Gidder ikke! Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Gir snart opp her, at det skal være så vanskelig å få ålreite brød? Hrmf. Jeg vil gjerne ha grove brød, men da blir de gjerne altfor kompakte, ei heller spesielt gode. Nå har jeg prøvd å bruke mer hvetemel, men denne gangen (og ofte ellers) smuldrer brødet opp! Går virkelig ikke an å spise. Burde kanskje bli flinkere til å følge oppskrifter til punkt og prikke, men vil jo i grunn egentlig kunne bruke det som finnes i skapet, ikke måtte handle inn masse nytt hver gang jeg skal bake. Du som er en dreven brødbaker, har du noen tips for å få saftige, grove og spisbare brødskiver?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Brukte to pk.solsikkebrød, to pakker fersk gjær og lang tid i kenwooden. Nå går det i lavkarbobrød.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Div frø, masse grovt mel, men også mye hvetemel, halv pose tørrgjær, endel vann og litt matolje.. Jo mere hvetemel du bruker, jo mindre faller brødet fra hverandre.. (mindre smuler) La brødene stå LENGE til heving..
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Er ikke en reser på brøbakst, men husk at gjærdeig av grovt mel skal bare blandes- ikke eltes. Bland _forsiktig_ med hendene
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 inspirasjon? http://www.klikk.no/mat/spise/article390372.ece vet ikke hva som blir feil...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 22.31 Det stemmer ikke i det hele tatt! Jo grovere brødet er jo lengre og kraftigere elting trenges. Det er ved elting man får frem glutenet i melet og det er dette som binder deigen sammen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 "Vær oppmerksom på at Siktet speltmel tåler mindre elting enn Siktet hvetemel p.g.a. glutenet i melet. I utgangspunktet kan ordinært hvetemel byttes ut med spelt i ulike bakeverk. Spelt er næringsrikt, sunt, velsmakende og gir energi!"
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Jeg bruker å bake Ingers rugbrød, og har erfart at det mååååååå tas i kjøkkenmaskin. Hvis ikke blir det bare smuler...Viktig å elte godt med andre ord.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Elting, elting, elting er stikkordet! Og vil du ha saftigere brød, har du i mere væske. For lite væske gjør brødet ryen. Har du ikke kjøkkenmaskin, så anbefaler jeg en nokså løs brøddeig som du rører i hverfall 10 minutter for hånd. her pleier samboeren min og hjelpe meg:-) Er jo kjempetungt. Videre hever jeg deigen til jeg ser at gjæringsprosessen er godt i gang (dobbel størrelse), så heller jeg røren med sleiv i smurte former og hever lenge, minst 1 time. Lar de bare stå på benken uten noe ekstravarme, men de må være tildekket av plast eller matpapir. Deretter steker jeg brødene på 200 grader i nesten en time. Liker godt stekte brød med gode skorper. Bruker lite hvetemel, men får megasaftige luftige brød hver gang likevel:-) For å få god smak i brødene i tillegg til sammalt hvete og rugmel, bruker jeg havregryn, linfrø og solsikkekjerner. Salt er et must for god smak, en god t-skje for to brød. Godt med olje også, 1 dl på to brød. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #10 Skrevet 28. januar 2011 Jeg bruker ingen oppskrift på brød, tar det som står i skapet og har lyst på den dagen. Fortiden så er det gulrotbrød som faller i smak hos ungene, og det passer meg bra for brødet holdet seg saftigere lenger. Bruker 1 gulrot som jeg rasper fint. (da ser ikke den ene ungen som syns det er ille med gulrot i brød det) Men jeg har løs deig på brødene, da jeg får de best. Formene jeg har er i silikon, så trenger ikke å smøre de selv med løs deig. Min mann lager også brød, men han knar og elter den på kjøkkenbenken. Jeg syns brødene blir alt for komptakte, jeg liker store "bobler" i brødene også skal ikke brødet bli veldig fort tørt. Regals grovbakst og fiberbakst pleier jeg å bruke sammen med hvetemel. Sammensettningen er etter dagsformen. Jeg har også klart å ha semuliegryn i brøddeigen ved en feiltagelse, fikk ut det meste men ble litt igjen. Brødene ble litt fastere i formen, uten å bli komptakte så jeg har brukt det noen ganger når jeg har veldig grove brød eller mye hele korn i det.
Gidder ikke! Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har kjøkkenmaskin, lar den stå og dure ihvertfall 10-15 minutter, er det nok? Og har som regel ganske våt deig også. Men du heller bare deigen over i formene, ingen knaing først? jeg syns liksom jeg gjør det meste av det du skrive jeg, men får det ikke til allikevel, hehe.
Gidder ikke! Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har kjøkkenmaskin, lar den stå og dure ihvertfall 10-15 minutter, er det nok? Og har som regel ganske våt deig også. Men du heller bare deigen over i formene, ingen knaing først? jeg syns liksom jeg gjør det meste av det du skrive jeg, men får det ikke til allikevel, hehe.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #13 Skrevet 28. januar 2011 Har en kenwood major her og bruker følgende oppskrift: 1,7 liter vann 2 kilo hvetemel 1 kilo grovbakst 2 ts salt 1 liten kopp sukker elter og lar d heve godt, baker ut og legges i former, og så lar jeg de etterheve skikkelig 200 grader på¨varmluft i en time, blir gode brød, og som hele familien er glad i kan ha e diverse frø og korn også, bruker det innimellom, men cluet er 3 kilo mel tilsammen, og bruker bare finmel til julebrød, eventuelt rosiner i Lykke til!!
Gidder ikke! Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2011 Jeg føler bare at jeg har prøvd alt mulig, kanskje det enkle er det beste? Trodde yoghurt/kulturmelk skulle være bra, men denne gangen funka ikke _det_. Hva er egenlig det beste trikset for å få brødene til å henge sammen? Olje? Gulrot? Eller er det rett og slett bare eltingen? Gah...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #15 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har samme problem. Jeg FÅR ikke til de forbaska brødene!! Men jeg har fått disse tipsene(ikke prøvd ut enda), å løse opp gjæret i salt. Da skal det visst heve godt, og at salt MÅ i alle brød. Og elte, elte,elte. Det aller beste er å elte i kjøkkenmaskin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå