Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Slik jeg har forstått så KAN man ha vanlige menstruasjoner, selv om man har PCOS? Begynner å bli fryktelig bekymret.... Er liksom så mye som "stemmer" ang. diagnosen. Håper jeg tar feil, men... Er ikke det man vil oppdage når man er 21 år...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Jeg hadde vanlig mens så lenge jeg ikke var overvektig, med en gang jeg tippet BMI på 30 så ble mensen ustabil. Hvis du mistenker PCOS tar du en tur til en gynekolog, han tar ultralyd av eggstokkene og finner fort ut om du har cyster eller ikke. Samtidig tar han blodprøver som vil slå ut på ustabile hormoner hvis du har PCOS.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Jeg har en venninne som har regelmessig mens. Og hun går på metformin ja.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 jeg hadde regelmessig mens hele tiden.. bestill time hos gynokolog så fort som mulig;) jeg fikk metformin etterhvert (gikk opp 20 kg og veide 75 på mitt meste) men hva som er kriteriene for å få det vet jeg ikke helt. det kan du også spørre gynokologen om hvis det viser seg at du har pcos. etter 4 mnd med metformin var jeg nesten kurert og ble gravid;)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Metformin brukes av overvektige for å få ned blodsukkeret trodde jeg, mulig jeg har gått glipp av noe. Har PCOS og aldri fått tilbud om medisiner.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 jeg hadde pcos og fikk både metformin og pergotime selv om jeg ikke var overvektig men hadde gått opp mye i vekt. .men jeg måtte spørre..metforminen hjalp mye på cystene også!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 var det mens du prøvde å bli gravid?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Er det lurt å ta en måned med el-testing først? (før jeg kontakter lege) Så jeg har noe å "slå i bordet med"? HI
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Har du mange av "bivirkningene"? Økt hårvekst, overvekt, kviser... Men man kan ha PCO/PCOS uten "Bivirkninger" også. Bare cystene.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Har litt hårvekst i ansiktet (veldig "dunete" lyst og mørkt) Jeg har ca 10/15 kg for mye (vekta begynte å øke etter jeg ble ca 16 år) Har kviser så og si hele tiden, ikke kjempe mange, men ofte store, vonde beist! Har forresten lange svarte hår på leggene, dersom jeg ikke fjerner de ofte.... Ligner litt på mannehår?:s Har hatt regelmessig mens, etter at jeg sluttet på pillene (les: cerazette) Hadde ikke mens, da jeg gikk på de... Har ikke kjent el-smerter etter at jeg ble "prøver" men i min pure ungdom, kunne jeg kjenne el-smerter, og merket det på slimet... Nå har jeg ikke antydning til el-slim... Flere symptomer jeg burde se etter? :s HI
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 metformin brukes både av folk med diabetes type 2 og kvinner med PCOS. PCOSere tror jeg bare får metformin dersom man er overvektig, eller planlegger barn (i mange tilfeller fremkaller det eggløsning). jeg har PCOS, ikke regelmessig menstruasjon og er ikke overvektig. jeg får ikke metformin. Jeg prøvde metformin en gang for å fremkalle eggløsning da jeg ville bli gravid, men etter tre mnd viste det seg at det ikke var effektivt for meg og at jeg måtte operere. det funket! har fremdeles PCOS, men er ubehandlet da jeg ikke ønsker meg barn igjen akkurat nå.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #13 Skrevet 27. januar 2011 ja til deg over hvis det var meg ang metformin og pergo du mente, det var mens jeg prøvde å bli gravid. var først da vi fant det ut=/
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 Sukk... Håper at mistankene mine er feil... HI
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 Man må ikke være overvektig for å få metformin :-) Det funker like bra på normalvektige som på overvektige! Jeg fikk ikke metformin av fastlegen min pga alderen min ( 23 år ) Men, holder en knapp på gynekologen jeg skal til. Mulig denne legen har større forståelse for temaet :-) Lykke til, dette er ikke verdens ende :-)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 Bruker man metformin for å lettere få eggløsning å bli gravid? Det forklarer hvorfor legen min aldri har nevnt det, jeg fant ut at jeg hadde PCOS etter vi fikk babyen vår og det har aldri vært aktuelt med flere barn. Vi ble gravide 3 måneder etter jeg sluttet på prevansjon og legen sa at det var ren og skjær flaks pga store cyster i egglederne og hormoner som levde sitt eget liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå