Gå til innhold

Til dere som har født flere ganger. :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødselen min gikk greit forrige gang. Selvfølgelig vondt, men gikk ganske fort til å være førstegangs.

Spørsmålet mitt er om dere hadde relativt like fødsler?

Kjenner jeg begynner å grue meg litt... Redd for å få et stort barn, revne fra ende til annen osv.

Takknemlig for svar!

(Selv om det ikke finnes noen fasit på hvordan en fødsel blir da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødsel nr 1 gikk greit, men jeg fikk litt småpanikk av smertene og klarte ikke å puste ordentlig. Fikk heller ingen instruksjoner i hvordan puste ordentlig, så den føltes nok verre enn den var. Varte ca 15 timer... Med nr 2 så slet jeg med lungebetennelse og bronkitt, hadde masrier i et døgn, men når ting virkelig startet tok det faktisk bare 2.5 timer før knerten var ute. Klarte å puste bedre den gangen, og selv om jeg var helt utslitt før det hele startet gikk det jo veldig greit. Godt det gikk såpass kjapt;) Men jeg må jo si at jeg gruer meg en del til denne gangen, altså... Håper det blir en god opplevelse og at fødsel nr 3 ligner nr 2. Denne gangen har jeg nemlig tenkt å være frisk under fødsel, slik at jeg har energi til å jobbe med riene og puste skikkelig under hver ri. Men, ja, gruer meg til smertene og evt revning osv, men prøver å skyve akkurat de tankene fra meg. Lykke til med fødsel nr 2!

Skrevet

Jeg har født to barn, første jenta veide rett under 3 kg, andre jenta veide rett under 4 kg, og var noe cm lengre enn hun første.

Jeg går veldig "inn i meg selv" når jeg har smerter, og vil helst ikke si ifra til noen. Så derfor er det litt vanskelig å regne hvor lange fødslene mine har vært. Jeg har nemlig kommet på sykehuset i ganske kort tid før barna faktisk ble født, men da har jeg hatt rimelig vondt en god stund hjemme først.

Første fødsel startet med en kraftig tegningsblødning, og derfor måtte jeg innlegges på sykehuset (med 2 cm åpning). Lå der med uregelmessige men vonde rier en natt, og dro hjem igjen neste formiddag. Hele den dagen hadde jeg masse rier, og utpå ettermiddagen reiste vi på sykehuset igjen, etter at min mamma presset meg til det, og da var det 4 cm åpning og jeg ble lagt inn på føden. Tulla kom 2 timer etterpå. Forferdelig intense og vonde timer, men klarte meg uten smertelindring. Og sydde heldigvis bare ett "pynte-sting", som jorbmor kalte det. ;) Inne på barsel noen timer etter fødsel fikk jeg styrtblødning pga morkake-rester, og ble operert og fikk blodoverføring og sånt dagen etter. En noe traumatisk opplevelse, som ikke fristet til gjentakelse...

Fødsel nr 2 startet egentlig bare med at jeg fikk kraftigere og kraftigere rier over en hel dag, og hver av riene måtte jeg puste meg igjennom. Men pga mange "falske alarmer" gjennom hele det siste trimesteret, så trodde jeg lenge at det helt sikkert kom til å dabbe av igjen. Men utpå natta kom slimproppen da jeg var på do, og da skjønte jeg at dette var ekte saker, hehe. Så da dro vi til sykehuset, og jeg hadde 5-6cm åpning da jeg kom dit, og tulla ble født halvannen time etterpå. Opplevde denne fødselen like intens og vond som den første, skulle vel ønske jeg hadde klart å komme meg på sykehuset litt tidligere, slik at det ikke hadde behøvd å bli så stress. Denne gangen ble det noen flere sting en førstegang, både inni og på utsiden, men helt overkommelig. :P Hadde ikke smertelindring denne gangen heller, men jeg rakk liksom ikke ta noen stilling til hverken det ene eller det andre i og med at det gikk så fort. Denne gangen var jordmor ekstra nøye med å sjekke at morkaka var hel, og jeg hadde fått kanyle (eller hva det heter) sånn at jeg skulle være klar i tilfelle det ble som sist. Men sånn ble det heldigvis ikke, og jeg kom meg i form mye fortere enn hva jeg gjorde sist :)

Oi...detta blei et langt svar :/ Skriver meg helt bort her, jeg ;)

Men kan jo si i tillegg at jeg og var livredd for å få et svært barn andre gangen. Førstetulla så vi hele tiden at var lita, fikk til og med ekstra ul-oppfølging for å se at hun vokste, mens andretulla lå en godt stykke over gjennomsnittet på målingene, og utifra ul-målingene i uke 32 kunne vi regne oss frem til at hun kom til å veie nærmere 4,5-5 kg!! Så jeg var litt redd, ja... ;) Men heldigvis så veide hun 3830, helt fin vekt ;)

Det går nok bra skal du se! Lykke til!! :)

Skrevet

Litt omvendt av "alle" andre jeg da...

