengre opp. *og jeg har ingen andre enn svigerforeldrene mine(som jobber på hverdagene) *ja jeg vet det må være vanskelig for jenta mi å være forlatt på stua alene:( jeg har bare ikke visst mine arme råd... HI
Gjest Skrevet 29. januar 2011 #18 Skrevet 29. januar 2011 Det kommer jo an på budsjettet deres, jeg syns 499 var rimelig. Anyway, den holder til 9 mnd i allefall og da er jo selvsagt "problemet" borte. :-) (Og du kan selge den på finn)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #19 Skrevet 29. januar 2011 Åh, jeg skal sååå ha en sånn hengevugge til neste barn!! Husker styret med å trille vogne over dørstokken i TIMESVIS med poden Og HI, KJØP DEN VUGGA!!!! INdre mål er jo 85 cm, så den holder jo lenge!!! Og du kan tilogmed kjøpe en fjør du kan henge den i, slik at du kan "humpe" i tillegg til å svinge DO IT!!!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #20 Skrevet 29. januar 2011 Hei kjære deg. Jeg har to jenter med 15 mnders mellomrom, og vet hvordan du har det. Har vært mye alene med dem. Først og fremst, fokuser på at det vil gå seg til etterhvert! Litt kaos må det bli, men husk at dette er kun en liten periode av livet ditt. Mine tips er: Amming: Inkluder nr 1 også. Sitt på gulvet og gi pupp. Mens du leker med nr 1 eller om dere ser litt på tv sammen i mens. Evnt skjær opp litt frukt e.l. Gjør det til noe positivt for begge barna. Få nr 1 til å føle seg uungåelig. Skryt barnet opp i skyene når hun hjelper til med babyen. Evnt fokuser på at nr 1 steller dokka si, og du steller babyen. Plutselig en dag vil største finne ut at nr 2 er en lekekamerat, og da vil det bli MYE enklere. Det skjedde da minste var rundt 7 mnd her. Vær mye på gulvet alle tre. Jeg ville aldri gått fra nr 1 for å legge nr 2. Kanskje derfor hun reagerer som hun gjør? Hun blir nok sjalu når du går opp med babyen. Og hvis du er borte fra henne en halvtime som det ser ut som i innlegget ditt som du gjør, så synes jeg synd på henne. Min nr 2 måtte også rugges i søvn i starten. Da la jeg minste nede i spisestua (mens vi var i spisestue, kjøkken). Jeg brukte vognbagen med gyngefunksjon (emmaljunga) Mitt viktigste tips: Du må trene nr 2 til å sovne alene uten rugging. Det kan du fint gjøre ved å legge nr 2 nede. Da lærer barnet seg samtidig til å sovne i støy. Gå fra og til babyen. Hvis babyen gråter, så går du bort fra den i ti sekunder. Så tilbake, hvis babyen roer seg, så kan du gi "belønning" ved å rugge. Prøv igjen å forlate babyen. Hvis han begynner å gråte, så vent i ti sekunder med å gå bort. Rugg hvis babyen roer seg. IKKE RUGG hvis babyen skriker. Få roet han på en annen måte. På denne måten har jeg avvendt begge mine fra å måtte bli rugget i søvn i evigheter. De forstår rett og slett at de skal sove når de legges. Dette tar litt tid da, men det fungerer. Litt usikker på om jeg klarte å forklare dette godt nok.. Lykke til HI. Det vil gå bra, men jeg vet man kan føle seg ganske hjelpesløs.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #21 Skrevet 29. januar 2011 mens vi var i tv-stue/kjøkken skulle det stå. 22.33
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #22 Skrevet 30. januar 2011 22.33: jeg skjønte tegninga,sånn halvveis ja jeg syntes synd på henne selv også,når jeg var borte i en halvtime:( enda en grunn for jeg tenkte å spørre om råd her inne.. nå er dette skjedd bare 1 gang da,at hun er blitt "forlatt" nede. (pappaen har jo alltid vært hjemme) tenkte jeg kunne klare å legge gutten på soverommet for det er vandte omgivelser for han å sove:) men dreit meg nok der og.. Kaklemonstermosedamen: førsten jeg så,var nærmere 2000 kr for,derfor jeg sa d;) 500 er en fin pris ja:) greit at den har så stor i plass da ! HI
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #23 Skrevet 30. januar 2011 Jeg har 22 mnd mellom mine, og hadde begge to hjemme alene i lengre perioder fra minste var 2 uker gammel.. Tro meg, av og til får du lyst til å hyle inn i ei pute, men det meste løser seg;) Jeg har tatt med meg babyen på legginga til største, for så å vogge etterpå... På dagtid hadde jeg babyen i vogna på stua.. Ved amming gjorde jeg som mange sier, involverte største med at hun fikk hjelpe til:) Hun fikk også se dvd:) Når alt virker slitsomt, og alle bare hyler, så putt dem sammen i badekaret! Da gå tiden fram mot legging raskere, og de blir goddemte og trette;)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #24 Skrevet 30. januar 2011 Jeg skjønner at du synes synd på datern din, men du må prøve å la være å synes synd på barna. Hvis barna kan sense at du synes synn på dem tar de helt over hånd. Du må vise dem med trygg stemme at dette går bra, mamma vet best og denne situasjone har du kontroll på. MEN jeg kjenner følesen, føles som man skal falle om i hjereinfarkt hele tiden. Men ta på deg en maske. Barna må ikke få tak på følesene dine da er det kjørt.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #25 Skrevet 30. januar 2011 Hei HI ! Jeg føler med deg, been there done that... Men vet du hva, trøst deg med en ting : ting vil bli mye bedre! Husk babyen din er bare 4mnd og eldste er jo liten selv, sjalu og synes nok det er vanskelig å dele oppmerksomheten med lille. Det er jo forståelig av en liten 2åring.. Men etterhvert vil du få ruitner og barna blir eldre, tro meg. det garanterer jeg. Og det er jo bra at du nå får prøve deg alene, det kommer til å gi dem en mestringsfølelse, du er ikke bra å være avhengig av noen, i tilfelle ud en gang blir alene flere ganger. Jeg har selv to tette, eller 24mnd mellomrom. Eldste var syk sjalu og minste hadde kolikk, og mannen var offshore! Jeg sleit veldig, et av barna var ofte på overnatting hos besteforeldre, det er de ogås enda når jeg er alene, for det er slisomt med 2 aktive krevende barn alene i helgene spesielt..takknemelig for besteforeldre men samtidig så klarer jeg fint selv også...og det er takket være en ting: rutiner!! Lykke til. du fikser dette flott! alle kan feile..synes faktisk du er en god mor, for du innrømmer feil og du VIL gjøre det beste for barnet. En uegnet mor er en mor som driter i å gjøre det beste, bare sitter der ! du er ikke der!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå