Gå til innhold

Gutt eller jente? Kvalm eller ikke kvalm og rytmen på hjerteslag ??????????


Kristin43

Anbefalte innlegg

Hei alle augustjenter:-)

 

Har hørt så mye om temaet, jente eller gutt, kvalm, ikke kvalm og rytmen på hjerteslag og mange mener mye og hevder at; NEI dette stemmer ikke, mens for andre stemmer dette.

 

Ønsker og høre deres historier om dette temaet og hva dere selv har opplevd, evt tror på:-)

 

Er selv gravid i min 14 uke og vet foreløig ikke hva det blir. Har to gutter fra før og var ikke kvalm eller hadde noen som helst problemer med dette da jeg var gravid den gangen. Da dette er nesten 20 år siden husker jeg heller ikke rytmen på hjerteslagene, ei heller husker jeg på om dette ble diskuert noen gang - ikke hadde vi internett heller.

 

Denne gangen ble jeg kvalm, omtrent ved befruktning, og jeg skjønte at enten var jeg blitt gravid eller var det noe annet alvorlig feil med meg. det var også vanskelig og ta inn over seg dette med kvalmen så tidlig da dette egentlig skal komme på et mye senere tidspunkt. Uansett er jeg kvalm ennå, selv om det har blitt betraklig bedre nå - spesielt kveldene er ille og jeg håper jo at det gir seg snart. Hjerteslagene har ligge på mellom 165 og 160 siden uke 10.

 

Som dere skjønner har jeg jo to gutter fra før og det hadde unektelig vært artig med en jente denne gangen - men for all del. Dersom vi får et friskt barn er jo dette lang mer viktig en kjønnet. Fordi jeg er over 38 skal jeg ta fostervannsprøve og vil da få sikre svar på både kromosonfeil og kjønn den 15 februar.

 

Hva er deres erfaring? Håper dette er et interessant tema som også andre vil være med på - Gleder meg til og høre deres historier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Kristin =)

 

Har selv 2 gutter fra før. Litt spennende dette med hjertefrekvens synes jeg. Hører ofte at gutter ligger på 130-145, mens jenter 150-160.

Men hvorvidt dette stemmer for alle, vet jeg ikke.

I begge mine svangerskap lå frekvensen på gj.snittlig 140 slag pr minutt. Og gutter ble det :) Var mer kvalm med nr 1 enn 2. Så kvalme tror jeg alle kan ha. Det verste var halsbrannen!

 

Ut i fra hva du sier så kan det jo virke som du venter ei jente nå da:) Og inni hodet mitt så er det noe som sier at damer rundt 40 oftere får jenter enn gutter. Men dette er bare min forestilling da :)

Blir spennende å se på UL da :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Kristin

Jeg har 2 jenter fra før. Med dem var jeg veldig kvalm, og med begge hadde baby hjertefrekvens over 150.

Denne gangen har jeg vært kvalm, men på en annen måte liksom, ikke like ille. Og jeg som hadde forventet det aller værste, da jeg hadde hørt at kvalmen bare blir verre for hver gang, Jeg er heller ikke fult så hormonell denne gangen. Med jentene hadde jeg også bekkenløsnings-plager/smerter som startet i første trimester. samt at jeg var veldig trøtt.

Føler meg piggere denne gangen... kanskje det bare er ønsketenkning, hadde vært morro med en gutt denne gang da! men for all del, helt enig med deg. Bare barnet er friskt er det alt som teller!!!

 

jeg er 36 i år, så jeg fikk ikke disse extended testene, men jeg fikk nakkefolds ultralyd på Rikshospitalet forrige fredag. Det var fantastisk morro og se hvor mye fosteret beveger seg der inne og veiver med armer og ben! (rørt!).

hverken sverige eller danmark har noen aldergrenser for fostervannsprøve eller blodprøver for å utelukke kromosomfeil. Derimot kan man sende blodprøve til USA for 10 000 kr og få svar innen en uke. Selvfølgelig har ikke vi gjort dette (pga absurd beløp!!), men legen sa at innen 5 år er det fler og fler som kommer til å gjøre dette, og konkurransen gjør at prisene presses ned slik at man kan gjøre dette for la oss si 500kr ....

 

her i norge tviler jeg på at mødre noensinne kommer til å velge bort en baby pga kjønn!!!! men alvorlige sykdommer/kromosom feil som barnet og familien kommer til å lide av i åresvis er jo et ganske alvorlig og viktig tema!! og mer enn god nok grunn til at blodprøver bør tilbys alle som faktisk ønsker det..

anyways. her tok jeg litt av., det var vel egentlig ikke dette vi diskuterte i det hele tatt.

 

ps. løp nettopp og sjekket papirene fra Rikshospitalet for å se hva hjertefrekvensen var denne gangen.. haha nysgjerrig jeg nå! det var 159! hihihi da tror jeg meget sterkt på at det faktisk blir en jente igjen!! :-)

 

da får du vite det rundt midten av feb, kanskje jeg og (jeg kan få Ultralyd når jeg vil pga risiko-svangerskap). men trodde ikke man kunne se det så tidlig. Jeg er 12+2 i dag.

 

mix

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

 

Takk for svar. Veldig gøy og høre andres opplevelser og erfaring, så kan jeg sammenligne med meg selv:-).

 

Gleder meg til og vite kjønn, men tenker at jeg egentlig er en guttemamma - litt vanskelig og tro at det er en jente der inne, selv om alle andre rundt meg tror det.

 

Får vente og se til midten av februar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du er spent! :)

 

Jeg hadde selv mye av de samme symptomene som du beskriver så jeg var helt overbevist om at det var jente på vei,samme med alle rundt, men jammen var det ikke en gutt i magen så alle kjerringrådene med kvalme, rask hjerterytme osv osv stemte altså ikke på meg :) Da jeg fikk jenta mi derimot var jeg frisk som en fisk hele svangerskapet.

 

Lykke til når dagen kommer :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...