Jeg har født to gutter, en på 2400g og en på 3250g.

Fødsel nr 1 startet med rier, og varte i ca 12 timer. Den var ganske traumatisk.

Fødsel nr 2 startet med rier og varte i nesten 24 t, denne var også traumatisk og endte i en vakumforløsning.

Det ser mao ut som om fødselene mine blir værre for hver gang, så det er ikke uten grunn jeg gruer meg mer enn noen gang til fødsel nr 3...

Litt sent å angre nå kanskje??! ;o))

Skrevet

Litt omvendt av "alle" andre jeg da...

Jeg har født to gutter, en på 2400g og en på 3250g.

Fødsel nr 1 startet med rier, og varte i ca 12 timer. Den var ganske traumatisk.

Fødsel nr 2 startet med rier og varte i nesten 24 t, denne var også traumatisk og endte i en vakumforløsning.

Det ser mao ut som om fødslene mine blir værre for hver gang, så det er ikke uten grunn jeg gruer meg mer enn noen gang til fødsel nr 3...

Litt sent å angre nå kanskje??! ;o))

Skrevet

Fødsel nummer en begynte med rier, og jeg dro på sykehuset tidlig om morgenen etter å ha gått hjemme hele natten (ca fra halv tolv til syv). Den gikk relativt raskt og greit, men måtte få riestimulerende mot slutten og sydde to små sting.

Nummer to dro jeg til sykehuset nesten med en gang, hadde hatt masse maserier, så den første fasen gikk mye fortere. Enda greiere og raskere fødsel enn sist, uten riestimulerende og uten å sy et sting.

Tror du kan være positivt innstilt til din andre fødsel, jeg. Selvfølgelig kan ting skje, men med meg og de fleste jeg kjenner, er nummer to enklere og man kommer seg mye fortere igjen etterpå! Lykke til!

Skrevet

Mine fødsler er nok ganske så A-typisk alle andres.

Begge mine har startet med "riestorm"- noe som betyr at jeg har konstante rier hele tiden som ikke slipper. Har derfor blitt satt på drypp begge gangene. Selv om forløpet har vært speielle har selve fødslene vært enkle og flotte og jeg brukte 4 timer på nr 1 og 40 minutter på nr 2 (fra 4 cm til han var ute).

Ingen sting eller noe i etterkant. Fødsel 2 var den beste selv om den var intens. Satt i hukstilling og tok selv i mot gutten min :)

Blir spennende å se hva som venter nå med nr 3 :)

Skrevet

Fødsel nr.1 gikk greit for seg - fra aktiv fase til nedkomst gikk det 4 timer, revnet minimalt - alt i alt en drømmefødsel etter min mening :)

Fødsel nr.2 var passelig intens og smertefull ift første fødsel - fra aktiv fase og til nedkomst gikk det 5,5 timer, revnet ikke, men vesla hadde det rimelig travelt da jeg begynte å presse og det var ikke noe behagelig. Satte en støkk i meg og jeg gruer meg til 3.fødsel som kun er noen uker unna! Håper på en drømmefødsel igjen ;)

Skrevet

1.fødsel - 2 uker før termin- 15 timer - 2900 g, 48 cm

2.fødsel- 2 dager før termin- 2 timer- 3200 g, 52 cm

Generelt går 2.fødsel raskere enn første, og hvis man fødte før termin med førstemann vil man statistisk sett gå lenger med 2.mann (føde nærmere termin). Jeg synes egentlig at min 1.fødsel var best, for den andre gikk så sykt fort at det gjorde altfor, altfor vondt etter min mening :P

Skrevet

første fødsel gikk greit og fort... men revnet i alt som gikk ann å revne i, for å si det slik.. måtte komme en kirurg å sy meg sammen innvendig og utvendig nedentil....

andre fødsel gruet jeg meg veeeldig da.... men det gikk fort det også, så vooondt var det, hehe ,men revnet ikke noe heldigvis...

nå skal jeg ha nr 3.. er like spent nå også da... hehe

Skrevet

Takker for svar! :0)

Vi får bare håpe på det beste at vi alle får flotte opplevelser uten revning og sying. Og ikke alt for store barn. ;) ;) ;) Håper, håper, håper!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...