Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Jeg ble litt inspirert av alle økonomitrådene her inne Kan vi ikke dele våre beste billige middagstips med hverandre? Kunne godt tenke meg å stramme inn litt på matbudsjettet, og variasjon er jo ikke av veien. Mine tips: Stekt ris Kok jasminris (helst dagen før, så klisser den ikke så mye) Skjær opp litt kjøtt (kylling, svinekjøtt, kokt skinke, etc) og stek det i wok sammen med en hakket hvitløk. Tilsett risen og stek den i noen minutter. Tilsett fiskesaus og litt soyasaus. Hvis man bruker friske grønnsaker stekes de sammen med kjøttet, dersom man bruker frosne (Amerikansk blanding funker veldig fint!) tilsetter man dem når risen er varm g lar det tine. Når alt er varmt tilsettes et pisket egg som røres inn. Stekt laks Kjøper FirstPrice/Euroshoppers firepakning med frossen laksefilet. Steker fisken i stekepanne, og serverer med ovnsstekte poteter (skjær opp poteter i skiver/båter, ha i en pose med litt olje og krydder, hell i en ildfast form og stek ved 200 grader til de er møre), og grønnsaker etter smak. Fiskegrateng Bruker frossen torsk i blokk. Koker fisken, og blander den i hvit saus sammen med makaroni. Krydrer med muskat, har i eggeplommer. Hvitene stivpiskes og skjæres inn før gratengen settes i ovnen. Er også fin å fryse. Jeg kjøper billige folieformer og fyller dem med grateng, og fryser ned. Tar opp og steker som de man kjøper frosne i butikken. Koster bare en fjerdedel av ferdigkjøpt, og er bedre Wok med svinekjøtt Skjærer et par svinekoteletter i terninger og steker kjøttet i woken. Tilsetter de grønnsakene jeg har for hånden i tynne strimler (gulrot, kålrabi, selleri, brokkoli, kål, purre, paprika, sukkererter...). Tilsetter kokt pasta/nudler, eller serverer med ris. Vel, det var litt. Håper på andres beste tips!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Fiskepinner m/potetmos og raspet gulerot Hyrdepai - kjøttdeig/karbonadedeig, grønnsaker (friske eller frossenblanding) og potetmos i en form, ost på toppen, varmes i ovnen til osten er smeltet Lapskausblanding (fåes kjøpt veldig rimelig fra frysedisken) med oppskårede koteletter, bacon og/eller pølser i (hva du måtte ha i kjøleskap/fryser eller evt. tilbud den uken) Tomatsuppe m/makaroni og egg i. Server gjerne med grove, hjemmebakte rundstykker til.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Tomatsuppe: Kok opp bokser med hermetiske tomater, løk og buljong, la det koke lenge før du kjører stavmikseren gjennom. Spe med melk eller fløte for rundere smak, og krydre etter ønske. Serveres med hjemmebakte rundstykker og egg. Enkel fiskesuppe: 2 pakker nudler med kjøttsmak, en blokk med torskefilet eller lignende, gulrot, purre osv. Høres ekkelt ut, men er faktisk ganske godt. Ha melk i suppen om du vil. Torsketaco: del torskefilet i biter, lag en blanding av griljermel og tacokrydder, vend torskebitene i den og ha i stekeovn sammen med litt olje til de er sprø. Server med en god salat og pitabrød, tortillalefser etc. Taco trenger ikke være så dyrt om man dropper noe av innhldet;) Pai: Lag bunn av mel, smør, vann og salt. Jeg liker ikke når den har så mye smør, men det er smak og behag. Pisk egg luftige og hell over bunnen, ha over skinkebiter, broccoli, bacon, ost eller hva du måtte ønske. Server med salat. Datteren min sin favorittrett:p Komle: Lag komler av poteter, eller sånn pakke om du vil. Kok i buljong, eller sammen med noen pølse- og baconbiter. Server med pølsebiter og kålrotstappe. Hos meg spiser ikke ungene kjøttet likevel... Skipperpai: Stek 2 løk og 2 fedd hvitløk i litt smør, stek en kjøttdeig sammen med dette. Hell over et glass tomatpuré og en boks hermetiske tomater med basilikum. Del 3 gulrøtter i små biter og ha i, la koke til alt er mørt. Ha i litt salt og peper, og litt suker, det setter god smak på tomatretter. Ha i ildfast form, og fordel potetstappe over (ca 2 pk) Serveres med hjemmelaget brød og salat
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 kjøttboller/svinekjøtt og pasta med pastasaus/kyllingsaus og wokgrønnsaker billig kjøttdeig/svinekjøtt fra kiwi eller rema. pasta er superbillig i alle former. landlord, FP og eldorado kokt torsk med poteter og grønnsaker FP torskefileeter er fullstendig spiselige selv om de er billige. grønnsaks og pastagrateng med bacon og baguetter til. storpk med baguetter til 22kr på kiwi grillet kylling, ris og salat. gubben får sweet&sour til. FPkylling, PF jasminris. koster ingenting.
isabelan Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Karripasta; Kok opp pasta, hell ut vannet rør sammen kokosmelk og en passende mengde karri. Om du ikke vil ha den så sterk så bruk gurkemeie. Bland i pastaen. Serveres som oftest med kylling, bacon osv.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Spinat er billig og veldig sunt. Kjøp gjerne frossen, rundt en tier pr pakke. Spinatsuppe: 2 løk 2 ss smør 2 ss hvetemel 1 liter melk 2 buljongterninger 2 dl matfløte 1 pk frossen spinat Server med kokte egg. Dette er skikkelig nammenam =) couscoussalat 250 gram couscous 4 hardkokte egg 1 eske cherrytomater 1/2 agurk evt oliven 1/2 glass fetaost 2 ss olje salt og pepper urter/krydder du måtte like Dressing av 3 dl matyoghurt hvitløksfedd sitronsaft og urter Makaroni og ost 250 gram makaroni 2 ss smør 4 ss hvetemel 6 dl melk 1 hvitløksbåt 1 ts salt pepper etter ønske 200 gram revet hvit ost 200 gram kokt skinke evt kjøttrester Laksegryte 2 dl fiskebuljong (vann + 1 terning) 1 halv purreløk 2 dl matfløte 2 ts maisenna 1 ts salt pepper 500 gram laksefilet 300 gram erter 4 ss hakket dill kokt ris Kok buljong i en kjele. Kutt purre, ha den i, og kok opp. Hell i matfløte og kok opp. Rør inn maisenna. La laksen (i terninger) trekke i sausen ved svak varme i ca 5 minutter til den er gjennomkokot. Ha i dill. Server med erter og ris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå