Gå til innhold

Noen som vet?! Bare vanlig trass eller noe mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på tre år som har slått seg helt vrang!

Hele dagen gjør han ting han ikke får lov til, skriker, hyler og slår.

Om jeg sier noe til han får jeg enten nei eller vil ikke tilbake.

Når det er kveld og moren er utslitt så har jeg mellom 4 og 5 fem timer foran meg med nei,vil/vil ikke (altså for eksempel vil ha døra oppe, vi lar døra være oppe å han begynner å hyle fordi han skal ha døra igjen, vi lukker døra å det blir nesten ti ganger verre, og sånn kan han holde på), slåing, hyling, kasting av leker ol.

Etter over en mnd med dette kjenner jeg at jeg er mildt sagt utslitt!

Uansett hva jeg sier eller gjør så hjelper det ikke! Det er dager hvor han hører bedre på sambo å sambo må streve for å få han i seng. Å når han endelig har sovnet så går det et par timer også er det på an igjen.

Idag for eksempel så var han i seng kl 8 etter mye om å men, han sov i to timer før han begynte på an igjen.

Det er det samme hver eneste natt og selvfølgelig går dette ut over min nattesøvn også! Jeg strever med å komme meg opp om morgenen å på jobb og er helt utslitt når jeg kommer hjem!

Det er dager hvor han er kjempesnill å vi koser oss masse, men når kvelden kommer så begynner det igjen.

Kjenner jeg er helt utslitt å føler meg mislykket som mor når det er som det er nå:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har vi hatt det i ca 1,5 år..

Han begynte når han var rundt 2 år, og nå har han endelig begynt å roe seg ned.

Så du må nok kanskje holde ut en god stund ;)

Har følt samme tankene som deg, når det har vært på sitt værste.. men sånne perioder må man gjennom, det er nok ikke du som er mislykket :)

Skrevet

Noen fler som vet?

Hadde det gående til halv 2 inatt, og begynte på nytt kl halv 4 og kl halv 6!

HI

Skrevet

Du må være konsekvent!

Har en sønn som er lik din, og her nytter det ikke å bestemme, ombestemme osv. Har han sagt at døren skal stå åpne så er den åpen. Vil han ha den lukket får han lukke den selv.

Når du har sagt natta så er det natt. Ikke diskuter med ham, bare følg ham i seng uten et ord om han står opp igjen. Er han like sta som min gutt vil dette kanskje ta flere mnd, men det lønner seg å fortsette. Nå har jeg fått et nytt liv omtrent=)

Skrevet

Høres ikke akkurat unormalt ut.

Har du prøvd med belønningssystem?

Hver kveld før sengetid forteller du akkurat hva som skal gjøres. Du forteller han enkelt hva han må gjøre for å få belønning.

Skrevet

En annen ting som er viktig er å snakke om ting på forhånd, slik at han får forberedt seg på hva som skal skje. Min gutt har et snev av tvangstanker, og MÅ ha rutiner på ting. Pass på at leggingen er noenlunde lik hver kveld. Ikke la ham få lov til noe en dag, og ikke lov neste dag osv. Sørg for å forberede ham på leggesituasjonen (nå er det barnetv, så skal vi på badet etterpå, og når du har pusset tennene skal vi gå på rommet ditt og lese bok). Bruk gjerne litt tid på leggingen, slik at han føler at han har fått den oppmerksomheten han har behov for. Men når du har gått ut av rommet er det kveld, da er det ikke lov å rope på mamma, stå opp, leke osv.

Lykke til!=)

Hilsen 14:40

Skrevet

Forbereder han på hva som skal skje hver eneste dag, og leggerutinene har vært ganske lik hele tiden!

Forteller han hver dag at når barnetv er ferdig så skal han dusje, spise, pusse tennene osv.

Han vet det at når vi kommer opp på rommet så er det i seng, vi synger de samme sangene hver kveld før vi musser god natt, setter på musikken (sånn musikk med lys på som han elsker og som han har hatt siden han var et halvt år gammel). Også sier jeg god natt og at jeg elsker han før døren lukkes igjen, så det er ikke rutinene det står på!

Når det gjelder det å være konsekvent så har både jeg å sambo vært utallige turer inn og ut av soverommet, men han roer seg ikke!

En gang ble jeg så sliten å lei etter tre timer at jeg ikke orket den der å ikke si noe, men bare følge til sengen at jeg tok han med bort til sengen, satte meg ned ved siden av han å pratet rolig å forklarte. Da roet han seg å ble stille, men når jeg prøvde det samme tre timer tidligere så var det til ingen nytte!

Føler jeg prøver alt, og at ingenting nytter å det sliter meg virkelig ut for jeg har virkelig en liten en som står på meningene siden når det er natt (og dag for den saks skyld).

Får vel bare fortsette å prøve:) Han er mamma sin lille nydeligste prins uansett hvor sta å sint han er:)

Men takk for alle tips og råd:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...