Gå til innhold

Hvor bo og hva er et must å se i Amsterdam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drar om noen uker,holder på å søke på hotels.com etter et fint hotell.

Tenkte finne et i sentrum, men gjør det så veldig mye om vi finner et hotell litt utenfor? Er det lettvint med transport inn til byen? Jeg fant et kult hotell, det het Hotel Vondel og ligger 1,1 km i luftlinje fra sentrum, like ved museumskvarteret.

Og det klassiske er jo at man er innom red light district og ser der...er det så ekkelt og tacky der som jeg ser for meg inni hodet mitt? Står det enslige menn og gnir seg på buksa og ellers et lugubert publikum som går i disse gatene? Jeg skjønner liksom ikke greia med at dette er en attraksjon? Å se nakne damer i et vindu?

Jeg bryr meg ikke om det jeg altså, men skjønner liksom ikke greia med at en må innom og se? Samboer tror det blir så kult å se da.. ja ja.

Tar imot erfaringer med takk, hva som var ok og ikke så ok...ei venninne og en gjeng var der for et par år siden og i flere strøk luktet det så kvalmende og søtt pga de hasj stedene, ser ikke for meg at det er så trivlig liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bo nær Vondelpark er fint.

Red Light er.... ja, hva skal man si, i stor grad som du beskriver; vinduer med nakne damer og rødt lys i fleng. Ikke så creepy likevel, siden det er en såpass stor turistattraksjon at du finner vimsete gamle damer med kart og slikt på hvert gatehjørne. Dere kan jo ta turen innom, det er sett i løpet av en ti minutters rusletur og ferdig med det, liksom.

Jeg synes museer ofte er dølle, men det er nok mest fordi jeg har tålmodighet som en døgnflue med ting som henger på vegg og skal serietittes på. Rijksmuseum og van Gogh er jo ansett som fine museer. Anne Frank Huis er interessant. Regn med kø, kjøp gjerne billetter på forhånd.

Ellers bør det spaseres i bydelen Jordaan, den er full av trivelige småkafeer og sjokoladerier og konditorier og artige småbutikker. Mer type kjedebutikker og slikt finner du i gågaten Kalverstraat. Jeg synes gatemarkedene på Waterlooplein og i Albert Cuypstraat er morsomme, og er man først i Albert Cuypstraat bør man så avgjort spise mat på Bazar (bazaramsterdam.nl).

Ellers bør dere prøve en pannekakesjappe og et indonesisk rijsttafel. Blomstermarkedet, Bloemenmarkt, ved Singel-kanalen er også hyggelig. Leidseplein er "turistsentrum" og har en del engelskspråklige underholdningstilbud og mange dårlige restauranter.

Skrevet

Vi va på Tortur og sex museumet og gikk sjølvsagt i red light distriktet og kjika :) Eller e det kanskje konsert når dåkker e dær?

Go tur :) Fint i Amsterdam :) Va på Interrail som 17 åring og da havna vi ei helg dær ;)

Skrevet

Tusen takk for svar, kjenner je ggleder meg skikkelig til tur nå :-)

Skrevet

Hvis dere liker øl, er Heineken museet absolutt verdt å besøke :)

Skrevet

Ta med gode og varme klær. Det er kaldt der nå.

Skrevet

Vi bodde på Møvenpick hotel, det var ikke så veldig dyrt, men veldig flott :) Ligger rett ved havna og en cruisebåtterminal, trikken går rett utenfor døra og tar 5 minutter til hovedgata.

Vi var en kjapp tur innom Red light, opplevde ingen sleasy mannfolk der, men likevel ganske spesielt å se damene som står i vinduene. Litt trist på en måte. Vi sjekket ut både Rijksmuseum og Van gogh, og i ettertid ser jeg at det hadde holdt med et av de. Ellers fartet vi rundt i byen :) Amsterdam er en fiiin by!

Skrevet

Om de har knalturer på denne årstiden er det fint å få med seg.

Skrevet

Er vel ikke så veldig klassisk å gå i Red Light Distict da...

Men som det skrives over her - man rusler igjennom på 10 min. hvis man ikke skal innom sex-museet (eller hva det het) - var faktisk ganske morsomt:)

Riksmuseet og Gogh-museet er et must, spør du meg.

Jeg var ikke på kanaltur der, men ville absolutt gjort det neste gang:)

Anne Frank-huset var for min del det mest interessante og det jeg var aller mest gled jeg fikk med meg. Sterkt!

Ellers er det super shopping i Amsterdam da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...