Gå til innhold

Noen som virkelig gleder seg til fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen der ute som bare tenker positivt om den kommende fødselen?

Jeg kan vel si jeg grugleder meg - men det er mest gleding:) Min første fødsel (sept'09) gikk veldig greit. Hadde supergod effekt av epidural (smertefri) og etter 15 min med pressrier var veslemor ute. Nå skal jeg føde på den lokale fødestua - og må klare meg med lystgass og akupunktur dersom jeg trenger smertelindring. Er jo litt spent på hvordan det skal gå! Men samtidig gleder jeg meg til å føde i rolige omgivelser, der jordmora har veldig god tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min forrige fødsel var en mislykket igangsetting som endte i KS. men hadde kraftige rier i ca. 8 timer så jeg vet hvilken smerte vi snakker om når det gjelder rier i det minste.

Alikevel er jeg veldig forventningsfull og gleder meg til å oppleve fødsel igjen. Jeg stiller med blanke ark og har lagt bak med den dårlige opplevelsen sist.

Jeg ser jo det at mange har ulike fødsler fra gang til gang, så jeg håper derfor at sjansene for en bra fødselsopplevelse er gode denne gangen ;)

Lykke til på den lokale fødestua, de sies jo at 2.gang er enda lettere enn den første, så da bør jo dette gå supert :)

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Er førstegangs, og har kun positive tanker ang fødselen. Vet jo fra for tidelig fødsel at det er snakk om smerter, men ser bare på det som en naturlig del av prosesen, fødselen er jo en del av det å få barnet :)

Har bestemt meg for at den første fødselen skal være så naturlig som mulig, og vil derfor ikke ha epudral. Mange rundt meg ser på meg som om jeg er gal når jeg sier det, men, før i tiden hadde de ikke slike lindringer, der måtte de bare presse ut ungen, samme pokker hvor mye smerter de måtte ha. Og ja, jeg er kanskje litt gal, men jeg vil gjerne oppleve en slik fødsel, er jo forberedt på å få noe smertelindrende om jeg får smerter som gjør meg ukonsentrert når fødselen er i gang, men håper på å klare det uten :) Forbereder meg psykisk/mentalt på det nå, har jeg gjort i ca 2 månder nå :)

Skrevet

Jeg gleder meg!! Med hånden på hjertet, selv om jeg vet det er knallvondt mens det står på. Første fødselen var temmelig vond, under 6 timers varighet, uten annet enn lystgass under de 15 minuttene med pressrier.

Men herreguuuuud, for en fantastisk nydelig opplevelse!!!

Jeg tenker nå, som sist, at jeg tar det som det kommer ang smertelindring. Jeg er ikke Hulken, så hvis jeg føler det er helt uoverkommelige smerter så er det ingen nedtur for meg å få epidural. Men jeg håper jeg klarer meg uten.

Badekar lindret utrolig godt helt frem til pressriene sist, og da måtte jeg over på fødestua. Så denne gangen håper jeg kanskje jeg kan føde i vann, ihvertfall ligge lenge i badekaret. Hvis jeg rekker.. Håper det ikke går så mye fortere enn sist, det varte akkurat passe lenge! :)

Også har vi en times kjøretur til føden, så en 2-3 timers fødsel har vi egentlig ikke tid til hvis vi skal få levert storesøster hos svigers i tillegg..

Nei, jeg gleder meg virkelig til å føde mitt andre vakre barn <3 Men er glad jeg ikke vet på forhånd hvordan det blir ;)

Skrevet

Gleder meg. Kan knapt nok vente på at det skal starte!

Har en uke til termin, håper bare at det starter med rier og ikke at vannet går (hodet er ikke festet, så om vannet går så kommer jeg til å bli stressa fordi jeg da må legge meg ned).

Første fødsel startet med rier rundt kl 23, ungen var ute halv elleve neste formiddag. Altså 12 timer. Regner med denne fødselen blir noe kjappere, 6-8t kanskje.

Hadde lystgass sist, men får ikke det denne gangen. Sykehuset har ikke det tilbudet lenger. Litt spent på det da jeg hadde god effekt av den.

Er åpen for smertelindring, men planlegger ingenting. Tar det som det kommer.

Skrevet

Ja, jeg gleder meg faktisk veldig!

Forrige fødsel (2008) varte 3,5 time, var veldig intenst mens det stod på, men en flott opplevelse og takket være så rask fødsel var jeg raskt på beina og i fin form med en gang etterpå :) Håper jeg får en like grei fødsel denne gang, men den kan godt vare litt lenger for det var innmari intenst å ikke ha pauser mellom riene :)

Men, ja, jeg gleder meg! Det er en fantastisk opplevelse å føde barnet sitt selv om det er smertefullt der og da, så er det "gode" smerter fordi det fører med seg det mest fantastiske i verden!! :)

Gleder meg, og håper det snart er min tur! :D

Skrevet

Jeg har hele tiden hatt en avslappet forhold til födselen. Er förstegangs og vet ikke hva jeg går til. Skjönner at det er vondt, men man har vondt av en grunn..og resultatet er jo en vakker jentebaby. Og for hver rie er jeg närmere henne.

Men de siste 2 dagene merker jeg faktisk at panikken begynner å komme. Mulig fordi det faktisk närmer seg.. så jeg håper jeg klarer å komme meg til den "sinnstemningen" jeg hadde för. Har allerede hatt 3 episoder med veer som har gått over. JM på sykehuset trodde faktisk födselen var igang, da jeg hadde tette veer på ctg. Vi dro hjem og tenkte "endelig". men etter 23 timer stoppet det opp.. slitsomt!

så tror dette har värt med på å prege litt av den angsten jeg sitter med nå. Men ja, jeg gleder meg til å ha henne her.. bare ikke til timene för :P

Skrevet

Grugleder meg på en måte ;)

Har to svangerskap bak meg som var helt forskjellige.

Med førstefødte så slet jeg med å få åpning å fikk epidural av jordmora for å slappe litt av før dryppet kom for å forsterke riene, mens med andre frøkna hadde jeg en intens fødsel uten noen smertelindring som varte i ca 4 timer fra jeg ble skrevet inn på sykehuset.

Denne gangen tar jeg det som det kommer med tanke på eventuell smertelindring, men jeg gleder meg såååååå til å holde skatten min i armene mine. Nyte barsel tiden med lukta av baby igjen, gå lange turer med ungene sammen :))))

7 uker to go men håper lille snusmumrikken kommer før det daaaa :0PPPPP

Skrevet

Du klarer det nok helt fint uten epidural! ;) min "søster fødte første barnet hjemme og hadde rier nesten et døgn før en stor gurr på 4 kg kom, og hun tok 1 paracet og akupunktur..

Lykke til! ;D

Skrevet

Den ble lagret på feil sted! :(( var til Lille dina..

Skrevet

Jeg gleder meg, men håper det går fortere enn sist! fikk første i juli 09, og det startet med masrier osv i uke 33, i uke 34 hadde jeg 1 cm åpning og uke 35+6 gikk vannet 09.30 på morgenen,på sykehusdoen :P (hadde vært på observasjon pga masriene over natten) jeg fikk dra hjem på perm, men var tilbake ca halv 1 for da var det så vondt å den 20 min kjøreturen til sykehuset (var innom byen å handla energidrikk først:p) var gaanske jævli da jeg fikk rier i bilen å lå å vrei meg alle veier:p

hadde veldig vonde rier, men de ble ikke så goe på åpningen så på 4 cm ble det bestemt at nå skulle jeg på fødestue,fikk epidural på 5cm (tok lang tid dit) å bestemt at jeg skulle sove en times tid når/om epiduralen funket..Det gjorde den,så vi fikk alle slappa av litt,før jeg skulle få drypp..etter 1 å en halv time fikk jeg dryppet å da fikk jeg DE riene, men vondt var det ikke..så 03.48 var lillepia ute:-)

dro hjem etter 3 dager, men skulle ønske jeg var en dag ekstra, for jeg slet litt med rett ammeteknikk.

Men håper fødselen nå varer mindre enn 17 timer altså..det var braa slitsomt sist..men..jeg GLEDER meg!

Skrevet

Jeg gjorde det... Helt til jeg begynte å følge med på Jordmødrene på Nrk og fikk en liten påminnelse om hva jeg faktisk skal..;) hehe:)

Men de to første fødselene gikk veldig fint, så velger å tro att det går like bra denne gangen...:) Jeg gleder meg uansett mer enn jeg gruer meg...:)

Skrevet

SÅ DEILIG Å LESE, DAMER!!!

Synes bare det er så godt at det er noe annet enn skrekkhistorier der ute. Jeg har hatt to kjempefine fødsler, hadde tenkt å ta all smertelindring jeg kunne få, men det trengte jeg aldri på når det kom tilk stykkket. Gikk fort og fint, ingen sting og i god form etterpå. To kjempeopplevelser, faktisk! Selv om det er vondt og tungt mens det står på, er det noe med alle klisjeene også... man kjenner litt på urkreftene sine og at dette er noe kroppen faktisk kan helt av seg selv.

Lykke til, alle sammen! Måtte dere få drømmefødsler, alle sammen! Og til dere på førstereis: Veldig lurt av dere å ha et åpent sinn! Jeg tenkte første gang at "jeg skal ta imot all hjelp og dop jeg tilbys, prøve å lytte til jordmora og ta det som det kommer". Det funka kanon!!

Skrevet

JA!! vi må slutte å tenke så negativt om fødselen. i mitt hode gjør det bare ting verre. Visst kommer det til å gjøre vondt, men hva så?! har ikke kvinner kommet seg gjennom dette i all tid?

Har veldig gode erfaringer fra tidligere fødsel. Hadde ikke noen form for smertelindring, hele fødselen tok rundt 9 timer. Håper så klart at denne skal bli akkurat likedan, men forbereder meg på at det kan bli verre. MEN, likevel går jeg ikke rundt å gruer meg, engster meg eller tenker mye på det. hva godt kommer ut av det da egentlig?

Skrevet

jeg er veldig spent hvertfall, om jeg gleder meg til smertene det vet jeg ikke, men jeg er spent på om jeg takler det bedre denne gangen, og om jeg klarer å jobbe med riene istedet for mot dem. jeg gruer meg mest til pressingen for synes det ble litt traumatisk opplevelse sist fordi det måtte utføres i all hast med tang, men ellers så er det en spent gledes følelse i kroppen :-) også GLEDER jeg meg til alt er over og jeg ligger med snuppa på magen :-)

Skrevet

Jeg er førstegangs så har ikke noe erfaring på dette, men alle spør hele tiden om jeg gruer meg. Men helt ærlig gleder jeg meg til denne opplevelsen! Dette er spennende og jeg tror det blir en fantastisk opplevese og erfaring på tross av store smerter.

Men det som kommer etterpå er så fantastisk stort så der er der mitt fokus ligger! <3

Skrevet

Dette blir min første fødsel så jeg gleder meg, jeg vet jo ikke hva jeg går til så hvorfor skal jeg grue meg til noe jeg ikke vet hvordan føles?! da kommer det hvertfall til å bli vondt om jeg skal ha den tanken i forkant.

det skal bli godt å bli ferdig, har hatt bekkenløsning fra uke 12 ca..

har hele tiden hatt lyst til å føde i vann, men nå er jeg litt mer usikker..tar det som det kommer! håper bare ikke jeg må gå så lenge over tia at de må sette meg igang.. mens termin 1 feb og UL termin 11 feb.. håper hun kommer snart :)

Skrevet

Jeg er førstegangs og gleder meg også! Det blir veldig spennende å se hva som bor av krefter i kroppen. Kroppen min har tatt seg så fint av fosteret, så å få henne ut skal jeg vel også klare :)

Jeg har i utgangspunktet tenkt å klare med uten medikamentell behandling, men er veldig positiv til bevegelse/bytte stillinger og vann. Så får vi se hva som nytter når det kommer til stykket.

Forresten veldig bra tråd! Blir glad av å lese hvordan folk forbereder seg på en positiv måte.

Skrevet

Titter innom fra Småtroll, synes tråden var så fin :)

Det er bare to måneder siden jeg fødte, så det blir nok en stund til neste gang, men ville bare slenge meg på og si at fødselen til Påsan (uten epidural) er det flotteste og mest intense jeg har opplevd! Jeg syntes det var noe jævla herk å gå gravid, men jeg hadde gladelig født om igjen i dag hvis det hadde vært nødvendig :b

Skrevet

Til tross for en lang og vond førstefødsel, så finnes det ikke annet enn forventing, spenning og glede knyttet til denne =)

Min første fødsel varte i omtrent akkurat 24 timer fra jeg fikk første ria og til snuppa mi var ute. Jeg fikk konstante maserier under fødselen fordi snuppa ikke ville ligge stille med hodet. Jeg var også uheldig i forhold til anestesilegen og epiduralen. Det er ingen tvil om at jeg trengte epidural, men anestesidama kunne jeg godt klart meg uten! Det var ei utenlandsk megge som ikke hadde peiling på hvordan man forholder seg til en dødsliten fødende kvinne som ikke har pause mellom riene..! I tillegg klarte hun å sette epiduralen feil første gangen, slik at den ikke virket som den skulle. Da hun måtte komme tilbake andre gangen spurte hun meg: "Si meg... Har du alltid hatt så lav smerteterskel?" Jeg kommer, med hånden på hjertet, aldri til å glemme det! Jeg måtte også få hjelp av vakuum for å få ut snuppa mi, bare fordi hun ikke ville ligge stille og hjelpe til (et vedvarende personlighetstegn ser det ut til =P). Men etter et par timer med pressrier kom verdens herligste lille skapning ut og hun hadde tydeligvis mye hun skulle ha sagt allerede før hun var helt ute =)

Denne gangen håper jeg at fødselen går litt raskere og at jeg slipper epiduralen. Men jeg er også forberedt på å ta i mot den hjelpen jeg eventuelt trenger under veis. Det viktigste er at lillegutt kommer ut og hilser på oss =) Har termin i morra og jeg gleder meg veldig til det setter i gang for fullt her!

Skrevet

Så fint å lese slike innlegg:) Kjenner jeg gleder meg enda mer til fødselen nå! Og for tida koser jeg meg med hver episode av "jordmødrene" - synes det er en nydelig serie! Blir så utrolig rørt hver gang det nyfødte barnet kommer ut.. Gleder meg såå til det blir min tur!

Skrevet

Jeg lever på uvitenheten til en førstegangsfødende, og gleder meg bare til fødsel (lykkelig uvitende om hvor vondt dette blir hehehe).

Har hatt modningsrier i 2 uker, har 3 cm åpning og 1 cm igjen av mormunnstappen (altså nokså moden nå).

Til nå har det ikke vært smerter mer enn menssmerter, så det er jo null problem.

Har også blitt tøyd 3 ganger av jm (må settes igang over helgen dersom jeg ikke føder, derfor jeg blir strippet for å få litt fortgang i sakene slik at det starter av seg selv i helgen siden jeg er så moden). Hadde hørt at tøying skulle være fryktelig vondt, men for min del var heller ikke dette mer vondt enn vanlige menssmerter=)

Så til nå er jeg veeldig fornøyd. Gleder meg veldig, veldig til fødsel og lurer fælt på hvor vondt dette blir når de skikkelige riene setter igang =)

Lenge leve uvitenheten hehehe =)

Skrevet

Jeg har KUN gledet meg til nå, nå gruer jeg meg litt til smertene og. Men hovedsaklig gleder jeg meg, er en fantastisk opplevelse:)

Skrevet

Eg gleder meg til å bli ferdig eg. Ca 4 veker igjen av svangerskapet. Kan jo sikkert legge til 2 veker og. Går som oftast 2 veker over tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...