Gå til innhold

kan han nekte meg å dra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiser med datteren min til kreta i mars/april og jeg har full foreldrerett. Hun er 1 år.

Pappan hennes har ikke sett henne siden hun var 3 måneder, dette har han valgt selv. Han svarer aldri på mail eller sms.

Men når jeg skrev at hun og jeg skulle reise på 1 ukes ferie, sa han at jeg ikke fikk lov fordi han hadde tenkt å ta opp samværet i denne tiden

Kan han virkelig nekte meg å dra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har full foreldrerett kan du skaffe pass til barnet, du kan bytte navn på barnet, du kan reise på ferie og du kan flytte med barnet hvor du måtte ønske i verden. Så nei, han kan ikke nekte dette.

Skrevet

Nei det kan han ikke nekte deg.

Han får da ta opp samværet før eller etter ferien deres, men regner med det bare er tomme ord.

Skrevet

Og om han så skulle ta opp samværet og/eller få delt foreldreansvar før ferien, så kan han fremdeles ikke nekte deg å dra.

Skrevet

Hvis du har foreldreansvaret alene kan du fint skaffe pass (om du ikke alt har det)

Dersom dere har delt foreldreansvar må han signere på at du får pass til datteren deres. Dersom han nekter tar det brått litt lenger tid, men det går fint det også.

Skrevet

Nei, han kan ikke det. Så bare reis. Du har stort sett det meste av "makten" sånn sett, siden du har foreldreansvaret alene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...