Gå til innhold

er dette vanlig i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 desember startet mini i ny barnehage da vi har flyttet til et nytt sted.Og de sosiale kodene blant ansatte/foreldrene er "noe" forskjellig enn vi er vant til...

- Vi går som regel inn til barnet, spør de ansatte om hva de har gjort om dagen etc. og ser på barnet leke litt før vi plukker sammen tingene våre og går (max 5-10min). På den tiden kan det komme mange foreldre, stikke hode inn døra, plukke opp barnet sitt og gå. Uten å si mer enn hei til de ansatte.

- Folk hilser generelt sett ikke. For meg føles det ganske rart å se folk nesten hver dag, og ikke engang si hei. I gamle barnehagen (med omtrent dobbelt så mange unger som på den avdelingen mini går på) ble vi faktisk kjent med de andre foreldrene.

- Gikk på juletrefest, snakket folk med oss. Ikke engang foreldrene til gutten som har blitt "bestis" med gutten min...

- Fikk baby for noen uker siden, selv ikke de vi møter mer eller mindre hver dag har sagt noe...

Forventer ikke å få meg nye bestevenner, men det føles litt rart at folk ikke engang gidder å hilse. -Er ikke det normal folkeskikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig i min barnehage at foreldrene skynder seg veldig både ved levering og henting. De fleste snakker ikke mye til andre, spesielt fedrene er tause.

Jeg ble faktisk litt skuffet, vi er innflyttere og jeg håpet at barnehagen ville ha noen sosiale arrangement slik at vi også ble kjent med andre foreldre. Men det har de så og si ikke i vår bh.

Nå over tid har jeg snakket litt mer med noen andre foreldre som jenta vår leker mye med, men det har vært på mitt initiativ. Nå gjør det meg ikke så mye lenger, jeg regner med at når jenta blir enda større (er 3 nå) blir det mer kontakt. Så lenge jenta trives og har det fint i barnehagen er det det som er hovedsaken for meg :-)

Skrevet

Med unntak av det første punktet ditt, er jeg enig med deg. Når vi henter gutten vår, spør vi om ting har gått greit, så sier vi hadet, kler på og går. Ser ingen grunn til å henge der i 10 minutter.

Men å si hei, å gratulere med ny baby osv er bare normal folkeskikk ja! Skulle da bare mangle....

Skrevet

Tenk deg selv, hvis alle foreldrene skal inn i selve barnehagen (jeg mener ikke inn i gangen) og snakke med personalet, og se på barnet leke 5-10 minutter hver dag. Dere opptar da personalet med tid de skal bruke på barna. Jeg synes ikke det er "normalt" å gjøre noe annet enne å gå inn i gangen, kalle på barnet, kle rolig og pent på seg, uten å gjøre noe nummer ut av det, for så å si hade og reise. Hvis jeg lurer på på noe spes spør jeg selvfølgelig personalet. I gangen hos oss henger alltid en liste, hvor personalet har skrevet litt om hva hvert enkelt barn har gjort under dagen i grove trekk. Da har en litt å snakke med barnet om på veien hjem. Har dere ikke en slik liste kan du jo ta det opp på neste foreldremøte.

Skrevet

Jeg går alltid inn, sikkert veldig plagsom jeg:-)

Prater med personale og barna syns det er koselig.

Vi er mange foreldre som gjør det hos oss.

Skrevet

Kjenner ikke igjen slik det er i nye bhg din. Der mini går så hilser alle foreldrene, og når vi henter ham så spør vi personalet om hvordan dagen har vært, hvor lenge han har sovet, hvor mye han har spist osv. Det tar max 5 min og de kommer automatisk bort til oss når vi henter. Men kan jo nevnes at vi henter som oftest lenge før alle andre, kanskje de har litt mer tid til over akkurat da.

Syns det høres ukoselig ut med folk som ikke gidder å si et lite hei engang. Slik var det med de jeg gikk på gravidsvømming i ukesvis med, veldig utrivelig og rar gjeng.

Skrevet

Jeg bruker også litt tid i barnehagen, følger dem for eksempel inn på morgenen - jeg må være den eneste forelderen som faktisk tar av seg skoa ved henting og levering. Ta det helt med ro, jeg opptar ikke personalet, men barna mine tilbringer faktisk en del tid i barnehagen, så jeg tar meg tid til å høre etter fra både barna og personalet hvordan dagen har vært - av og til har barna laget noe de vil vise fram, andre ganger vil de vise meg at barnehagen har fått en ny leke. Det tar fort 15 minutter ved levering/henting. De fleste andre gjør kort prosess, det tar 5 minutter - effektive foreldre :) Vi er på hils alle sammen, barnehagen vår har mange hyggelige foreldre :)

Skrevet

I barnehagen vår er de flinke til å komme når vi stikker hodet inn i døra. De forteller så og si alltid hva barna har gjort og om det er noe spesielt som har skjedd. De fleste foreldre hilser men det er jo noen som er mer private av person og ikke skravler i vei (som meg :P) og det må man bare respektere :)

Skrevet

I vår barnehage møter personalet oss i gangen når vi leverer/henter, hvis vi ikke kommer inn. Jeg synes det er gull verd, og det er veldig fint å kunne snakke med personalet om hverdagslige ting istedenfor bare når noe er galt. Jeg kommer aldri til å bli en del av barnehagehverdagen, derfor er det viktig for meg å ha litt kjennskap til de ansatte, de andre barna i avdelingen og avdelingen. De ansatte trenger ikke småsnakke med meg i 5-10 minutter ved levering eller henting, jeg aktiviserer meg selv helt fint ;)

Skrevet

DU har vel ikke flyttet til Hedmarken?! jeg er innflytter hit og opplever det samme som deg HI. Tror etter et par år her, ikke at folk ikke har folkeskikk som jeg først trodde. Det er bare ikke vanlig å hilse på folk utenom familien og den nærmeste vennekretsen... veldig SÆRT!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...