Gå til innhold

Gravid og lavkarbo med utslag på ketostix


Netepia

Anbefalte innlegg

Levde på lavkarbo før jeg ble gravid og da fungerte kroppen optimalt.

Leste at jeg ikke burde være i ketose under svangerskapet, så kuttet det ut. Det endte i et kosthold fullt av karbohydrater, sukkeravhengighet, ekstrem trøtthet, etc. Blodsukkeret svingte og jeg var redd for svangerskapsdiabetes. Glykosebelastningstesten spydde jeg opp igjen på legekontoret!

 

Er nå i uke 25 og de siste ukene har vektnåla pekt bare en vei. Dette ønsker jeg å stoppe og bestemte meg for å begynne på lavkarbo igjen.

I dag er min 4. dag og det gjør utslag på ketostixen! Dette var veldig overraskende siden jeg trodde jeg spiste nok karbo til å ikke være i ketose.

 

I dag har jeg spist:

smoothie med blåbær, jordbær, en halv banan og biola til frokost

salat med egg og reker til lunsj

ett eple og en gulrot som mellommåltid

en neve cashewnøtter som mellommåltid

ett frokostknekkebrød med ost

lavkarbo pizzasnurrer til middag

smoothie med biola, banan, blåbær og jordbær til kvelds

 

Føler jeg har jobbet med å få opp karboinnholdet i dag og la til og med inn ett frø-knekkebrød som er helt lyst! Har ikke lyst til å gå tilbake til blodsukkerblues-kostholdet som gjør at jeg spiser store mengder godteri.

Er litt fortvilt nå, for jeg følte dette funket så bra før jeg testet og fant ut at jeg var i ketose. Vil jo ikke gjøre noe som er skadelig for barnet, men det kostholdet jeg hadde tidligere i svangerskapet var langt ifra sunt for den lille.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen som klarer og leve på lavkarbo/ketolysediett som er en tung diett klarer å ta så fullstendig av i den andre retningen? Hvorfor finner du ikke en gylden middelvei? Det virker jo som du absolutt ikke mangler selvdisiplin?

Kan du ikke spise et normalt kosthold som inneholder karbo som er bra for deg og barnet ditt i denne fasen av livet (du skal forøvrig ikke gå på ketolyse under amming heller), men unngå sukker og blues?

 

Ketolyse vil kunne skade barnet ditt. Hva med en skive brød til lunchsalaten? Litt tørkede frukt sammens med nøttene i mellommåltiden? Vanlige pizzasnurrer til middag, og hallo, en smootie til frokost og kvelds er jo ikke akkurat nok for ei som går gravid. Det der tilsvarer ca 1600 kcal, og det er slankemengde.

 

Jeg har full forståelse for at du ikke vil gå opp 30-40 kg, det er heller ikke bra for hverken deg eller barnet....Mest deg. Men det du holder på med nå kan jo være direkte skadelig for deg og barnet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du bør på ingen som helst måte gå på lavkarbo eller på ketolyse kur mens du er gravid.

Trodde det var info som stod overalt jeg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har startet på lavkarbo etterat jeg ble gravid, og min lege bifaller det - fordi jeg har et forhøyet blodsukker. Det man IKKE skal gå på når man er gravid er lavkalori- dietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...