Gå til innhold

Sambo er irritert pa meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjore, vi flyttet sammen for en maned siden og det har vaert mye, jeg har itilleg blitt gravid noe vi begge er glad for, vi har vaert sammen lenge og planlagt det aa bo sammen noye.. Sambo er en mann som er en perfeksjonist av seg, han har add og liker aa styre folesene ved aa rydde osv, han liker at huset er reint osv. Han er bekymret fordi han mener jeg er litt slakk med a rydde huset, men det gjor ikke noe for ham men jeg har ikke akkurat vaert saa aktiv hjemme i huset enn aa lage middag hver dag siden jeg er gravid og sliter med aa vaere kvalm.. Han vet ogsa at jeg er litt hyperkonder, og tar ikke det med at jeg er kvalm saa alvorlig.. Jeg blir veldig sliten fordi jeg sliter med ekstremt hodepine + kvalme 24 timer dognet og orker ingenting... Her som vi bor er det ikke vanlig at kvinenr sykemelder seg naar man er gravid og kvalm, man jobber uansett om man er syk eller daarlig ( vi bor i England )

Og jeg er sa lei meg fordi jeg orker ingenting, er kvalm og vet ikke hva jeg skal gjore.. Er han uforstalesefull eller er det jeg som er lat ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet jo selv om du er lat eller ikke. Gjør du så mye som du orker eller utnytter du situasjonen du er i? Du er den eneste som kan vite det.

Om du sliter med svangerskapskvalme så er det en reell grunn til å ikke gjøre så mye husarbeid; eller det var iallefall det for meg. Jeg kunne ikke gå nært kjøkkenet, og det å bevege meg gjorde meg kvalm. Det er ganske vanskelig for menn å forstå dette, men du kan jo prøve å forklare hvordan du føler deg. Mannen min fikk en bok i julegave om det å bli pappa, og der stod det at svangerskapskvalme kunne sammenlignes med det å være fyllesyk.. bare at det ikke går over. Prøv å sette ting i perspektiv.

Skjønner det er vanskelig med en mann som har slike holdninger, men det eneste du kan gjøre er å prøve forklare hvordan du har det.

Skrevet

Jeg husker hvordan jeg hadde det og må si at han er lite forståelsesfull.

Tror ikke man trenger å sykemelde seg, men man trenger mye mer hvile i hverdagen. Jeg lå på sofaen mnd 2, 3 og 4 av svangerskapet når jeg var hjemme og hadde ingen aktiviteter utenom jobb.

Du må nok snakke ordentlig med ham. Si at du nok ikke er så ordentlig som ham og at du muligens er litt hypokonder, men du blir helt satt ut av svangerskapet og håper at han kan hjelpe deg ved å ta deg seriøst når du sier at du er sliten.

Det er helt vanlig at du har det sånn og jeg mener at det er kroppens måte å si ifra om at man skal ta hensyn til seg selv på en annen måte. Prøv å spise og drikke sunt og godt og hvil så mye du kan :-) Det går over, når jeg bikket 4 mnd ble jeg den kule spreke gravide som hadde masser av energi!

Skrevet

Jeg har provd aa forklare han, han hadde snakket med sin soster som ikke var trott eller noe i det hele tatt og det gjorde meg saa forbanna, for alle er ulike.. Han skjonner virkelig ikke, og jeg blir helt utmattet av aa diskutere dette med ham.. han er snill, hjelper meg ellers men sa blir han "frustert" fordi jeg ikke gjor noe i huset og lurer pa om jeg e sann.. Jeg gjor sa mye jeg kan, vasker opp, lager middag hver dag, henter ungen hver dag men for oyeblikket er jeg hjemme og jobber hjemmenifra og noen dager far jeg gjrot mer enn andre...

Mens han er en arbeidsnarkoman og herregud sa mye han far gjort i lopet av en dag, jeg kalrer bare ikke aa leve opp til a gjore like mye som han hver dag...

Skrevet

Synes generellt at man ikke skal forvente at andre er som en selv.. så jeg ville snakket alvorlig med ham om det igjen. Ba∂e på generelt grunnlag og i forhold til at du er gravid. Jeg mener hvor hyggelig er det å skulle hjem til "stress", der man må bevise at man gjør nok hver dag.

Hvis du vasker opp, lager middag, følger og henter i barnehagen, hva gjør han?

Skrevet

han jobber fra 8til 5 hver dag itilleg til det vi gjor sammen her hjemme ( jobber med en nettbutikk) saa rydder han vasker opp etter middag, leker mye med datteren, jobber fram til 11 pa kvelden, om helgene vasker ha alle klaerene, stryker klaerene og stovstuger gulvene ( jeg vasker) han liker generellt a holde alt ryddig hele tiden... Men ellers er han ikke "sint" men bare frustert over og bekymret om det skal vare smarotete i huset hele tiden.. Han sier ha ma laere seg a slappe av, og det er vanskeligf or ham ogsaa.. jeg er veldig "laid" back og sier, vi kan ta det senere, men ha liker ikke a utsette ting

Skrevet

Ok, så generelt så er det hans problem og ikke ditt :-) Han har et problem med at det ikke er strøkent. Jeg ville hatt veldig tydelige avtaler på hvem som gjør hva og også diskutert hva som er viktig og ikke fullt så viktig. Å skulle ha det strøkent hver dag med små barn kan bli et ork hvis begge jobber og dere har små barn.

Selv er jeg kaot... har blitt mye bedre etter at jeg traff min mann, men det flyter litt ut i perioder der jeg jobber ekstremt mye. Har sagt at han kan beklage seg konkret, men sånn generell misnøye kommer ikke til å hjelpe, da jeg coocoon`er meg og blir totalt ineffektiv.

Orden er nok vanskelig i et forhold der man er veldig forskjellige. Tror det er viktig å snakke endel om det i begynnelsen av samboerskapet og søke løsninger som begge kan leve med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...