Gå til innhold

Assistent i barneskolen. Trenger litt hjelp. Rettigheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn med CP som skulle ha assistent på seg 100 % både i SFO og i skoletiden. Samme assistenten.

Vi har alltid fått unnvikende svar fra skoleinspektøren når vi spør om opplegget for gutten vår. Jeg klarte å få ett ja ut av henne rett før skolestart da jeg spurte henne enda en gang. Men veldig unnvikende fortsatt. De hadde ikke opplegget helt klart enda var alltid svaret.

Nå sier "assistenten" hans at hun er ikke gutten vår sin assistent!

Vi vet at hun er fordelt på 2 førsteklasser, men hun skulle og være assistenten til gutten vår.

Han er totalt avhengig av de timene med aleneundervisning de timene han har det. HELE 3 TIMER I UKEN! Han skulle hatt det hele tiden for det viser deg nå at det er KUN da han lærer noe.

Jeg vet jo at han har rettigheter her men finner det ikke på nettet.

Skulle så gjerne hatt noe å slå i bordet med. Og det skikkelig og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at din sønn har CP... Har du prøvd å ta kontakt med CP-foreningen? De har gjerne konkrete svar på dette og kan fortelle deg mer om hvilke rettigheter akkurat dere har : )

Lykke til! Håper inderlig at det ordner seg, for dette får faktisk skolen ekstra tilskudd til fra kommune...

Skrevet

Ja, jeg har akkurat meldt meg inn og fikk velkomstpakken i posten i dag.

Meget informerende bok. Min nye favorittbok.

Men jeg finner ikke noe om hvor mange timer han har rett på med assistent.

Skrevet

Har du ikke fått brev fra kommunen, ppt eller hvem som styrer med det om hvor mange timer han har fått invilget? Du må da ha fått NOE skriftlig?

Skrevet

Ikke om assistenten nei. Det har vi bare muntlig.

Vi har 3 timer med alene undervisning i uken. Og det er de timene som hav lærer noe på. Da sitter han i ro og klarer å konsentrere seg.

Ellers er han veldig urolig og trenger å bruke energien.

Skrevet

For å få assistent må det foreligge et enkeltvedtak fra ppt (jmf § 5 i opplæringsloven). Om skolen har lovet dette uten at det finnes noe enkeltvedtak har de ikke noe annet enn en moralsk plikt til å følge opp dette.

Du må ta kontakt med ppt for å finne ut hva slags rettigheter sønnen din har krav på. En diagnose utløser rettigheter, men det er ofte kommunens økonomi som styrer hvilke vedtak som faktisk blir fulgt opp....

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...