Gå til innhold

Hva slags hostesaft skal man gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man liksom ikke skal gi Efedrin til barn, dog, barnelegen ser ikke på det som noe problem og synes at Cosylan i hvert fall ikke er noe alternativ. Hva gir man da? Hun våkner hvert 20 minutt hele natten, ikke nødvendigvis av hoste, men fordi hun har vondt i halsen våkner hun hver gang hun hoster litt.

Alternativer? Hun er bare 9 mnd og hun har forsåvidt fått Efedrin når hun var rundt 5-6 mnd, hun reagerte ikke noe på det. Hverken postivt eller negativt, virket faktisk ikke som den hadde noe effekt.

Jeg har nemlig en respet på Efedrin liggende og vurderer å hente den, de har jo ikke trukket den fra markedet og legene fortsetter å anbefale det.

HM!

Alternativer? Jeg vil sove!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme problemstilling med min gutt på 9 mnd nylig. Jeg ville nok ikke gitt Cosylan, siden den ikke skal gies til barn under 2 år. Nå sier de jo det samme om Efedrin, men legen på legevakta sa heller ingenting om dette. Jeg har opplevd at eldstemann ble hyper av den som baby, så jeg kjøpte heller reseptfri hostesaft på apoteket og prøvde dette først. Kjøpte Solvipect, tror jeg, men tror det er andre alternativer også. Det hjalp faktisk en del, så kom over den verste kneika. :) Kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med Bisolvon. Det løser opp tykt slim som ofte renner ned i halsen når de sover. Men hvis det er tørrhose, blir det noe annet. :)

Skrevet

Jeg har som Collette god erfraing med Bisolvon. Denne får du også med kirsebærsmak (mener jeg det var), så den er lettere å få i de så da den smaker godt. Gutten min på 1,5 sier nam nam når han har måtte få Bisolvon:)

Jeg ble gjentatte ganger gitt resept på efedrin av legen, men synes ikke noe om å gi dette. Vi prøvde det bare en gang, men syntes ikke den hjalp noe særlig. Leste også i ettertid på nettsidene til Folkehelsinstitutte at de fraråder bruk av efedrin til barn under 2 år.

Skrevet

Det er mange leger som desverre er lite oppdaterte, og skriver ut resepter i hytt og vær. Når det er sagt, stol litt på magefølelsen din! Er dette noe som har vart lenge, eller er det forbigående forkjølelse?

Å skylle nesen med massevis av saltvann gjør at det løsner lenger bak i systemet også, det kan hende det er slim fra nese og svelg som utløser hosten. Hev den ene enden av sengebunnen med bøker, sånn at hun ikke ligger flatt bakokver. Gå til kiropraktor, det hjelper i hvertfall mine hostebarn :)

Regner med barnet har like lyst til å sove som deg, ikke noe ålreit det der!

Hilsen mamma som har hatt hostebarn og ekstremt dårlig nattesøvn i 17 mnd.

Skrevet

Ja, hun er glad i å sove så jeg regner med at hun er rimelig lei.

Jeg tror ikke efedrin funker så godt, så da frister det jo ekstra å gi noe annet først. Nå skal det sies at jeg hentet ut resepten på vei hjem, men jeg tror jeg skal kjøpe den Bisovlon eller hva den het og prøve den.

Det er nok slimet som irriterer kombinert med sår hals, hun vil ikke drikke annet en melk så jeg antar det.

Dessverre blir hun hysterisk ved nesedråper/spray og jeg synes faktisk ikke det hjelper noe særlig. Jeg vurderer å ta henne til legen, men det virker litt "bortkastet", de gjør jo ingenting og jeg tipper hun ikke har strep siden broren ble sjekket for det på tirsdag. Så nå vet dere det! :D

Takk for tips!

Skrevet

Mine anbefalinger er: Høyt hodeleie, kald luft, nesedråper, Bisolvon og Paracet i tilfelle smerter/ubehag. I tillegg rikelig kaldt drikke for å løse opp slimet og lindre. Selv om hun blir hysterisk av nesedråper/spray kan det være verdt bryet.

Skrevet

Velkommen til min hverdag (eller skal vi si hvernatt)- flisa hostet seg jo gjennom hver natt i hele fjor vinter omtrent, og virker å være godt i gang også denne vintern dessverre. Efedrin funka jo ikke her som du vet, mens Cosylan derimot jadda, full effekt, men det er jo ikke så aktuelt for dere riktig enda. Når det gjelder nesespray så kan jeg anbefale Nazamer saltvannsspray, den sprayer skikkelig kraftig og godt oppi nesa, selv om ordentlig nesespray selvfølgelig funker enda bedre.

Skrevet

Mine anbefalinger er: Høyt hodeleie, kald luft, nesedråper, Bisolvon og Paracet i tilfelle smerter/ubehag. I tillegg rikelig kaldt drikke for å løse opp slimet og lindre. Selv om hun blir hysterisk av nesedråper/spray kan det være verdt bryet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...