Gå til innhold

Hva synes dere om "fri" oppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne oppdrar barna sine slik, og jeg klarer nesten ikke være i samme rom. Barna skal aldri få nei, skal ikke møte motstand, men heller bli forklart slik at de kan ta valg selv.

Satt på spissen- vil ungen spise kake med hendene (4 år) og ikke tørke av hendene etterpå skal han få lov til det. Og vil barnet ha mamma og pappa hos seg hver kveld når han skal sove, så skal man si ja til det.

Slikt får man lykkelige og tilknyttet barn. Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til sier jeg bare.

Skrevet

Det er det jeg og tenker. Dersom jeg irettesetter barna mine foran dem, himler de med øynene og sukker og stønner høyt. Men jeg er så uenig deres oppdragerstil.

De er forresten leger begge to, og de sørger de for å understreke gang på gang dersom temaet kommer opp. Stikkord for frie oppdragelsen er:

Aldri si nei til barnet

Ikke "tvinge" til barnet til bleieslutt (største er 4 år, og står og sier han bæsjer uten at foreldrene tar han på do- i tøybleier selvsagt)

Samsove

Amme lenge, gutten går å drar opp genseren mens vi sitter og spiser og putter puppen inn i munnen..

ikke barnevakt utover bhg

barnet bestemmer

Skrevet

Men handler ikke fri oppdragelse om at barnet skal merke konsekvensene av det de gjør slik at de handler anerledes basert på egen erfaring seinere? ikke at de aldri skal få nei...?

Skrevet

nei si det, men jeg syns det høres helt tullete ut, kan da ikke komme noe godt ut av en sånn oppdragelse....??

Skrevet

Her er en historie fra min kollega som satt på toget.

Hun satt der 2 og 2 seter er vendt mot hverandre. Rett ovenfor henne sitter en unge og sparker henne i beina. Gang på gang !

- Au det gjør vondt, sier min kollega.

Ungen fortsetter og gjør dette hardere!

Så sier min kollega til moren som sitter og ser på:

- Kan du be barnet ditt slutte å sparke meg?

Moren: Jeg driver fri barneoppdragelse skjønner du, så hun må finne ut selv hvordan hun skal løse dette uten at jeg forklarer henne det.

Så sitter det en ukjennt kvinne ved siden av kollegaen min som har fått med seg det hele.

Og sparker moren i knærne og spytter henne i ansiktet !!!!!!!

Så sier denne ukjente kvinnen:

- Jeg har hatt fri barneoppdragelse skjønner du !!

Så gikk hun....

Moren satt igjen nokså paff...

Hehe, må si jeg fryder meg litt :P

Skrevet

Haha, strålende historie;)

Skrevet

Det du beskriver er jo ikke fri oppdragelse, men manglende oppdragelse. Det har jeg til gode å se barn ha godt av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...