Gå til innhold

Hvordan lager du fløtepoteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lenge siden sist jeg laget det, at jeg tviler litt på oppskriften jeg har skrevet ned...husker ikke helt hvordan det var. Ser jeg har skrevet at jeg skal dele poteter i skiver, ha de i en panne og helle over 1-2 pk kremfløte (så det dekker potetene) og krydre med salt og pepper. Kok opp og kok i ca 8-10 min. Hell i ildfast form og ha revet ost over. Stek på 200 grader i ca 15 min. Høres den oppskriften grei ut? Ikke for kort koke-steketid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker aldri å koke opp først, men vet mange gjør det for å spare tid :o)

Jeg legger poteter, salt, pepper og hakket hvitløk lagvis i en ildfast form, tømmer på fløte nesten til toppen og topper med revet ost. I ovnen på ca 200 grader i 30-45 minutter.

Skrevet

Takk - det høres forsåvidt mye enklere ut det. Hater å koke opp melkegreier...koker så lett over;-/

Skrevet

Jeg har opplevd at fløten skiller seg, eller at potetene blir tørre og fløten grynete.. hva gjør vi galt.. har aldri klart å få til gode fløtegratinerte poteter.

Skrevet

Jeg koker opp en pk.fløte og en boks seterrømme sammen med hvitløk,salt og pepper.

Heller dette over de skivede potetene og steker i ovnen på 200 grader i ca.45 min.

Skrevet

Hva slags fløte bruker du? Jeg brukte matfløte en gang, og da ble det rart. Bruk kremfløte :o)

Skrevet

Ja mulig vi brukte matfløte når det ble grynete. Også må man vel ha nok.. så det ikke blir tørt. Men en gang hadde vi for mye væske også.... Er nok ikke lage for å lage denne retten vi,

Skrevet

Jeg koker skivede poteter sammen med fløte, salt, pepper og hvitløk i ca 10 min. Heller balndingen over i en ildfast form og putter i purreløk og rødløk lagvis med blandingen.

Inn i ovnen i ca 30 min med ost på toppen.

Opplever at fløtesausen blir fastere på denne måten og at det tar kortere tid. Min erfaring med å putte alt i formen og så inn i ovnen er at de bør stå inne i 1,5-2 timer før de er ordentlig ferdige:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...