Gå til innhold

søknader til nav....


Adele :)

Anbefalte innlegg

Er 18 uker idag, så er kanskje litt tidlig. Men lurer på hva man skal søke om av penger osv. er førstegangs så har ikke peiling. Og vil gjerne ha med meg alt hehe :)

 

Når pleier man å søke diverse ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

søke om foreldrepenger er vel 3 uker før permisjon eller noe sånt:=) er førstegangs jeg å så har ikke helt kontroll men hvor vanskelig kan det være:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei sant det. Burde vel ikke være så vansklig. Synes det hørtes litt sent ut.... men mulig det bare er for at jeg elsker å være ute i god tid med alt hehe :) godt med alt som er gjort !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville søke 2 mnd før du går i permisjon. Det er ca 2 mnd saksbehandlingstid, så det er fint å ha vedtaket i boks når man går i perm..!

Så skal mamma og pappa fylle ut en egen søknad, men pappa kan levere den senere også, ikke sammen med mamma. Litt før han tar ut pappapermisjon kanskje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger bare å søke om foreldrepenger hvis dere har opparbeidet rett til dette, hvis ikke er det engangsstønad som er aktuelt. Skjemaet finner dere på nav.no (vedlagt link) https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?key=233580&languagecode=53

 

Dere må fylle ut et søknadsskjema hver (far og mor). Om dere er usikre på utfyllingen kan dere få hjelp og veiledning på deres lokale nav-kontor. 3 uker før er nok noe i seneste laget ja, jeg ville ikke ventet lengre enn senest 2 måneder før permisjonen starter for å være sikker på at alt er som det skal og at alt blir utbetalt til riktig tid. :) (jeg har gjort dette 2 ganger før og jobber selv i NAV)

 

Arbeidsgiverne deres må fylle ut et skjema om inntektsopplysninger. dette skjemaet finner dere også inne på nav, og det kan dere ta med til arbeidsgiveren for enkelthets skyld, selv om de helt sikkert finner det selv. Dette skal leveres inn samtidig som søknaden om foreldrepenger. ;) (dette skjemaet finner du til høyre under fanen skjemaer, det heter Inntektsopplysninger for arbeidstaker som skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger, pleie- / opplæringspenger og omsorgspenger)

 

Lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...