Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Er gravid, og venter baby i månedskiftet april/mai og min arbeidskontrakt går ut 1 mars. Jeg er nå sykemeldt på grunn av svangerskapsrelaterte plager, og lurer på hvilke penger jeg har krav på etter arbeidskontrakta mi går ut? Får jeg da sykepenger som vanlig, eller må jeg søke om dagpenger eller sos-penger? Hvordan regnes i såfall foreldrepengene mine ut når jeg går over i permisjon? Finner ingenting om dette på nav, og ikke kommer jeg gjennom på telefom heller. Håper noen her vet noe om dette...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Dersom du fortsatt er sykemeldt frem til du går ut i permisjon, og du til sammen vil ha hatt lønnsinntekt/sykepenger 6 av de siste 10 mnd før du går ut i perm, så vil du få sykepenger frem til du går ut i perm og deretter foreldrepenger som vil utgjøre det samme som sykepengene. NAV-dama
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Hei Nav-dama, og tusen takk for svar! Så jeg vil altså få sykepenger selv om jeg ikke lenger har noen jobb og være sykemeldt ifra da? Er jo livredd for evt. dagpenger som er bare en liten del av de stakkars tusenlappene jeg tjener i dag som allerede er for lite å leve av. Jeg har vært ansatt hos nåværende arbeidsgiver fra 1. juni, og fikk ny kontrakt etter endt prøvetid i september, og den siste kontrakten går ut 28. februar. Men nå trengs jeg ikke lenger. Går ut i permisjon i begynnelsen av april om det er slik at man går ut 3 uker før termin. Dette vil vel si at jeg er innenfor kriteriene for å få foreldrepenger?? Håper du tar deg tid til å svare.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Dersom du er sykemeldt hele perioden (altså ikke har så mye som en dag opphold), så får du sykepenger etter samme beregningsgrunnlag helt til du går ut i perm ja. Da får du foreldrepenger etter samme grunnlag som sykepengene. NAV-dama
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har gått sykemeldt siden rett før jul, men har den siste uken jobbet 20 prosent fordi legen mente jeg skulle forsøke å se hvordan det gikk. Er 80 prosent sykemeldt i en uke til før jeg skal til legen igjen for at hun skal høre hvordan det har gått. Så hvis legen mener jeg bør fortsette å prøve å jobbe noen prosent, så får jeg mindre penger i hele permisjonen? Sorry at spørsmålene mine er klønete formulert, men er litt frustrert over hele situasjonen som for meg virker veldig urettferdig fordi arbeidgiver ikke trenger meg siden jeg får barn, og skal ut i permisjon og legens "grunn" til at jeg burde prøve å jobbe litt var at Nav mente alle burde prøve, og det virket ikke som hennes egen mening en gang. Det skal sies at jeg selv ikke er en slik person som bruker å dra til legen for å sykemelde meg. Jeg begynte å gråte hos legen når hun banket i bordet første gangen og sa jeg skulle ha sykemelding, men har vel innsett at jeg trenger det mer enn jeg selv ante den gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå