05-10-15 Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Noen som kjenner til dette og hvor sykt må barnet være for at det skal være aktuelt? Legen nevnte for meg her om dagen at det kunne være aktuelt å søke pga. sønnen vår. Jeg trodde dette kun var for de som er veldig syke?
Joikaboll@ Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 http://www.frambu.no/modules/module_123/proxy.asp?I=12794&C=417&D=2 Ta en titt på denne.
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Barnet må ikke være så veldig sykt av seg. Det er nok helst dette med ekstra arbeid ifh sykdommen det går ut på. Som faste medisiner, ekstra vask av sengeklær, våkenetter og andre ting som påvirker barnet og dere pga sykdommen. Ting dere må gjøre for barnet som dere ikke ville gjort hos et barn på samme alder ellers. Faste medisiner morgen og kveld er strengt tatt nok ifh tidsrammen av ekstra arbeid. Men når dere skal søke lønner det seg så absolutt å ramse opp med alt dere kan komme på. Alt fra (faste) legebesøk (hver 6.uke/6mnd), blodprøver som må bli tatt noen dager før til de mer daglige ting som faste medisiner med ekstra på dager hvor de er dårlige. Det lønner seg også å ta med at en blir "oppholdt" i tankegangen også. Reagerer barnet astmatisk på dyr, må jo dette taes med i alle avgjørelser. Hva gjør dere om dere skal/skulle ha besøkt noen som har dyr? Eller om dere får besøk av de..... Jeg har hørt at 1satsen har en minsteinnsats på ca 2,5time i uken for ekstra arbeid. Samtidig så går minstesatsen veldig høyt opp i tid, det skal utrolig mye til for å få nivå 2. Første gangen jeg satte sammen en slik søknad trodde jeg også at vi hadde en alt for god diagnose og for lite med ekstra arbeid til å få noe slikt. Meeen, etter å ha satt sammen en verste av de verste dagene av happeninger og gjøremål ble synet litt annerledes Vi gjorde mye uten å tenke over det før jeg "måtte". Som dette med at jeg vasker sengeklærne hennes oftere siden hun slimer så mye på natt.
Gjest Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Har bare et lite spørsmål igjen, jeg? Har jo sendt inn søknad om hjelpestønad med flere vedlegg. Har nå også skrevet et nytt brev, men lurer på om man må søke spesielt om forhøyet hjelpestønad, eller om dette blir innvilget automatisk ut ifra søknaden? Det kommer tydelig frem i det jeg har skrevet (håper jeg), at det tar mange timer hver dag. Bortimot 28 timer i uka til vanlig, i "friske" perioder.
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Åååå, jeg husker ikke. Det er jo samme skjema som blir brukt til begge deler hvertfall. Muligens det var et kryss som skulle settes om en søker om forhøyet? Meeen, det er vell ikke så viktig. Det er jo uansett NAV som bestemmer hvilken sats en skal havne på. Har du purret på søknaden? Fått noe mer svar?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 vi har hjelpestønad på storebror, sats 2, men var vurdert til sats 3,men siden han var bare 3år så gikk de bort fra det,med tanke på at han måtte ha hjelp til alt da uansett. hvertfall, da vi var på voksentoppen søkte legen sammens med oss,hjalp med alt som skulle skrives, og da vi fikk svaret trodde jeg ikke vi kom til å få,men fikk sats 2, dette var noe NAV selv hadde fikset, vi trengte ikke søke ekstra om forhøyet eller noe.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 men skal sies også at storebror ikke bar har astma men også eksem.
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Jeg så gjennom skjemaet, og så ikke noe sted man kunne krysser av for forhøyet, så satser på at de fikser det sjøl. Har ennå ikke fått svar, nei. Har skrevet to nye A4sider, så skal få levert det idag eller imorgen. Håper det får fart i sakene. Irriterende altså.
Simply Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Vi har 2 barn med astma, som trenger gjennom hele året medisiner minst 2 ganger om dagen. De er begge plager med falsk krupp + at minsta må smøres mtp eksem. Skifter ofte på sengen til eldste fordi han har middallergi og fordi han slimer en del om natten. Men, hvor mye er hjelpestønaden egentlig på ? Er det best å søke sammen med spesialisten vi bruker ?
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Sats 2 var nå på litt over 2200,- i mnd. Sats 1 er vel halvparten da =) Vi ble også vurdert sats 3, men pga lillebror bare var knapt 1 1/2 år ble det sats 2. Den skal vurderes igjen neste år, og regner med at den blir vedlikeholdt siden han ikke har blitt bedre akkurat + har fått laktoseintoleranse med høy terskel. Det betyr jo bare at jeg x antall ganger ekstra må hente han i bhg og vaske klær osv.
Simply Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Lurer på en ting. På søknaden står det at hvis det gjelder barnet så skal de personlige opplysningene gjelde barnet, og at barnet skal ha eget kontonummer. Mine barn er 2,5 år og 4,5 år og har ikke eget kontonummer bortsett fra en sparekonto. Hva har dere gjort i det tilfelle ?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 hmm..jeg fikk beskjed at jeg kunne sette inn pengene på storebror sin sparekontoe eller få de på min konto,i.o.m at hans konto er sperret,er det jo ikke noe vits,får jo ikke brukt pengene på kremer og div,så jeg får de inn på min konto jeg.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 27. januar 2011 #13 Skrevet 27. januar 2011 2200 ja, men går jo opp hele tiden,henger ikke med på hva den er på.. nå i januar,mener jeg at vi fikk 2224 kr. søknaden her skal revurderes før 1.09.11, stod at de skulle ta kontakt, så er spent... nå er han blitt ledre også,og kan gjøre mer selv,samt han er skolegutt til høsten,så regner med de ser på det,så blir vel sikkert å havne i sats 1 da,men skal prøve å se om vi får gjennom noe pga fruktose malabsorpsjon,får ikke grunnstønad pga det.
05-10-15 Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 27. januar 2011 Jeg får kanskje begynne med å notere de tingene som er ekstra arbeid. Har egentlig aldri tenkt på de som det, men ser jo at nattevåk med astmasyke barn og falsk krupp og ser ut til å telle. Mye sengetøyvask, medisiner osv. Alt i alt blir det nok en del.
lÅktiHaUDe Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 Om du får sats en eller to (eller tre osv) blir automatisk vurdert. Vi søkte bare om hjelpestønad generelt og fikk sats to. Her er det astma, allergi og eksem. Viktig å ta med alt til og med det man ser på som uviktig og at det tar jo bare 10 min pr dag. I løpet av en uke blir det jo over en time. Likevel følte jeg ikke for å overdrive, jeg skrev hvordan en gjennomsnittelig dag var. Mange blir anbefalt å skrive sine værste dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå