Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Vi har hatt en au pair i et halvt år nå, og jeg kan med hånden på hjertet si at vi har gjort alt for å legge til rette for at hun skal trives. Vi utnytter henne ikke, hun har masse fri, vi har skaffet henne et nettverk med masse venner, vi tar henne med på turer osv. Men jenta er og blir sur og snakker nesten ikke til oss. Hun gir uttrykk for at hun synes det er gøy å være med oss på tur, men i etterkant har jeg funnet ut at hun sier til sine venner at hun kjeder seg, er glad for å komme hjem osv. Jeg har en lang liste med ting jeg kunne ramset opp som gjør at magefølelsen er dårlig, men jeg er en snill person som synes folk bør få en sjanse. Men nå synes jeg det går på bekostning av mitt gode humør og ikke minst barna. Må også si at jeg har hatt flere samtaler med henne, men at ting ikke forbedrer seg. Noen som har erfaring med noe lignende? Vi har jo forpliktet oss til å ta vare på jenta, men hun er jo overhodet ikke interessert i å gi noe tilbake! Hjelp!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Send henne hjem. Snakk om å være utakknemlig! Kan jo hende hun er fra et land med total kulturkræsj, men da burde hun jaggu si fra selv at ting ikke ble som forventet osv.
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Det er jo helt lov å bytte au pair hvis den man har ikke passer inn i familien. Dere er ikke de første som gjør det i så fall. En venninne av meg måtte også det og det var egentlig au pairen glad for også.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Men au pairer har jo også et oppsigelsesvern. Vi kan jo ikke bare si henne opp og kaste henne ut? Hva gjorde venninnen din? Fant en ny familie for henne?
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Ja, hun fant en ny familie. For det var ikke noe galt med au pairen, hun bare passet ikke så godt inn i familien og mistrivdes. De hadde fått henne gjennom et byrå og de hjalp henne med å ordne ny familie etter at hun og au pairen var blitt enige om at det var en god løsning Så fikk de en ny en som fungerte mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Vi har gått gjennom et byrå vi også. Problemet er bare at "garantien" har gått ut, så nå er de slettes ikke så villige til å hjelpe oss lengre. Har lurt på å annonsere, men føler jo at jeg lurer en annen familie inn i uføret da. Huff. Mistrives skikkelig i denne situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Dere kan si henne opp, jo, men hun har jo en oppsigelsestid. Tror det er seks uker, eller noe sånt. Det skal stå i kontrakten dere skrev da hun kom, den fra UDI. Vi har også au pair - har hatt det i mange år, men har heldigvis stort sett vært veldig heldige med dem. De vi har vært litt uheldige med (men som likevel har fått bli ut året vi hadde kontrakt på) har begge vært fra EU-land.
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Da kan du jo bruke allminnelig oppsigelse også. Sjekk kontrakten
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Hun har 1 mnd. oppsigelse, men må finne en ny familie innen 6 uker tror jeg. Problemet mitt er at jeg synes synd på jenta. Hun har tydeligvis problemer. Satt seg i gjeld til sin forrige familie har hun også. Men jeg kjenner at det tærer på at dette går utover min familie. Vi har forøvrig en kontrakt på 2 år, så vi har lang tid igjen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Men kjære deg, du kan da ikke beholde henne bare fordi du synes synd på henne? Som du sier så går det jo ut over din familie. Fungerer hun ikke så må dere enten ta tak i dette igjen eller avslutte arbeidsforholdet, der må jo nesten din familie finne ut hva som er best for dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå