Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #1 Skrevet 29. januar 2011 Barnet mitt har samværshelg hos far denne helga (torsdag-mandag). Torsdag formiddag fikk jeg telefon fra barnehagen om at barnet var i dårlig form. Jeg hentet da barnet (jeg bor og jobber 5 minutter unna bhg, så det har alltid vært sånn at jeg henter barnet ved sykdom). Prøvde å få tak i far per telefon to ganger for å si fra at han måtte hente barnet hjemme hos meg, og ikke i barnehagen. Han svarte ikke, derimot ringte stemor meg opp igjen og lurte på hva det gjaldt. Jeg fortalte at barnet måtte hentes hos meg. Far var på kurs, derfor fikk han ikke svart i telefonen. Da stemor kommer forteller hun at barnets far ikke kommer hjem denne dagen. Da barnet, som nå var i temmelig dårlig form, hørte henne si dette ønsket h*n ikke å reise med henne, men heller være hjemme hos meg. Stemor var selv vitne til at han ombestemte seg. Stemor og barnet har et godt forhold, og jeg har ingenting i mot at hun henter og har barnet alene når far jobber o.l. Denne gangen var barnet sykt, og siden far alikevel ikke kom til å være hjemme, lot jeg barnet slippe å dra (barnet ble levert fredag, i betydelig bedre form. Far fortsatt ikke hjemme, men barnet var komfortabel med å dra alikevel siden far skulle komme hjem et par timer etter levering). Nå blir jeg beskyldt av både far og stemor for å bryte samværsavtalen (vi har ingen punkter ang sykdom). Skulle jeg virkelig tvunget barnet av sted selv om far ikke kom til å være til stede, og dermed ikke tape ett eneste minutt samvær? Hva er vanlig når det gjelder samvær og sykdom?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #2 Skrevet 29. januar 2011 Tull og tøys. Så lenge du kan begrunne bruddet på avtalen er det ikke noe problem. Her i huset blir barnet hos meg (mor) ved sykdom, men så er han bare 1,5 år da.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #3 Skrevet 29. januar 2011 Jeg skjønner ikke hva barnet har å gjøre der i det hele tatt når faren ikke er hjemme. Samvær med stemor? Antagelig er stemor sin stolthet fått seg en støkk her siden barnet ikke ville reise. De aller fleste jeg kjenner ønsker å være hjemme når de er syke, og mamma er best ofte når en en syk.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #4 Skrevet 29. januar 2011 Som både biomor og bonusmamma synes jeg det er viktig å overholde samværsavtaler og avtaler generelt. Mine/våre barna ville ikke hatt mulighet til å bestemme om de skulle på samvær eller ikke,, uavhengig av hvem som hentet. Det er din eksmanns business hvem som henter barnet, om det er naboen, bonusmamma eller bestemor spiller ingen rolle. At de måtte hente barnet hos deg spiller heller ingen rolle. Det som spiller en rolle er at du lar et barn i barnehagealder bestemme at det ikke vil til far likevel. Jeg synes ikke dette er korrekt og hverken jeg eller min manns eks ville funnet på å godta noe sånt. Du er den voksne som bestemmer og ditt barn må høre på hva det er du bestemmer, det er så enkelt som det.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #5 Skrevet 29. januar 2011 Selv ved sykdom? Da syns jeg at det er unntak. Stakkars skilsmissebarn. Alltid er det barna som lider!!!! ikke HI
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 12.08 Høres faktisk ikke ut som du har barn. man skal ikke tvinge ett sykt barn til å være sammen med andre enn sine foreldre. Til HI jeg syns du bør ordne time på familievernkontoret og få dette med i avtalen
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 Det er heller aldri et alternativ om han skal dra eller ikke. Denne gangen var han i grisedårlig form. Han skulle i utgangspunktet reise, men han ville ikke lenger da stemor selv opplyste om at far ikke kom til å være til stede denne kvelden overhodet. Er det virkelig til barnets beste at han hadde blitt tvunget skrikende ut døra, med godt over 39 i feber, for å tilbringe tid med stemor, når han selv veldig tydelig ga uttrykk for at han trengte pappa eller mamma? Når det gjelder at barnet er på samvær selv om far ikke bestandig er til stede er det ikke noe jeg har i mot til vanlig. Faktisk er det etter mitt initiativ hun har blitt satt på henteliste i bhg, og jeg har selv ved et par anledninger spurt henne om å ha barnet noen timer på dagen da jeg har hatt møter. Alikevel mener jeg at når barnet er sykt, og gir uttrykk for at han vil til mamma eller pappa, skal det ikke tvinges til samvær med henne, uten at far overhodet kommer til å være til stede
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #9 Skrevet 29. januar 2011 Selv ved sykdom, så er det en selvfølge at foreldrene bestemmer. Barnet skal uansett ikke har vetorett når det gjelder samvær i den alderen. Ved sykdom går det selvfølgelig an å bruke hodet. Man drar ikke et barn ut dersom det er sengeliggende med oppkast f.eks. Ved rennende nese, kan derimot barnet fint fraktes til samværsforelder. Men far bør også være forpliktet til å kunne kontaktes av barnehage når han har samvær. det går ikke an å hjemme seg bak at han var på kurs og derfor ikke fikk tatt tlf. Er han utilgjendelig, bør han kunne oppgi en kontakt2 til barnehagen. HI som mor bør kunne opplyse ved levering at i dag skal barnet til far og han skal kontaktes dersom det oppstår noe!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #10 Skrevet 29. januar 2011 I utgangspunktet er jeg enig med deg i det. Men det er fars samvær og da er det opptil HAN å avgjøre dette. Han har sykt barn, og personlig synes jeg da at det er en selvfølge at man avbryter jobb/kurs for å hente det syke barnet og være sammen med det. Imidlertid er det i denne situasjonen opp til HAN og ikke deg å avgjøre om han kommer hjem eller om han overlater til andre å passe barnet.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #11 Skrevet 29. januar 2011 I denne situasjonen, synes jeg HI gjør det rette. Stemor opplyser HI og barnet om at far ikke kommer hjem denne dagen. Da sønnen sa at han ikke ville være med stemor, hadde HI et valg. Hun kunne si at sønnen skulle dra likevel, eller hun kunne gjøre som hun gjorde. Det barnet trenger når han er syk, er en mamma eller pappa, ikke en stemor. Gutten reiste til stemor dagen etter- da visste han at far skulle komme hjem snart. Hvorfor legger far opp til at sønnen skal være alene med stemor da? Han vet jo at barnet kan bli sykt, og den begrensede tiden de har sammen bør han prioritere framfor jobb.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #12 Skrevet 29. januar 2011 Jeg hadde ikke sendt mitt syke barn med en evt stemor om far ikke kom hjem den kvelden! Og hadde pappa`n vært oppegående hadde han skjønt hvorfor også! Makan!!! Det er barnas beste som kommer FØRST!!! Om Stemor da ble såret er hun lite voksen spør du meg!
Lilleleen Skrevet 29. januar 2011 #13 Skrevet 29. januar 2011 Jeg skjønner meg virkelig ikke på dere som mener at HI skulle levere ett sykt barn til stemor, når barnet ønsket å være hos mor. Hadde helt sikkert vært annerledes om far var hjemme, men det var han ikke. Og når ett barn er sykt er alltid mamma og\eller pappa best! Jeg hadde aldri levert fra meg min sønn til noen andre, utenom hans far hvis han var syk. Så jeg ville gjort akkurat det samme som HI
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #14 Skrevet 29. januar 2011 Får ondt i meg av å lese 12:08 sitt innlegg. Hadde du virkelig sendt ditt barn i bhgalder med faren sin nabo om det var kjempesyk og ville være hjemme? Dette er nok et eksempel på den tragiske utviklingen. Alt det er snakk om er at barna er tilpasningsdyktige og at de takler alt. Om 20-30 år kommer det til å komme mange forskingsrapporter fra den generasjonens oppvekst og jeg er sikker på at pipa vil få en annen lyd. Når et barn er sykt burde det få være i fred! Hvilken voksen vil dras ut av huset for å ligge på sofaen til noen en egentlig ikke vil være hos?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #15 Skrevet 29. januar 2011 Jeg føler meg trygg på den avgjørelsen jeg tok denne gangen. Det er absolutt ikke sånn at barnet til vanlig bestemmer om det vil på samvær, det var kombinasjonen av sykdom bortreist far som gjorde at jeg tok barnets ønske til følge i dette tilfelle. Barnets far og stemor er meget oppsatt på at hun skal spille samme rollen i barnets liv som meg og far. At hun er en involvert voksen ed et godt forhold til barnet mitt er jeg veldig glad for. i akkurat dette tilfellet syns jeg de drar dette ønske for langt i forhold til dt beste for barnet. Det er nok noe såret stolthet i bildet her, den kommer dessverre aldri til å veie mer enn min sønns beste. Jeg kommer til å innkalle til mekling for å få med et punkt ang sykdom etter denne hendelsen. Da er det greit å høre hvordan andre løser dette først:-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #17 Skrevet 29. januar 2011 Uansett hvor mye hun/far/dere ønsker det så vil hun aldri bli like viktig for barnet som det du og faren er! Det er bare sånn det er, og etter min mening sånn det skal være. Og jeg vet faktisk hva jeg snakker om da jeg har en stesønn selv, men jeg vet at for han kommer alltid mammo og pappa før meg. Men blir faktisk ikke såret av den grunn. Bra du kommer til å ta opp dette til megling da far/stemor ikke virker som de setter barnet først.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #18 Skrevet 29. januar 2011 Sånn rent juridisk dersom ikke annet er avtalt, skal barnet være der det er, ved sykdom. Ved sykdom skal ikke samvær gjennomføres. Som sagt, dersom ikke annet er avtalt.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #19 Skrevet 29. januar 2011 Står det spesifikt i barneloven? Skulle gjerne hatt noe å vise til. Likte svært dårlig å bli beskyldt for sabotasje, merker jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå