Gå til innhold

Vanlig med tidlig ultralyd (uke 6-8 ca)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veninne som hadde bedt legen sin om rekvisisjon til ultralyd, fordi hun ville sjekke at alt var som det skulle. Er det vanlig at leger bare gir ut dette? trodde liksom man måtte ha en "bra grunn" for å få gjennomført dette.. jeg tok ultralyd i uke 7 sist jeg var gravid, men det var privat og jeg måtte betale for det. Dette var for å finne ut hvor langt jeg var på vei. For jeg hadde ingen anelse.

hvordan er praksisen på å få¨tidlig ultralyd? Er det forskjellige regler på hvor gammel du er kanskje? Veninnen min er 31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm, hvorfor får jeg ikke lest svaret da?

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å få tidlig ul bare fordi man vil "sjekke at alt er bra". Ul er en medisinsk undersøkelse som skal være medisinsk begrunnet, dvs om man f.eks har blødninger, har brukt medisiner som kan være til fare for fosteret, usikkerhet rundt termin, mistanke om flerlinger eller risiko for misdannelser så kan man få tidlig ul via legen. Men dessverre er det jo slik at noen leger er mer "slepphendte" og henviser til tidlig ul, men det er jo også opp til sykehuset å godta en slik rekvisisjon... Det enkleste og beste hadde nok vært om alle forholdt seg til reglene slik at det ble likt for alle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...