LykkeligmedBabY Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Jeg er gravid i uke 29. Det gjør fryktelig vondt når jeg skal prompe eller på do nr 2. Har masse stikkende smerter der nede, mest mot rumpa og inni liksom. Det gjør EKSTRA vondt når det passerer luft forbi og skal ut, det er nesten uutholdelig. Hva kan dette være??
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Høres ut som hemoroider....ikke noe godt....men svært vanlig at man utvikler dette under svangerskapet. Fins salver (uten resept) som du kan få på apoteket.
LykkeligmedBabY Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2011 men det er bare langt inni liksom, og virker som at kanskje babyen trykker på nerver eller noe...er det så vondt å prompe når man har hemorroider? For meg kjennes det ikke ut som dette, eller det stemmer ikke med de vanlige hemorroider symptomene...hmm...ikke lett.
Gjest Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 jeg trooor jeg skjønner hva du mener.. høres ut som sånn jeg har det, og jeg skjønner heller ikke hva det kan være.. ikke til mye hjelp, men da vet du at du ikke er alene jeg har vært forstoppet, og det ble bedre etter et klyster, men det hjalp ikke veldig lenge synes jeg.
LykkeligmedBabY Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har vært forstoppa, men dette var kjempetidlig i graviditeten. Har hatt normal avføring i mange mndr, aldri noen blødning, kløing eller noe annet. Bare noen sinsyke stikkende knivsmerter når det passerer luft forbi og skal ut..huff..
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Kan gjøre vondt å prompe når man har hemoroider ja... Men er jo vanskelig å si hva dette kan være da, er jo selvsagt mulig det er barnet som presser på noen nerver. men jeg har selv aldri opplevd at det da har gjort vondt i rompa... Jeg kjenner det mest i skjeden når barnet borrer seg nedover... Er du forstoppet? Går jo an å prøve litt duphalac eventuelt?
LykkeligmedBabY Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2011 ingen forstoppelse..hadde det bare vært så greit, på en måte. Håper bare det ikke er noe å bekymre seg over.
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 Ser nå at du skriver at du ikke er forstoppet... Nei, jeg mener fortsatt at dette er hemoroider. Håper du finner ut av det:)
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 28. januar 2011 #9 Skrevet 28. januar 2011 Oi da er jeg ikke alene, slik har jeg det også knivstikk når jeg promper. Veldig rart... Og veldig vondt =( Men jeg har ikke engang tenkt tanken på at dette kan være hemoroider, men maybe..
Jippi-77 Skrevet 28. januar 2011 #10 Skrevet 28. januar 2011 Jeg synes ikke det høres som hemorider. Under forrige svangerskap hadde jeg smerter som høres ut som dine. Kunne komme når jeg satt på do, og da trodde jeg noen ganger jeg skulle ramle av do - så brått og vondt var det. Ikke hatt det i denne graviditeten, heldigvis. Jeg søkte på nettet "kramper i rektum", fikk mange treff, men dette tok jeg ut til deg. Kan jo være noe sånt du plages av... Det er fra "lommelegen": Spørsmål fra jente (litt forkortet): Jeg har begynt å oppleve ekstreme kramper i magen/endetarmen. Er 19 uker gravid med nr. 2, men føler ikke at det har noen sammenheng med disse plagene. Svar fra lege: Ut fra det du skriver er det forholdsvis sannsynlig at du har anale tenesmer, som betyr smertefulle kramper i endetarmen. Slike kramper skyldes en påvirkning av muskulaturen i endetarmen, vanligvis ved strekk (ved stor mengde avføring eller rask passasje av avføring eller luft), eller ved sprekker eller sår i slimhinnen som fører til at muskelvevet ligger åpent og kan påvirkes direkte gjennom kjemisk irritasjon av forskjellige stoffer i avføringen. Årsaken til at noen kan nærmest besvime av slike smertefulle kramper skyldes aktivering av en del av nervesystemet som kalles det autonome nervesystemet (den delen av nervesystemet som man ikke kan styre selv). Den samme mekanismen kan settes i gang ved stikk, sprøyter og lignende. Slike episoder er ufarlige, men selvsagt plagsomme. Ved graviditet endres tarmens bevegelsesmønster. Tarmen bruker ofte lengre tid på å få maten igjennom. Dette vil nok disponere for økte plager dersom du er plaget med dette fra før av. For å redusere sjansen for å få disse smertefulle krampene vil jeg anbefale at får i deg nok drikke. Regelmessig mosjon er også gunstig. Det er altså, ut fra det du skriver, ikke noe som tyder på at det er en spesiell sykdom du lider av, men et plagsomt symptom som har en naturlig forklaring. Håper dette var til hjelp. Vennlig hilsen Gustav Pedersen, kirurg
LykkeligmedBabY Skrevet 29. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2011 Nå har dempet seg litt, men fremdeles kjempe vondt når jeg promper. Det gjør også vondt hvis jeg trykker på magen på venstre side. Er ellers i god form:)
Gjest LilleDina +spire + 2englebarn Skrevet 29. januar 2011 #12 Skrevet 29. januar 2011 Det kan faktisk være pga ungen. Gutten min ligger nå med hodet ned, hadde ryggen sin mot min høyre side i starten, og da lå han og presset mot endetarme min, jeg hadde en god del smerter pga det, ble så jeg gruet meg til å måtte gå på do, eller når jeg kjente det måtte luft ut der. Gikk til legen, siden jeg har hemoroider rundt åpningen, han fikk ordnet med en kontroll samme uke, men ingen hemoroider inne i endetarmen. Men, så kjente jeg gutten snu seg med ryggen til venstre side, og iløpet av 3 dager var all trykk og smerte borte Nå har han snart festet seg, så er godt å vite at han ikke skal kunne snu seg tilbake til høyre siden, for det var virkerlig vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå