Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Hva i alle dager skal vi gjøre?? Vi har mugg i ALLE rom! Under vinduene på soverommet, bak sofaen på stua, Kjøkkentaket, matskapet på kjøkkenet og vinduskarmen på badet.. Vi bor i en murbygning. Hvis vi bruker sånn muggfjerner fra byggvareforetninger, er vi fri det i 14 dager før det kommer tilbake. Er heller ikke nok å vaske over slik, for tapeten på soverommet er helt løs, så hvis vi fjerner den får vi sikkert sjokk over hvor ille det egentlig er. Har snakka med huseier, og vi fåper de tar affære snart, siden det ikke er bra for hverken oss eller babyen at det er så mye mugg her. De snakker om å sette inn avtrekk for å få ut fukten, men har lite tro på at det er nok :-S Hvis det ikke blir ordnet snart, er vi tvunget til å flytte, men det er da ikke noe ledig i byen vår nå :-( Er fri det om sommeren, men det er helt forferdelig om vinteren.. Er det noen som har tips til hva vi kan gjøre når flytting er for øyeblikket uaktuelt??? Hjelp meg!!!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Ja d+a får du bare velge da: bo der, eller flytte! Siden du allerede har bestemt deg for at å flytte ikke er sktuelt, så god tur. Mugg vil over tid gjøre deg syk. I flere tilfeller oppdager man ikke det for maaange år etterpå, i form av FEKS kreft.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 jo, takk for den! Hadde jeg hatt andre muligheter, hadde jeg flytta på dagen! Men så enkelt er det ikke, og det regner jeg med du og er klar over! Jeg blir forbanna når jeg søker råd og får slike svar tilbake! Tror du virkelig ikke jeg har dårlig nok samvittighet fra før eller????? hi
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Beklager men jeg har såpass respekt for mugg, at jeg hadde nekta å betale ei krone til huseier og funnet meg et annet sted å bo i mens uansett. Spesielt når det er så ille som du beskriver, så ville jeg ikke tatt sjangsen å bo med et lite barn under slike forhold. Jeg har ikke noen tips som gjør at du kan fikse problemet raskt, men for meg hadde det vært helt uaktuelt å bo i et slik. Slike boforhold er ikke sunt for noen levende vesner.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Hvor lenge har dere bodd der ? Mugg kan som hun over her sier være direkte skadelig - spseilt for barnet. Hadde jeg vært dere hadde jeg tatt meg en tur til legen så han får sjekket dere. Jeg aner ikke hvilke rettigheter dere har mtp. at dere leier - men dette er noe huseier MÅ ordne. Hadde jeg vært dere hadde jeg flyttet på flekken.. Det er alltid noe ledig. Hadde heller bodd på et mørkt kott enn i en muggen leilighet. Har dere ingen venner eller familie ? Bare bo der for en periode til dere finner en plass dere vil bo / muggen er blitt borte.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Har du ingen andre muligheter liksom? Neivel, da kan du regne med at babyen som du er så glaaaad i også blir syk! Og i verste fall utvikler sykdommer senere! Blant annet ASTMA som er svææært lett for barn/babyer å få i et dårlig inneklima. LES: du har et FORFERDELIG inneklima. Ikke søk råd her inne. Søk heller etter "hvordan kjøpe samvittighet" på Google!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har virkelig ikke lyst til å bo slik jeg heller, men jeg har virkelig ikke andre muligheter.. Familien bor på andre siden av landet og her jeg bor er det kun et bofellesskap som er ledig. Det har 4 rom, og det kan man ikke bo med barn, det sier seg selv. Kan liksom ikke bo på gata heller. ble på gråten og gikk å spydde når jeg oppdaga hvor ille det var :-( Samboer hadde sakt ifra at det var en del mugg på soverommet, men hadde ALDRI trodd det var så ille!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 Jeg syns du skal google hvilke bivirkninger du kan få av å leve med mugg - så forteller du huseier at du/dere har alle symptomene på dette. Da får han kasnkje "ræva i gir"-
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #9 Skrevet 28. januar 2011 Vi har bodd her i snart to år, men som jeg har skrevet er det bra på sommeren. Det er vinteren som er ille. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Hadde jeg ikke vært desperat, hadde jeg ikke spurt her inne, for jeg vet hvor mye dritt enkelte lirer av seg. Jeg har virkelig ingen andre muligheter.. Ingen familie, lite venner og ingen andre mulige boplasser.. Vel.. Hotell da, men hvem har råd til å bo der over tid?? Jeg har det jævlig nok fra før om at jeg skal få mer dritt slengt i tryne :'( hi
