chill+enda en til Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Hei! Skrev et innlegg her for drøye to uker siden, da jenta vår på 7 mnd hadde blodtilblandet slim i diarén. Hun hadde da hatt diaré i noen dager, som startet etter en runde med omgangssyken. Hun har fortsatt diaré, til lørdag har det holdt på i tre uker. Jeg holder på å bli småtussete, for det blir endel bleier ila en dag. Ikke så mye bæsj hver gang, men gjerne med slim. Enkelte ganger er det kun slim. Vi har vært to ganger til legen med henne, tatt avføringsprøve som ikke viste tegn til noe spesielt. Hun får Ventoline og Pulmicort daglig, noe som hun fikk utskrevet i jula pga mulig astma utløst av virus. Iflg legen stod det ingenting i Felleskatalogen om diaré som bivirkninger av disse astmamedisinene, men vi ble enig om å kutte ut Pulmicort nå i en uke, for deretter å kutte ut Ventoline. Noen som har opplevd diaré av det langvarige slaget, som en mulig bivirkning av astmamedisiner?
It's all about me Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Diare og/eller slim i avføringen kan være symtom på cøliaki. Får hun glutenholdig grøt enda?
chill+enda en til Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2011 Ja, har ikke endret noe i kosten hennes. Hun får Hipp grøt og Hipp mme som vanlig. Snakket med legen ang cøliaki, da det har krysset mine tanker. Men han mente hun var for liten til det..?
It's all about me Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Feilen med dagens festleger er at 90% har null peiling på cøliaki. Å si at hun er for liten er helt på jordet, så lenge de har smakt noe med gluten i er ingen for liten til å få cøliaki. Min fikk diagnosen da han var 13 mnd, og da hadde han vært dårlig en stund. Da fikk han rekordhøye utslag, så det var ikke tvil engang. Ta det opp med legen en gang til om diareen ikke gir seg snart, og krev da iallfall en blodprøve. Men du kan også kjøpe en hjemmetest på apoteket, men ikke stol 100% på de. Den kan viste negativ selv om hun har sykdommen, men den andre veien derimot viser den ikke feil.
chill+enda en til Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2011 Takk, det skal jeg gjøre Sjekket grøten hennes, og den er glutenfri. Men, jeg kom på at hun har jo fått litt skive/skalk den siste tiden, så cøliaki kan vel ikke utelekkes helt da.? Forresten, stemmer det at når man har cøliaki, så vil "sporene" etter gluten sitte i kroppen i 100 dager etter siste inntak av glutenholdig mat?
It's all about me Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Nei det er ikke snakk om noe sporer som er det som utgjør noe. Når en med cøliaki spiser gluten ødelegges tarmtottene i tynntarmen. Går man over på glutenfri diett heles disse i løpet av kort tid, mye mindre enn 100 dager. Så ved den minste misstanke om cøliaki er det veldig viktig at en ikke tester glutenfritt kosthold da skaden repareres raskt og prøver i ettertid viser helt feil.
chill+enda en til Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2011 Ok, takk for svar Det blir nok en telefon til fastlegen på mandag. Igår fikk hun litt skive, og idag har diarébleiene kommet på rekke og rad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå