Gå til innhold

Hysteri rundt barnebursdager.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert til å skrive litt om hysteriet rundt barnebursdager.

Hvor ble det av de gode, gammeldagse barnebursdagene som var når jeg vokste opp (er 35 nå).

Vi kom i bursdagen, hadde med en liten pakke, fikk servert pølser/pizza e.l, brus, kaker/is. Og når dette var unnagjort så lekte vi sammen, være seg ute eller inne. Hendte seg på vinteren at vi var ute og grillet på bål, fikk kakao og boller.

Nei, det er visst ikke godt nok lengre. Nå skal det være prinsessebursdager, sjørøverbursdager o.l hvor huset pyntes rund baut og unga skal kles opp og ut. Bowlingbursdager, tur til Freia for å feire der, ja og det bare baller seg på med åra. Snart er det vel så folk leier de flotteste selskapslokaler for at poden skal få dytte i seg litt kake med vennene sine.

Ja så var det kaka da. Er ikke nok med ei enkel bløtkake, sjokoladekake, boller eller gele lengre. Nå er det mer styr om kaka til poden som fyller 4 enn det er når noen skal gifte seg. Herregud, det er ei kake. Ja, det er gøy å pynte kakene litt ekstra, men du trenger ikke bestille utstyr og farger og kremer og gud vet hva til flere hundre kroner for å lage et sjørøverskip. Kommer langt med nonstop, seigmenn og geletopper.

Da var maten og kakene fortært og så over til leken.

Nei, barna skal ikke leke selv lengre. De skal aktiviseres av de voksne. Slapp nå av da, barn klarer fint å aktivisere seg selv når de er 14 5 åringer høye på sukker.

Og så var festen over, nesten..... For når alle skal hjem så skal de ha med seg godteposer/forundringspakker hjem. What???? Trodde det var bursdagsbarnet som skulle få gaver jeg, ikke gjestene.

Skal sies at jeg hjalp ei venninne med bursdag til en 8 åring for en tid tilbake. Opplegget var greit, pasta og kjøttsaus med brød til mat. Etterpå var det sjokoladekake og gele. Temaet var prinsesse på engangstallerkner og plastkrus fra Nille og matchende servietter. Og resten av pynten bestod av noen ballonger og serpentiner.

Og aktiviserte seg det gjorde ungene selv. Gud så mye støy, men så mye morro 12 10 åringer klarer å lage sjølv.

Poden min kommer til å ende opp med grilling på verandaen og utebursdag med fri lek hvis været tillater deg. Og er det noen av som ikke synes det er bra nok så får de la være å komme neste gang de blir bedt.

Men er vel egentlig ikke barna som krever og forlanger, men foreldrene som skal overgå hverandre.

Jepp, jeg blir vel slaktet som verdens kjedligste mamma her inne nå. Men slakt i vei, jeg bare sier min ærlige mening.

Ha en fin kveld:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre har lyst til å glede bursdagsbarnet. Hvordan det gjøres må da være opp til hver enkelte.

Mine barn er ikke så vante med pompøse ting, så de blir storfornøyde med feiringer som mer likner de vi hadde som små.

Min eldste sa etter siste bursdag han var i, at han nå var lei bursdager som ikke var hjemme. Han synes ikke det er så stort å gå på lekeland o.l for å feire noen. Tror barna synes det kan bli litt vel mye av det gode. Men som sagt er det jo opp til hver enkelt.

Skrevet

Godt skrevet, men må bare si (jeg er 39 år....) vi fikk også godteposer da vi gikk hjem fra bursdager...

Men det jeg reagerer mer på er hysteriet rundt hva som serveres: Sukkerfri bursdag. Nå skal frukt og grønt pryde bursdagsfesten i stedet for kake og pølser....

Likevel blir norske unger feitere og feitere...

Skrevet

Nå er jeg bare 21 da, men barnebursdagene var slik som du beskriver dem når jeg og var liten. Jeg skal ha barnebursdag hjemme om 2 uker og her blir det på gammelt vis. Pølser i brød, brus, sjokoladekake, og gele. Også leking etterpå da. Nå skal det sies at prinsessa bare er 2 år da, så kanskje hun blir mer kravstor med åra. Vet jo aldri, hvis andre foreldre fortsetter med å lage stooore flotte selskaper så må vel kanskje vi og, men det må jo nesten være opp til hver enkelt:)

Selv så baker jeg kun sjokoladekake til barnebursdagen, men har bestilt ei kake til 500 kr til voksenselskapet da. Det har litt med at vi ikke har døpt henne og bare hadde hjemmelagte kaker på 1 årsdagen da.

Skrevet

Her har vi også bare "gammeldagse" bursdager og trudde da det var ganske normalt. Mulig folk i de mer urbane strøk liker å gjøre noe ekstra fordi de har mulighet til det. Her jeg bor har vi et felles lokale som alle kan bruke til barnebursdager, og de fleste bruker lokalet der. Ikke noe lekeland, klovner, ballbasseng eller hoppeslott der. Bare en stor fellesstue for store og små. Alle bursdagene jeg har vært i er det servert pølser, kaker, gele og barna leker fritt etterpå.

Noen har mer fancy kaker enn andre, men det er de som har det litt som en hobby, som at andre har scrapping som hobby. I dag er det en helt annen verden og mye mer å få tak i enn tidligere. Men det fantes folk som likte å pynte kakene litt ekstra og lage bursdagskort selv også før i tiden.

Ungene er kjempefornøyd med slike bursdager. Og det at vi leier et lokale til det, er ikke for barna sin del, men oss foreldre. Da har vi et lokalet som er stort nok, vi har ikke så mye plass hjemme. Og der er alt lagt tilrette for barnelek, og vi trenger ikke bekymre oss så mye for at noen skal bli skadet, ødelegge noe osv. Også kan vi komme hjem til et ryddig og rent hjem etter barnebursdagen. Helt perfekt! Og vil ikke si at det er noe ekstravagant og superfancy greie med det. Hvis vi er heldig med været når det er sommerbursdag her i huset er vi ute på lekeplassen :)

Skrevet

Nå har jeg bare et barn på 4 år, men har vært i en del bursdager det siste året og jeg syns bursdagene er like fra jeg var lita. Jeg er forøvrig 33.

Ja, vi hadde sjørøvertema til 4-årsdagen. Og ja, jeg lagde sjørøverskip som nok kostet litt ja. Og vet du hva, det var så morro:)

Det verste av alt er nok at min egen mor bestandig lagde spesielle kaker til oss barna til bursdag. Har 2 brødre og for 29 år siden lagde hun jaggu sjørøverskip til min bror som ble 4 år;)

Skrevet

Hysteri?Jeg har enda ikke opplevd noen som er hysteriske i en bursdag, eller mens de planlegger. Eller har du mye erfarinf med tårer, skjelving, skriking og ukontrollert oppførsel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...