Gidder ikke! Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Gir snart opp her, at det skal være så vanskelig å få ålreite brød? Hrmf. Jeg vil gjerne ha grove brød, men da blir de gjerne altfor kompakte, ei heller spesielt gode. Nå har jeg prøvd å bruke mer hvetemel, men denne gangen (og ofte ellers) smuldrer brødet opp! Går virkelig ikke an å spise. Burde kanskje bli flinkere til å følge oppskrifter til punkt og prikke, men vil jo i grunn egentlig kunne bruke det som finnes i skapet, ikke måtte handle inn masse nytt hver gang jeg skal bake. Du som er en dreven brødbaker, har du noen tips for å få saftige, grove og spisbare brødskiver?
tre-blir-til-fire Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Har du prøvd å lage Ingers rugbrød? Følg oppskriften, så går det så bra!
Millamor - 77 Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Hei, jeg er vel egentlig ikke den rette til å svare, da mange av mine brød blir som mordvåpen;) Men fikk til 1 kjempe bra brød sist. Kjøpte sånn ferdig ali i en pose brød. Greit å prøve med dem først, så lage sine egene når du får dreisen på dem. Mitt tips er at kna/elting er alfa omega. om du elter for hånd burde du holde på lengere enn lengst. I maskin har jeg eltet i 8-9 min. Så heving under plast. Setter deigen i bolle på varmekablene på badet;) Lykke til
Trollmor til 2 Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har en stebror som er bakemester. Han sier at brøddeiger skal være veldig våte, eller klissete om du vil. Hvis man baker med mye grovt mel eller med diverse frø i deigen, må den være våtere enn om man lager loff. Deigen skal helst være såpass klissete at man må helle den i former. Også er det bedre å la deigen heve etter at man har hatt den i formen enn å la den heve først. Når jeg baker brød pleier jeg å bruke kopper som måleenhet. For hver kopp med grovmel bruker jeg to kopper fint mel. Da blir ikke brødene så tunge. Og jeg passer på at deigen har nok væske. Ved etterhevingen legger jeg fuktige håndklær over formene. Da holder deigen bedre på den fuktigheten den allerede har. Også tenker jeg mer på at jeg skal bake fullkornsbrød enn at det skal føles så innmari grovt.
Snøfnugg75 Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Har hatt samme problem. Løysing: ELTING ELTING ELTING... Synest det er kjedelig, og har kjøpt meg den kraftigaste kenwooden, som eltar fire brød som ein gud. Farvel til tørre smulebrød. Eit tips er også å bruke rapsolje, det bind brøda saman. For grovbrød må du enten bruke den klissete ikkje-elte varianten (brøda vert då veldig kompakte, egnar seg best om du brukar mykje heile korn) - desse er for kompakte og grove for mine barn. For vanlige grovbrød er det eltinga og to gode hevingar som er trikset Eg hadde også opp i ein halvliter biola naturell ein gong, og det var dei beste brøda ever
lindynatt Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Salt er alfa og omega nür man baker grovt bröd. Jeg baker et brød med en haug med stort sett mørke mel typer og det blir kankande godt, men så følger ejg oppskrifter. hiver ofte sammen fullkorn rundstykker og tar da mel ejg finner hjemme ol, men husk å alltid ha salt i deigen for å få deigen god. Deigen bør være klissete, mel kan man alltids tilsette når man elter. Dekk deigen til med plast når den hever, da tørker den ikke ut.
Lillemy36 Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Tørre brød som ryr sund kommer av for lite væske i brødene og for mye mel!! Jeg bruker eltemaskin og elter lenge. jeg bruker ca 1/2 liter vann pr brød så deigen vil bli litt klissete, den må ikke ha spretteball konsistent!! Bruk heller mer mel når du ruller ut brødene. Jeg bruker ca 3 ss sirup og ca 1/2-1 dl olje og 1-2 ts salt, men noe av det viktigste er at melet bør være romtemperert og hvis du bruker tørrgjær så må vannet være oppe i 40 gr eller litt over, for vannet mister temperatur når du heller det i en kaldere bolle.... er temperaturen lav blir det dårlig med heving!! Jeg har i tillegg sluttet og forheve deigen, har de rett i brødformene og hever de litt lengre der!!! Litt lurt er det og blande litt mel sammen først slik at når du har i alt vannet blir det til suppekonsistens og så begynner du å tilsette resten av melet slik at det får rett konsistens!! Det skal også sies at jeg plagdes med gode resultater på mine brød inntil jeg kjøpte meg eltemaskin:-) Lykke til!!!!
trippeltopp Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 Jeg kan bare si at jeg er veldig glad for at det finnes flere av oss! ..tror trikset ligger i at deigen skal være veldig fuktig - sånn type ekstremt klissete - og jeg tenker at jeg skal gå for det hver gang jeg baker..men så blir det til at jeg hiver oppi mer mel fordi jeg tenker "den kan da ikke være sååå fuktig" Men neste gang - da SKAL jeg ha tidenes våteste deig, så får vi se Lykke til!
Gidder ikke! Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2011 Takk for svar dere:) Jeg syns liksom jeg gjør det meste riktig jeg; masse elting, våt deig, heve masse, yoghurt/kulturmelk /gulrot oppi, nok hvetemel. Men allikevel får jeg ikke bra brød! Får vel bare begynne å bruke oppskrifter, hehe.
kjersti83 Skrevet 28. januar 2011 #10 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har gitt opp å gjøre ting selv og kjøper i stedet ferdig blandet kornbrød!Litt juks men, men. He he... De blir alltid perfekte og jeg trenger så og si ikke mel når jeg skal bake ut brødene. Tror heller ikke dette blir dyrere enn å bake brødet fra bunnen av. Koster ca 18 kr for 1 pk som gir 2 brød. Jeg vet av mange som bruke å tyne ut innholdet ved å ha i ekstra mel, linfrø etc slik at de får 3 brød i stedet for 2. Jeg bruker kjøkkenmaskin og da blir alt jeg baker som regel bra hvis jeg følger oppskriftene. Vet ikke om du bruker det? Lykke til:)
Nusse_83 Skrevet 28. januar 2011 #11 Skrevet 28. januar 2011 Min erfaring er at brøene blir smulete dersom jeg har for mye grovt mel i forhold til fint hvetemel. Jeg liker å ha deigen fast, sånn passe. Har dårlig erfaring med for klissete deig. Elter deigen mye. Forhever deigen før jeg baker den ut, men så kan jeg godt finne på å sette brøene rett inn til steking uten mer heving. Dersom jeg hever brøene etter jeg har bakt dem ut er det aldri mer enn 15-20 min. Jeg bruker egg til å pensle brøene med. Da trenger jeg ikke pose eller håndkle dersom jeg lar den heve før steking. Også holder brøene veldig fint på fuktigheten og får en fin , knasende og gyllenbrun skorpe. Brøene pleier å bli høye og fine hver gang. lykke til
Nusse_83 Skrevet 28. januar 2011 #12 Skrevet 28. januar 2011 Ps: steker fem brød i to høyder på varmluft 200`C i 60 min
Lykkelig, venter en til Skrevet 29. januar 2011 #13 Skrevet 29. januar 2011 Salt er en av de viktigse ingrediensene for at brødbaksten skal bli vellykket og at deigen har nok veske. Brødte vil alltid bli smuldrete og holde seg dårlig hvis du ikke bruker nok salt. Men elting på kjøkkenmaskin er absolutt å anbefale også. Begynn med oppskrift, så lager du "eget" brød ut fra denne. Synes oppskriften på helkornpakken er bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå