Gå til innhold

Foranliggende morkake


Linnpija_88

Anbefalte innlegg

Flere som har fått konstantert foranliggende morkake? Jeg fikk ultralyd etter at jeg småblødde på jobb. Var til en over hysterisk lege, så nå er jeg tatt ut av jobb og må ligge i sengen resten av helgen. Ikke akkurat drømme starten for meg detta. Heldigvis så sto alt bra til med den lille og nå blir det ultralyd hver uke. Noen som har noen erfaringer med dette som vil dele det med meg?

Er forest. i uke 14..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke; mener du at foranliggende morkake har noe med blødningene dine å gjøre? Jeg har også foranliggende livmor - noe som er svært vanlig - men jeg har aldri hatt blødninger. Unsett er blødninger også ganske vanlig, så jeg ville ikke bekymret meg for dette. Spesielt ikke siden du har sjekket at alt er i orden med den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påvist placenta praevia - dekker hele livmoråpningen. Blødd hele svangerskapet så langt, men skal sies at jeg fant ut av graviditeten for 14dager siden. Har ikke hatt storeblødninger, men skal ingenting til for at det begynner å blø.

Litt stor forandring fra et drømme svangerskap og fødsel sist gang, til dette.. hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite på ordinær ul at jeg har delvis forliggende morkake. Altså at morkaken ligger langt nede og foran åpningen, ikke foran på magen. Fikk beskjed om at hvis jeg fikk blødning måtte jeg dra rett til sykehuset.

I uke 25 fikk jeg en blødning som de antar var fra morkaken og ble innlagt på obsen i et døgn. Fikk sexforbud resten av svangerskapet :(

Skal på ny ul i uke 30 for å se om morkaken har flyttet seg. Flytter den seg ikke blir det keisersnitt i uke 36.

I de alle fleste tilfeller flytter den seg oppover etter hvert som livmoren vokser.

 

Jeg måtte regne med flere blødninger og uansett mengde måtte jeg dra rett til sykehuset. Ved større blødninger fikk jeg beskjed om å ringe 113.

 

Synes det er ganske skummelt egentlig, man leser jo skrekkhistorier på nettet om styrtblødninger og morkakeløsning, men heldigvis er det som oftest helt ufarlig med forliggende morkake og stort sett går det helt fint :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Dette var jeg ikke klar over. Det er altså en risiko forbundet med foranliggende morkake?? Altså større risiko for blødninger og andre skumle greier? Jeg trodde det bare var at morkaken låg et annet sted enn det som var mest vanlig, men at det ikke hadde noen verdens ting å si for svangerskapet bortsett fra at det kanskje er vanskeligere å høre hjertelyd siden fosteret ligger godt gjemt bak morkaken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns også der er skummet- går å kjenner etter hele tiden,flyr på do i ett sett bare for å sjekke. Kan jo bli paranoid av detta! Jeg håper også at morkaken flytter seg med livmoren og at siste del av svangerskapet blir bedre. Jeg krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken poppy : Du misforstår litt. Det er ikke farlig og ha morkaken foran på magen (det er vanlig). Men når morkaken ligger foran livmormunnen (placenta praevia), alltså der babyen skal ut, så er det større fare for blødninger. Og ligger morkaken foran åpningen kan man ikke føde vaginalt....

 

Foranliggende = fremme på magen

Forliggende= helt nede foran åpningen

 

:) :) HI blandet begrepene litt :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også. Sjekker frebrilsk etter blod i et sett. Men er litt roligere nå. Er litt mer enn en uke siden jeg blødde nå. Håper jeg slipper unna med kun den ene blødningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke risiko forbundet med foranliggende morkake (plassering: Anterior). Det er som du sier bare det at morkaken er plassert foran i livmoren. Om du fikk med deg et ark fra ul, vil det stå på dette hvor din morkake er plassert.

 

Det er når morkaken har plasseringen: placenta praevia - dekker hele livmoråpningen (eller dekker delvis livmoråpningen) det kan være økt risiko for blødninger. Om morkaken ikke endrer plassering i løpet av svangerskapet (trekker seg oppover) så blir det keisersnitt fordi morkaken ligger i veien slik at barnet ikke kan komme ut på naturlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blødd i dag, så håper det har roet seg. Jobber du enda eller? Fikk beskjed om å ta det merro resten av svangerskapet, så nå er jeg blitt hjemmeværende. Kan ikke si dagene blir kortere av den grunn:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene hadde blanda meninger om jeg kunne jobbe eller ikke. (jobber i barnehage) Men nå er jeg sykmeldt uansett pga bekkenløsning så da er det nå det samme ;)

Men fikk beskjed om å ikke ha sex, ikke løfte, ikke anstrenge meg - men ta det med ro så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, vet snart ikke hva sex betyr!:D stakkars mannfolk!:) Jeg har ei lita ei på 16 mnd, så har egentlig nåkk å holde fingrene i. Ikke barebare å ta det med ro. Må holde meg oppdatert om hvordan det går med deg. Syns det er litt kjekt å ha noen å prate med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk vite at morkaka lå foran åpningen når jeg var på ultralyd i uke 13, da sa de at den mest sannsynlig kom til å flytte seg til den ordinære ul. Men det hadde den ikke da jeg var der i uke 20. Fikk ny time til ul i uke 34, men hun sa ingenting om blødninger eller at jeg skulle være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sex er et fremmedord her i huset også og det har det vært stort sett hele svangerskapet. Vi får ta det igjen om noen år. hehe ;)

Har en på en jente på 21 mnd og en gutt på 7 år så slappet av 100% får jeg ikke. Men, de går i barnehage og skole så på dagtid har jeg bare meg selv og tenke på :)

 

E<3A=E+liten spire<3: Jeg fikk heller ikke beskjed om å ta det med ro før i uke 25 da jeg fikk min første blødning. Før det kunne jeg leve som "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også morkake som ligger foran livmoråpningen, fikk vite det på ord.ul.uke 18. skal tilbake å ha en ul til i uke 30ca. ligger morkaken der fortsatt må jeg ha keisersnitt. JM mener at den mest sannsynlig vil trekke seg oppover, og at jeg kan føde vaginalt. er visstnok veldig vanlig at morkaken trekker seg opp. men, forsikkerhetsskyld sjekker de dette en stund før termin. jeg fikk ingen forhåndsregler jeg måtte ta. men, har ikke blødd noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forliggende morkake, og hadde noen få små blødninger fram til uke 18. Fikk det når jeg hadde vært fysisk aktiv, så har siden tatt det helt med ro og har ikke hatt flere blødninger.

Når man har mye blødninger får man nok beskjed av legen om å ta det med ro, ingen sex, løft etc, men dersom man ikke har noen problemer så tror jeg ikke det er nødvendig å være fullt så forsiktig. Jeg har ikke fått noen forbud av min lege, men kjenner selv hva jeg kan gjøre og ikke.

Det er godt at du får UL så ofte, da følger de jo deg godt opp! :-)

Jeg har hatt en vanlig UL (uke 19) og skal tilbake i uke 31 for å se om den har "vokst" oppover - noe jeg tviler på ettersom den lå godt nedi da jeg var på privat 3D i uke 28...

Men hos de aller, aller fleste flytter den seg og de slipper KS.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

 

Jeg har også placenta previa marginalis/totalis. Har hatt det siden uke 5 da jeg startet med blødninger. På ordinær UL i uke 19 lå den fortsatt for langt nede. Har vært til ny UL-kontroll i dag pga litt småblødninger denne uken, og den ligger fortsatt previa marginalis/totalis! Skal på ny UL om 4 uker, har den fortsatt ikke flyttet på seg da får jeg keisersnitt dato da! Er nå 27+0 i morgen :)

Sliter med masse kynnere/nedpress og da får jeg litt rosa utflod/litt småblødninger dersom jeg er aktiv, jeg har vært 100% sykmeldt helt siden uke 5, fått beskjed om å ta det heeeeelt med ro, og det gjør jeg også! Så fort jeg er litt aktiv får jeg blødninger, så fort jeg legger meg ned stopper blødningene, så er jo ikke tvil om at jeg må ta det med ro! Håper for din del da at morkaken flytter seg oppover etterhvert som livmoren din vokser! Ikke særlig hyggelig å ha et bekymringsfullt svangerskap :(

 

Lykke, lykke til da :)

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! :-)

 

Jeg har også foranliggnede morkake, noe som ble oppdaget på UL i uke 10 da jeg hadde blødninger i uke 8 og 10!

Morkaken ligger hos meg på bakre vegg og over åpningen og der lå den også på den ordinære UL i uke 18.

Skal på ny sjekk 2 februar og ligger den fremdeles over åpningen da blir det planlagt keisersnitt.

Har også forbud mot alle tunge løft, må være forsiktig med sex og er sykmeldt ut svangerskapet!

Fikk også beskjed om at om jeg fikk blødninger skulle jeg ringe direkte til sykehus og 113 for å kommer fortest mulig til sykehus!

 

Dette er mitt 6 svangerskap og har aldri før vært borti dette....

Har alltid kunnet være aktiv og leve normalt, så dette svangerskapet har liksom vært noe kjedelig, men man gjør jo alt for den lille skatten i magen! :-)

 

Er 28+0 i morgen! :-)

 

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...