Gå til innhold

Baby og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og har en liten tispe på er år. Hun er veldig bortskjemt og sover i sengen vår hver natt. Er den noen som vet om det blir et problem når beibien kommer, med tanke på hygene og slikt, eller om de fint kan ligge i samme seng? Beibien skal ha sin egen seng, men kommer jo oppi og ammer ganske ofte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EN ting er hygiene, og man vet jo aldri i forhold til allergi osv. Men det jeg ville være like bekymret for er sjalusi. Vi hadde ei tispe på ti da vi fikk forrigemann og selv om hun var den mest stabile, snille og omsorgsfulle hunden jeg har kjent, måtte vi passe veldig på henne i forhold til babyen, for hun var tydelig sjalu på den.

Mulig vi tok det lit langt, men vi passet på at hunden hadde sine soner og babyen sine. Jeg forlot ikke babyen ute av syne et sekund, for da var bikkja der og snuste på ham. Så det kan være lurt å etablere noen nye rutiner for hunden og hvor den får være, FØR babyen kommer.

Skrevet

Jeg har en dalmatiner hannhund på 40kg og en katt. Det har gått kjempefint og over all forventning og ha baby og hund og katt sammen.

De tilpasser seg hverandre på en utrolig fin måte. Nå er de bestevenner.

Jeg ville sluttet med å ha hunden i sengen allerede nå. Slik at det ikke oppstår sjalusi når babyen kommer. Samt de første ukene bør det være så rent som mulig rundt den.

Skrevet

Vår "første" baby er ei tispe som var såvidt et år da jeg ble gravid med første mann. Vi la om rutinene allerede da, null hund i senga og vogga osv sto fremme en stund så hunden ble vant til det. Når babyen da kom, så hadde hunden glemt alt om soving i senga, så det var aldri noe problem.

Sambo tok med den første lua hjem til hunden, med blod og gørr på ;) Hun snuste lenge på den, så var det liksom greit! Hun var med på badet og skiftet, og satt ved siden av babyen som ble ammet og kost osv. (Har ei lita Gordon Setter-tispe på under 20 kg, så hun tar ikke hele fanget!:))

Vi har jo fulgt med, de var aldri i samme rom alene og er det sjelden nå også. Man vet aldri, selv om jeg stoler 99% på hunden.

De er verdens beste venner nå etter 3 år, og har så stor glede av hverandre!!

Legg litt jobb i å etablere lure rutiner og vaner allerede nå, det kommer dere til å være glade for når babyen kommer :)

Skrevet

Hei! Er helt enig i innleggene over her om å legge om vanene allerede nå. Hadde selv en et år gammel gordon setter da vi fikk vårt første barn. Han var aldri i senga vår og var vant til å ha sine plasser i huset. Da vi kom hjem fra sykehuset lot vi han snuse på babyen og han la seg så fornøyd ned ved siden av oss. Han fikk fortsette i sine rutiner og babyen var aldri noen trussel for han. Han likte å ligge i nærheten av der babyen var for å passe på, men rørte den aldri. Lot aldri hund og barn være alene sammen uansett hvor mye jeg stolte på hunden! I dag (eldste gutten vår er 6 år) er hunden og barna våre nært knyttet til hverandre og han passer fortsatt på dem. Har de lagt seg går han og legger seg i gangen på utsiden av rommene:)

Blir litt langt dette her, men vil bare fortelle om hvor fint barn og dyr kan ha det sammen når alle har sin plass og kan leve i samspill i steden for å kjempe mot hverandre.

Har et vennepar som dessverre opplevde det motsatte. De hadde en liten hund som var vant til å være i sengen deres. Da babyen kom følte den seg tydelig truet. En morgen da babyen lå i foreldresengen sammen med hunden (på hver sin side), hoppet hunden uprovosert til og bet babyen i ansiktet. Babyen var da 1 mnd gammel... Det gikk heldigvis bra med babyen,men hunden ble omplassert. De torde selvfølgelig ikke å ha den i huset lenger.

Lykke til med baby og hund! :)

Skrevet

Høres ut som at det kan være lurt å legge om vanene ja. Får vell begynne nå da.. Bare syntes synd i vofsen som blir kastet på gulvet. Men er vell bedre å være på den sikre siden. Var lurt det med å ta med litt babytøy hjem så hunden får snuse litt og:) vi får satse på at de blir verdens beste venner:) Takk for svar!

Skrevet

Jeg har selv hund, så lurer litt på det samme. Men jeg er ikke så redd for dette med sjalusi, det tror jeg heller er unntaket. Hunder er fra naturens side flokkdyr, og vil normalt ta imot nye medlemmer i flokken. Min hund danner flokk veldig fort, han knytter seg til alle han møter etter hvert, og når han ser kjente igjen er det ingenting som gjør han så lykkelig. Men jeg tror ikke jeg ville hatt hunden i sengen sammen med babyen. Nå er min 35 kg da, men jeg tror heller ikke jeg ville hatt det med en liten hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...