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #10 Skrevet 28. januar 2011 Jeg skjønner at du er fortvilet HI . Dessverre er det lite som hjelper for å fjerne mugg. Du må kontakte huseieren og forklare han problemet og si at det haster å få dette gjort for dere føler dere dårlige. Ikke betal husleie i mellomtiden (det ville ikke jeg gjrot i hvertfall ;-)..Men seriøst: KREV at leien blir satt ned) Huseier må deretten finne ut _hvorfor_ det er mugg der dere bor. Muggen vil trolig bare komme tilbake dersom man ikke finner årsaken til hvorfor den kom i utgangspunktet. Så noe fra helsenytt.no Fuktskader er den hyppigste årsaken til innemiljø-helseskader (pkt. 6). Plagene skyldes ofte muggsoppvekst. Du bør sjekke byggets historie (pkt. 12). Det er viktig å spore opp og fjerne eller rette opp gamle og nye fuktskader. Hvis det lukter mugg så er det muggsoppvekst et eller annet sted som må stoppes. Muggsoppinfisert materiale må du fjerne. Ofte oppstår fuktskader på grunn av kondens fordi luftfuktigheten inne er for høy. Kondensfukt kan føre til muggsoppvekst som kan skade både mennesker og materialer. Muggsoppen produserer en del giftstoffer som blir en del av husstøvet. Det finnes enkle apparater som måler luftfuktighet. Ideelt skal luftfuktigheten være mellom 20 og 40-50 prosent relativ luftfuktighet. Den blir høyere når uteluften er fuktig. Anbefaler deg å la profesjonelle ta seg av det. Mugg kan være veldig skadelig. Det er dessuten huseiers ansvar. fuktskader.no
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #11 Skrevet 28. januar 2011 Ikke ta det så personlig, det er kun bekymring for deg og den lille. Muggsopp er såpass helsefarlig å bo i, at jeg ville snudd alle steiner for å finne at annet sted å bo inntil skadene var rettet. Fant litt om temaet på forbrukerportalen: http://forbrukerportalen.no/faq/1146220795.21 og andre som har liknene problemer: http://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article403772.ece
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #12 Skrevet 28. januar 2011 Tusen takk for svar. Har tadd bilder av muggen og skrubba vekk det verste. Skal vise bilder til huseier på mandag og håper de tar affære med en gang.. Frem til da er det vel bare å holde ut, selv om jeg missliker sterkt å fortsette å være her.. hi
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #13 Skrevet 28. januar 2011 Vi bor også i murhus, og har en del muggproblemer om vinteren + en gutt med mye luftveisinfeksjoner, så jeg mistenker at det har en sammenheng. Vi har forøvrig fiksa problemet selv denne vinteren (bank i bordet!), Kjøpte en peis, som gir tørrere luft, vi har fullstendig sluttet å tørke klær inne, og har solgt tørketrommelen (bruker heller vaskeriet i kjelleren) også lufter vi godt en gang om dagen. Og muggen er borte
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #14 Skrevet 28. januar 2011 Tipper du er fra trondheim pga. dialekten i innleggende dine? Isåfall har jeg en link til boplass her : http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=26473377&sid=sid/2011/1/28/15/xz0991296225239544y
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #15 Skrevet 28. januar 2011 Hadde den leiligheta vært 3000,- billigere, hadde vi tadd den, men 8000,- i mnd blir for dyrt til oss da vi har bare ei inntekt... hi
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #16 Skrevet 28. januar 2011 Hei du les her!!!! Jeg og sambo har nettopp flyttet ut av ett slikt hus som du beskriver, det var mugg i alle rom noe som gjorde klær,håndklær og madrasser fuktskadet;/ MUGG OM SOMMEREN ER ABSOLUTT IKKE BRA!! Det er da muggen herjer som verst uten at du selv merker det, de bakteriene florer u luften dere puster inn. Og absolutt skadelig på !høyt! nivå... DETTE MÅ DU GJØRE::: 1: ikke betal husleien! 2:snakk med advokat! 3: ta en helsesjekk på alle sammen. -vi sa ifra til huseier som prøvde og "ta tak i det" men egentlig gadd han ikke og bruke så mye penger. (for det er veldig dyrt) og fjerne masse mugg. Advokaten min sa med engang at vi ikke skulle betale en krone på husleia,pga leiligheten ikke var ikke innenfor krav til god standard på utleie. Men også må dere finne ettt nytt sted og bo om du ikke vil at ditt barn skal få astma og masseforskjølelse fremover! dette er ett reelt helvete og gå igjennom, men enda værre om dere velger å bare bo idet!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå