Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Jeg er 28 uker gravid med mitt tredje barn. Har en kronisk sykdom som har gjort at jeg ved de to første graviditetene har vært sykemeldt hele svangerskapet. Dette hadde å å gjøre med at jeg jobbet nattstilling den gang. Har vært ganske frisk og rask hver gang jeg har gått gravid, men nattjobbing er ikke det beste for meg akkurat da. I dette svangerskapet jobber jeg 60 % på en privat klinikk som sykepleier...er superfornøyd og trives veldig godt. Arbeidet fungerer fint selv om jeg er gravid, MEN...jeg får ikke sove om natta pga stiv og vond rygg. Dette gjør at jeg går rundt som en zombie om dagene, og jeg føler det begynner å bli forferdelig slitsomt. Det hjelper lite å legge seg tidlig en kveld, for etter 1,5-2 timers søvn våkner jeg med stiv rygg og må sitte og krumme ryggen for å "tøye" den. Jeg har heldigvis min fastlege i ryggen - og hun sier at alt er opp til meg å bestemme hva jeg føler er riktig for meg nå. Hun syns det er kjempebra at jeg har klart å jobbe så lenge som jeg har denne gangen Det er godt å høre! Min mann forstår ikke helt problemet mitt, føler jeg...han mener jeg bør fortsette å jobbe de tre dagene i uka, og heller være flinkere til å ta det med ro hjemme...ikke styre og stresse med alt av husarbeid og sånn...det løper ikke avgårde! Jeg føler kanskje ikke han helt ser mitt poeng...han ligger jo og sover alle de gangen ejeg sitter og strekker på ryggen og ikke får sove, liksom. Så har jeg litt sårlig samvittighet for de på jobb...de holder på å få inn vikar for meg siden jeg skal ut i permisjon, men har ingen til å overta for meg om jeg skulle bli sykemeldt nå. Jeg vurderer om jeg skal tenke på å redusere til 50% stilling i en overgang å se om det kan fungere bedre? Men syns det er vanskelig å sitte å syte og klage til arbeidsgiver... Off, ble langt og kjedelig dette her - men har dere noen synspunkter?
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Går det evt ann at du får deg en massasje time etter jobb? For å myke opp ryggen? Jeg har motsatt problem, jeg for vondt av å sitte, er fulltidsstudent, så sitter jo mye. Da er det deilig å få lagt seg. Du er absolutt ikke sytete, du trenger da søvn! Hallo...
Ettervinterkommervår Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Synes ærlig talt at hensynet til deg og din helse er det viktigste, og det høres ikke godt ut slik du har det. Du skal kunne fungere hjemme også, ikke bare når du er på jobb. Høres trolig kynisk ut, men det er ikke ditt ansvar å sørge for at arbeidsplassen har vikar, det er deres ansvar. Nei, helse og barn og familie først. Sykemeld deg dersom du opplever at du har behov for det! Dersom du ikke føler at det har stort for seg kan du jo begynne å jobbe igjen. Evn gradert sykemelding hvis det hadde hjulpet deg nok. Lykke til!
Pigalopp:-) Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Hvor mange barn har din mann båret fram?? Det er noe med det å gå i andres sko for å vite hva man snakker om... ;-) Du syter ikke syns jeg - men sikkert vanskelig for han å sette seg helt inn i din situasjon... Og ingen er uerstattelig på en arbeidsplass heller :-) Lykke til!
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Hvorfor kan du ikke jobbe natt? Om man er vant til det så er ikke natt farlig når man er gravid. Er selv gravid med tulle 3 jobber fortsatt 100 prosent på bolig med tunge beboere. Jeg tar det heller med ro hjemme. Personlig selv om jeg har litt vondt i bekken kynnere og er litt sliten så ser jeg ikke det som noe grunn sykmelde meg. Får heller slappe av mer når jeg kommer hjem.
NostraStoria Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Virker som HI kanskje er litt dårligere enn deg 2 prinsesser? Litt vondt i bekken er nok ikke det samme som kronisk sykdom. Hvis HI er dårlig og snakker med legen sin ang sm, så skal hun absolutt ikke ha dårlig samvittighet for det. Arbeidsplassen finner alltid en løsning, og dette er ikke noe arbeidstaker skal bekymre seg over.
Alvorlig Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Syns ikke du er sytete, suns du har vært flink som har klart deg så langt ut i graviditeten, jeg! Tror jeg ville snakket med arbeidsgiver om problemene, sannsynligvis kan de få inn vikar for deg tidligere enn planlagt hvis du blir nødt til å sykmelde deg. Men vet du hva ryggplagene dine skyldes? Jeg har hatt samme plagene og etter MR så fikk jeg diagnosisert Behkterevs. Det er ikke dermed sagt at du har det, men plagene hørtes kjente ut. Uansett, rådet mitt er å snakke med arbeidsgiver. Min erfaring er at med tillit og åpenhet, så skapes gjerne løsninger som en kanskje ikke først hadde tenkt på:-)
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 30. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 30. januar 2011 Tusen takk for gode og støttende svar, dere Det er godt å bli backet opp litt! Ryggplagene mine kommer kun i forbindelse med svangerskapene...men denne gangen har de kommet sent og sterke når de først kom. Også er det kun om natta, så virker som at de kommer når kroppen har ligget i samme stilling over lengre tid (2timer)...da må den krummes og tøyes liksom. Den kroniske sykdommen jeg har er revmatisk...så det er klart at den kan gjøre det hele verre...pluss at psykisk stress/påkjenninger kan forverre det hele. Så jeg tror nok ikke trøttheten hver dag gjør det hele noe bedre...blir sånn en sirkel hvor det er lite å gjøre noe med det. Må prøve å være flinkere å slappe av på dagtid...prøve å få meg noen halvtimer på sofaen av og til, for eksempel. Derfor tror jeg nok min lege har rett som sier at det kan være lurt å prøve å redusere arbeidsdager pr uke i første omgang. 2 prinsesser...det er ikke alle som passer til å jobbe natt...jeg klarte det i 3 år...deretter fikk jeg rett og slett ikke sove etter vakt, og da sier det seg selv at det ikke går! Trodde dette var en ganske utbredt og kjent "årsak" til at enkelte faktisk ikke makter å holde på med nattevakter i lengda. Men det er jo supert at det funker for deg - for det trengs jo!!! Får ta meg en prat med arbeidsgiver på tirsdag...selv om jeg syns det er vanskelig å ta opp slike ting og ikke liker å ikke strekke til og virke klagete. MEN denne gangen er det ikke bare meg å ta hensyn til, nei - jeg har lillesnuppa inni magen å ♥ Takk igjen alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå